Hoofdmenu

onbekende vogel

Gestart door mcanic, juni 24, 2006, 12:22:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

CiteerDezelfde kleur? Bijv. blaadjes linksboven de vogel. Dezelfde vorm? Overal...
Dat roode is veel vager en minder fel, en het is allemaal rond, niet driehoekig,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

thijs

Ik denk ook dat het rood de snavel is, dus m'n eerste gedachte was Woestijnvink (al dan niet ontsnapt).
Die gedachte heb ik een beetje laten varen, een escape spec. is het enige wat ik er van kan bakken.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Antonie Blom

Citeer
CiteerDezelfde kleur? Bijv. blaadjes linksboven de vogel. Dezelfde vorm? Overal...
Dat roode is veel vager en minder fel, en het is allemaal rond, niet driehoekig,
Ik heb ook heel sterk de indruk dat het rode toch echt de snavel is. Eerst dacht ik dat ik gek (scheelt niet zoveel) was toen iedereen zei dat het niet de snavel was en ik heb mijn mond maar gehouden. Tot nu toe echter nog geen overtuigend argument gehoord waaom dit niet de snavel zou zijn.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

mcanic

Ik dacht nog aan een baardmannetje... die heeft ook een rode snavel namelijk.
Ach ik weet het niet, laat ook maar zitten, ik moet gewoon betere foto's maken. Binnenkort haal ik een statief :)
Vanochtend ben ik weer op pad geweest en heb wederom wat plaatjes geschoten met onbekende voggelkes, ik maak ff een nieuwe thread.

Thijs Fijen

Ik denk toch Robotap met blaadje/besje ervoor of om haar snavel.

Stiekem heb ik vaak gedacht dit lijkt wel een robotap, maar durfde het denk ik niet te zeggen. Nu zeg ik het lekker toch :P

Dus ik denk Robotap met blaadje/ besje om haar snavel..


Thijs
Thijs Fijen

carel

#35
Ik ga voor deze
http://bird.incoming.jp/45/jpgl/8635.jpg

een klein vogeltje met knalrode snavel in europa ??

dit soort wevervogeltjes worden veel als kooivogel gehouden
zwartmasker roodbekwever

ontsnapt exemplaar dus
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Kaja

ik dackt ook van het begin al dat het rode de snavel was maar jullie hadden me aan het twijfelen gebracht.

carel

deze zit mij nog niet lekker
heb nog eens rondgezocht , wat denken jullie hiervan ?

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

RWester

Dit lijkt me een gevalletje van helaas, volgende keer beter

Duit in het zakje

als je goed kijkt, de vogel op de eerste (en dus 2e) foto, de fotograaf áánkijkt. De kopvorm had anders (langwerpiger, is nu ronder) moeten zijn als de vogel naar rechts kijkt. De vogel lijkt twee oogstrepen te hebben en een wittige keel.

als je de takjes goed bekijkt valt a op dat er meer van dat soort roze blaadjes aan de boom zitten en b zit er een roze blaadje rond/in de kop'zone'.

Genoemde klauwieren-kenmerken haal ik niet uit de foto. Ook is de vogel te grijzig, zeker op de zichtbare kop- en rugdelen. De genoemde 'schubjes' kunnen door de vaagheid van de foto net zo goed borststreepjes zijn, danwel door de lichtval vervagen.

.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Bram Rijksen

Op de vergrootte 1ste foto is het volgende te zien: een gedrongen vogeltje met relatief korte staart die je recht aankijkt. Onderdelen zijn beige, bovendelen donkerder met (onduidelijke) tekening. De vogel heeft donkere oorstreken met daarboven een iets lichtere wenkbrauwstreep en donkerder kruin. De keel is lichter en duidelijk gescheiden van de donkere oorstreek. Dit lijkt allemaal sterk richting vrouw Paapje te wijzen.
En dat rode dingetje is een blaadje..

