Pestvogels dood aangetroffen (stroperij)

Gestart door harderbroek, maart 01, 2005, 18:04:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

harderbroek

Waarschuwing.

In Flevoland zijn Pestvogels vasgelijmd aangetroffen op stuiken m.n. in Zeewolde

De struiken zijn ingesmeerd met lijm.

Een oplettende inwoner van Zeewolde zag enkele vogels lange tijd zitten op een struik. Ook zijn er verdachten gezien die mogelijk vogels mee namen.

Enkele pestvogels zijn al het slachtoffer geworden.

Dit alles speelt zich af in Zeewolde

Mogelijk dat op grotere schaal gebruik wordt gemaakt van (lijmstokken) bij pestvogelwaarnemingen in andere gebieden
Politie en dierenbescherming zijn ingeschakeld
Dus opletten geblazen
Rob van Swieten
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Jan-Pieter

Er bestaan dus nog steeds "zieke" mensen!

JP

boogey55

#2
:gun:  :hehe:  :censored:  :gap:  :wacko:

Kleine zieke ondernemers zeker.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

jasper

Wat een verschrikkelijke  :censored:  :censored: mensen, lat de vogels gewoon vrij rondvliegen!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jasper

Dan zal ik voor GVn en UVN even kijken, en dan de straatnamen weghalen!
Goeie tip!!

harderbroek

CiteerDan zal ik voor GVn en UVN even kijken, en dan de straatnamen weghalen!
Goeie tip!!
Prima !

NET WEL INFO VAN AID GELIEVE NIET HET BERCIHT OP ANDERE FORUMS TE VERSPREIDEN.
ER ZIJN VERDACHTEN OP DE KORREL DIE MOGELIJK OOK ANDERE VOGELNETWERKEN AFZOEKEN OP MELDINGEN

Dus nogmaals bericht a.u.b. niet verspreiden

grote dank
poldergroet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Bram Rijksen

En wat moeten de vogelaars dan die wél graag willen weten waar welke soorten precies zitten? 'Pestvogels-Zeewolde' lijkt me niet zo'n secure plaatsaanduiding.
Bovendien geloof ik niet, dat het wel of niet vermelden van de straatnaam invloed hierop heeft. Als iedere vogelaar erachter kan komen waar een soort zich bevindt (via allerlei internetbronnen, vogellijn etc.), dan kan iedere vogelvanger dat natuurlijk ook...

Bram

jasper

#8
Dan zouden DBA en nog meer andere site's dus ook geen straatnamen moeten gaan vermelden, begrijp ik?!

Thijs Fijen

Mischien gaan ze gewoon iedere bessenstruik in zeewolde af.. En andere plaatsen waar ze worden waargenomen..
Thijs Fijen

harderbroek

CiteerMischien gaan ze gewoon iedere bessenstruik in zeewolde af.. En andere plaatsen waar ze worden waargenomen..
Dat denk ik ook.
Dikwijls redelijke kennis van vogels m.n. soorten die gehouden mogen worden.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Thijs Fijen

zelfs redelijke kennis hoef je niet te hebben. Kijk wat er zeldzaam is. Zoekt op internet op wat ze eten. En je ziet ook bij waarnemingen vaak op wat voor planten. Dan weet je vaak al genoeg...
Thijs Fijen

thijs

Dit is echt ZIEK!
Lijmstokken zijn echt hartstikke zielig, hoewel m.i. iedere manier van vogels vangen dat is...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

CiteerDit is echt ZIEK!
Lijmstokken zijn echt hartstikke zielig, hoewel m.i. iedere manier van vogels vangen dat is...

Thijs
En wat vind je dan van ringen...??? Daar vangen ze de vogels ook..
Thijs Fijen

redmar_woudstra

trek het nu niet in een belachelijke discussie over ringen. Dat heeft er even niks mee te maken. Het gaat om stropen en daar kun je als vogelliefhebber, of gewoon als fatsoenlijk mens, alleen maar op tegen zijn.
groet,
Redmar

Thijs Fijen

Excuses en je hebt gelijk.. Volledig tegen stropen
Thijs Fijen

BWoets

Het is toch juist veel verstandiger om het wel overal te melden.
Dat schrikt illegale vogelvangers waarschijnlijk juist af..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Thijs Fijen

CiteerHet is toch juist veel verstandiger om het wel overal te melden.
Dat schrikt illegale vogelvangers waarschijnlijk juist af..
Waarom zou het afschrikken???  
Thijs Fijen

twan.

het zou handig zijn te weten welke vogels interesant zijn voor stropers, dan zou je voor deze soorten minimaal voorzichtig kunnen zijn met het doorgeven van waarnemingen, of dat voor deze soorten het gebied pas zichtbaar wordt na bv 4
weken indien gewenst

Bram Rijksen

Citeer
CiteerHet is toch juist veel verstandiger om het wel overal te melden.
Dat schrikt illegale vogelvangers waarschijnlijk juist af..
Waarom zou het afschrikken???
Als ik me eventjes verplaats in de geest van een stroper (dhhhuhh... zo.), dan zou ik liever in een achteraf bosje mijn dingetje doen, dan dat ik midden in een woonwijk takjes in ga staan smeren met lijm. Als er dan ook nog regelmatig van die linkse geitewollensokken milieugasten met verrekijkers komen pottenkijken... Dan maar geen Haakbekken in m'n kooitje.

Zo, en nu weer snel eruit.