tekenaar

Vanwege de witte vleugelstreep denk ik aan een vrouwtje vink (en niet aan een grauwe klauw want die heeft geen witte vleugelstreep, hooguit een klein wit vlekje).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

die snavel is GEEN blad, kijk bij de 2e foto is, hij poets zijn verendek, de vorm is een snavelvorm. en in de struik is geen ander stukje met dezelfde kleur, volgensmij is het een vuilboom en ik heb er nog nooit een gezien met die kleur in zijn atkken, ik denk ook dat de 3e (1e van net) foto het zlefde beest is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jaap Denee

#42
Ook maar een duit in een inmiddels (te?) vol zakje:

Kijk eens naar het argument van Remco Wester, Jeroen.
Remco zegt, volgens mij terecht, dat de vogel in foto 1 je ''aankijkt". Met andere woorden: de snavel is naar de kijker/fotograaf toe gericht. Om deze reden mag je verwachten, rekening houdend met het perspectief, dat de snavel kort, rond en hooguit iets naar rechtsboven gericht op de foto afgebeeld staat en in ieder geval niet buiten de contouren van de kop uitsteekt. Het rode 'voorwerp' is langgerekt, steekt buiten de contouren van de kop uit en hangt iets af naar rechtsonder. Dit kan dus nooit de snavel zijn en zal om die reden dus wel een blaadje zijn. In de rest van de foto zie ik meer oranje rode blaadjes, dus waarom zou dit géén blaadje kunnen zijn?

Wat betreft de determinatie denk ik dat er te weinig details te zien zijn om er met zekerheid iets van te kunnen maken. Door houding en koptekening denk ik dat Bram Rijksen met een (mogelijk) Paapje het best bij het rechte eind kan hebben.

Als je meer informatie wil hebben die mogelijk kan helpen bij de determinatie dan zegt formaat van het blad en de vrucht (ik zie wat besjes) misschien iets over de afmeting van de vogel. Dus als je weet welke soort struik dit is, geeft dit misschien meer informatie.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

tekenaar

de witte vleugelstreep die ik meende te zien is overigens een takje. M.a.w. deze 'quiz' vindt ik te moeilijk...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

Het beest kijkt volgens mij rechts langs heen, en dus neit recht in de lens, daarom komt de snavel dus buiten de contouren
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jaap Denee

Dit is geen quiz meer, dit is een wedstrijdje welles-nietes...

Eén laatste vraag nog, Jeroen. Je ziet ook een lichte keelvlek neem ik aan. Hoe verklaar je dat aan beide zijden hiervan een donkere wang te zien is als de vogel zover naar rechts kijkt dat er sprake kan zijn van een uitstekende snavel?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bram Rijksen

CiteerVanwege de witte vleugelstreep denk ik aan een vrouwtje vink (en niet aan een grauwe klauw want die heeft geen witte vleugelstreep, hooguit een klein wit vlekje).

maar een vrouwtje vink heeft geen relatief korte staart, donkere wangstreek in combinatie met lichte wenkbrauwstreep en lichte keel.
Het blaadje is vooral zo opvallend, Jeroen, omdat deze vóór het vogeltje zit en daarmee dus een duidelijk donkerder achtergornd heeft. In beide houdingen verandert bovendien de vorm niet van 'de snavel'; dat lijkt niet echt logisch. Wat helpt, vooral bij foto 1: denk het rode blaadje/snaveltje weg en zie hoe het beest je echt frontaal aanstaart.

Jan-Pieter

Het rode dingetje is zijn snavel. Op de tweede (de vergrote foto) zit het rode dingetje links van het takje en op de derde foto rechts van het takje dit komt omdat de vogel met zijn kop voorover buigd om zijn eigen borst te kietelen.

MVG JP

snwja3

#48
Ik kan me ook niet voorstellen dat het een blaadje is.
De vertekening op de eerste foto lijkt mij te komen doordat de vogel ook nog schuin naar beneden kijkt en dan sterk gecropt.......
In de 3e foto lijkt het gewoon een vinkensnavel en dan kom je bij een ontsnapte vogel, als bijvoorbeeld een vrouwtje Red-billed Quelea.
Zie bijvoorbeeld:
http://www.underwater.org/mermaid/Namibia/...-113-6C-800.jpg
http://web.uct.ac.za/depts/stats/adu/safri...esults/0805.htm
http://www.baladeornithologique.com/Af-Sud/Oiseaux/p243.jpg
Ook in deze foto's (zeker de onderste) lijken de snavels soms een rare vorm te hebben als in onze 1e foto's (door een raar zij-/vooraanzicht) maar doordat de foto scherper is kunnen we het hier wel goed inschatten.
Wietze Janse

Jaap Denee

#49
Hihihi, welles, nietes,...