Bram Rijksen

Citeerhet zou handig zijn te weten welke vogels interesant zijn voor stropers, dan zou je voor deze soorten minimaal voorzichtig kunnen zijn met het doorgeven van waarnemingen, of dat voor deze soorten het gebied pas zichtbaar wordt na bv 4
weken indien gewenst
In principe zijn alle vogels in de handel te verkrijgen, dus zijn alle vogels ook interessant. Natuurlijk heb je de geijkte 'wildzangliefhebbers', maar ja: het assortiment dat zíj graag in een kooi willen hebben vinden ze ook wel zonder waarneming.nl (sijsjes, putters, goudvinken etc.) Daarvoor is een mediastilte dus niet nodig

En wie verzint het nu dat zelfs Pestvogel wel 's een realistische kandidaat voor een stroper zou kunnen zijn. Dan zouden we ook moeten stoppen met het invoeren van waarnemingen van -ik noem maar wat-  alle eendensoorten, vrijwel alle vink- en gorsachtigen, uilen (daar vindt ik nog wel wat voor te zeggen, overigens), roofvogels etc. Lijkt me niet haalbaar en eigenlijk ook niet wenselijk.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

BWoets

Volgens mij als ze het lezen schrikt het ze af, omdat het dan betekend dat er vogelaars komen en de kans groot is dat ze betrapt worden.

Als je van alle soorten waar ze geinteresseerd in zijn niks meer zou doorgeven kon je de site wel opdoeken.
Zeer veel soorten zijn in trek.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

BAVB

Even een losse opmerking tusswendoor:

Ik zag vorige week op de markt in Barneveld ook pestvogels te koop aangeboden. Stond ik even vreemd van te kijken maar ze worden dus als volierevogels gehouden. Persoonlijk doet het me niet zoveel als ik een pv in een kooi zie ,  ik zie ze liever in een bessenstruik. Deze vogels waren wel geringd dus de ouders zullen ook wel in gevangenschap leven.  Ik denk dat als je de kleinveemarkt in Barneveld afstroop dat je nog wel eens een illegaaal gevangen vogel tegenkomt. Misschien ook wel een leuke vorm van vogelen....

Bart

twan.

ik gaf alleen een (niet praktische) variant op de tip van hisko. die vond ik wel goed verder.
ik zou er van balen als stropers via mijn waarnemingen hun informatie halen.

ik weet niet wat de strafmaat is voor stropen maar dat zal wel een lachertje zijn.

het verbaast me dat zowat alle vogels doelwit kunnen zijn van stropers.

de sportvisserij gaat ook gebukt onder stroperij heb ik gelezen, die hebben een centraal meldpunt als ik mij niet vergis voor als ze iets verdachts zien.
ik weet niet of het werkt.
 

harderbroek

CiteerHet is toch juist veel verstandiger om het wel overal te melden.
Dat schrikt illegale vogelvangers waarschijnlijk juist af..
Soms wel soms niet Bob

Dankzij het stil houden en onderzoek in Friesland naar roofvogelvervolging hebben ze verleden jaar een mooie groep op kunen pakken!

Moet er wel bij zeggen dat het onderzoek bijna een jaar heeft geduurd.

M.n. speelde vergiftiging hierbij een rol en tja en dan moet je het treffen dat verdachten aas uitzetten

En blijft altijd moeilijk wel of niet melden
Ik denk ook altijd gevoelsmatig dat het niet veel uit maakt.

groet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

CiteerEn wat moeten de vogelaars dan die wél graag willen weten waar welke soorten precies zitten?
Bram voor alle duidelijkheid ik bedoelde niet het doorgeven van waarnemingen maar het doorgeven dat er stropers actief zijn in Zeewolde

groet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

carel

Of er nu meldingen zijn of niet in het wereldtje van vogelvangers komen zij er toch wel achter
deze personen zitten gemiddeld meer in het veld dan de gemiddelde vogelaar
en kennen hun gebieden op hun duimpje
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

-Arthy-

We kunnen wel de waarnemingen gaan verbergen maar waarscheinlijk schieten wij daar nog niets mee op omdat we ten eerste de werkwijze van de stropers niet weten, en ten tweede is er genoeg informatie op andere sites te vinden over deze beesten.

Ik denk dat het tijd word om een jachtgeweer aan te schaffen en maar even eigen rechter te gaan spelen  :wub:
Dit kan toch niet mensen...
Rick Gevers

Volstrekt Ridicuul

ik moet ineens denken aan het Suske en Wiske album de toornige tjiftjaf..
Gegroet L. van der Weide

Jan Harteman

#29
In feite zijn alle vogels vrij verhandelbaar, mits aan de gestelde wetgeving wordt voldaan. Pestvogels en andere Europese soorten bijvoorbeeld worden vrij vlot gekweekt. Je moet ook niet raar opkijken als je bijvoorbeeld een bepaalde europese vogelsoort met gesloten voetringen in de zomer ziet rondvliegen in je tuin; misschien heeft je buurman zijn merelkoppel losgelaten zodat ze zelf levende insekten kunnen vangen voor de jongen die zij in de volière hebben  :D (veel vogels genieten zo in de zomer van een semi-vrijheid, wanneer ze een nest jongen hebben komen ze namelijk altijd terug via het volièredeurtje!)

Maargoed...pestvogels op lijmstokjes; ik snap niet helemaal wat een stroper hiermee kan. Je kunt volwassen vogels geen ring aanmeten, zodat ze altijd herkenbaar blijven als onwettig. Pestvogels broeden doorgaans echt niet in Nederland, dus een geringde Pestvogel in een volière is altijd een gekweekte. En het lijkt mij (als vogelkweker zijnde) toch een sport om juist vogels te kweken als bewijs van goede verzorging...dan heb je veel meer plezier van je dieren dan wanneer je ze zou vangen.

Tjah er zijn veel opvattingen over vogelkwekers, misschien moeten we het daar nu niet over hebben...