.. en dat de tweede foto (waarop het beest zit te poetsen) vanuit een andere hoek (een standpunt iets naar rechts t.o.v. het eerste) is genomen doet daar niets aan af?

Of zat er zoveel beweging in de takken dat dit de andere posities ervan verklaard?

Citeerals bijvoorbeeld een vrouwtje Red-billed Quelea.

Leuke plaatjes met goed gekleurde vogeltjes, met dito gekleurde snavels. Heb deze plaatjes van de week ook gegoogled, maar toen had ik wat moeite met de pootkleur. Deze lijkt bij 'onze' zwart/donker (zie 2e foto).
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaofik

Vrouwtje RoboTap met blaadje.

Herman.

Jan-Pieter

Als je goed naar de twee foto's kijkt dan zie je dat alle groene blaadjes en die enkel dieidd aan de struik zitten op precies dezelfde plek zitten. Wind is er dus nauwelijks. Alleen dat ene rode blaadje bij zijn kop is verplaatst en dat zou wel eehl erg raar en toevallig zijn en dus erg onwaarschijnlijk. Klopt ook omdat dat snavel is.

MVG JP

Jaap Denee

#52
Ik zie dat er tussen de foto's zowel op horizontaal vlak als op verticaal vlak op verschillende punten (combinaties van blaadjes/takjes) een verschuiving heeft plaatsgevonden. Dus óf het standpunt is gewijzigd óf er zat beweging in de struik tijdens het fotograferen. Kijken we allebei even goed?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

#53
Het meest opmerkelijke vind ik nog wel dat de fotograaf meldt in het veld te maken te hebben met een boompieper en pas op de foto ziet of denkt te zien (want hier gaat inmiddels de discussie over) dat er sprake is van een rode snavel. Als het daadwerkelijk een vogel met zo'n knalrode snavel geweest was (zoals bijvoorbeeld de getoonde Quelea's), dan was dat toch direct in het veld opgevallen?!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bram Rijksen

volgens mij zie ik dit:

Jaap Denee

Exact, Bram. Dat is ook hoe ik denk dat het zit.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

RWester

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


mcanic

CiteerAls het daadwerkelijk een vogel met zo'n knalrode snavel geweest was (zoals bijvoorbeeld de getoonde Quelea's), dan was dat toch direct in het veld opgevallen?!
Hallo daar, ik schrik van de DRIE pagina's lange discussie over snavel / blaadje inclusief een compositietekening...! Bedankt allemaal voor de reacties!

Wat jaap zegt lijkt mij ook wel waarschijnlijk, als het echt een rode snavel was, dan was het mij vast wel direct opgevallen. Ik verbaasde mij echter over de foto's naderhand, en aan het aantal reacties te zien was ik niet de enige.

Maaruh, zullen we dit topic maar gewoon sluiten? Ik vind het wel genoeg zo en zeker zullen we het waarschijnlijk nooit weten.

Ik zou zelf zeggen: laten we het maar bij een blaadje houden (zou maar zo kunnen); en de rest van de vogel past qua tekening bij een vrouwtje roodborsttapuit.

Binnenkort het ik een statief en hoop vanaf dan minder vage foto's te maken!


Bram Rijksen

Prima. Soms wil ik gewoon gelijk hebben..

Jeroen Nagtegaal

CiteerDit is geen quiz meer, dit is een wedstrijdje welles-nietes...

Eén laatste vraag nog, Jeroen. Je ziet ook een lichte keelvlek neem ik aan. Hoe verklaar je dat aan beide zijden hiervan een donkere wang te zien is als de vogel zover naar rechts kijkt dat er sprake kan zijn van een uitstekende snavel?
ik zie geen donkere wang,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com