Zwarte Leeuwerik

Gestart door gertjan de gelder, augustus 13, 2009, 08:42:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

gertjan de gelder

Beste lezers,

Ik heb hulp nodig, omdat mijn vogelmaat weg is.

Gisteren (12/08/2009) en maandag (10/08/2009) heb ik een voor mij onbekende soort gezien op weg naar mijn werk op de fiets.

Een zwarte vogel ter grootte van een nachtzwaluw (iets kleiner wellicht).
Maakte een hoog schril geluid, vrij eentonig.

De snavel was circa 2,5 á 3 cm lang. Dik aan het begin en smaller aflopend. De snavel was mat grijs. (niet heel goed gezien)

Het verenkleed was zwart, met boogvormige witte strepen over het hele kleed(niet echt wit). Ik vind dit moeilijk te beschrijven, maar als je een ANWB-vogelgids hebt en kijkt naar de Zwarte Leeuwerik weet je wel wat ik bedoel.

De vogel was absoluut niet schuw, hij zat in een smalle strook riet, bij een kanaal in Zwolle, ik ben de dijk afgelopen en zag hem zitten in het riet (2 meter afstand) toen vloog hij weg. Deed me eerst denken aan een nachtzwaluw.

Over het verenkleed ben ik erg zeker! Onmiskenbaar. Ik dacht ik kijk thuis wel wat het is. Toen ik de mogelijkheid zag wat het had kunnen zijn baalde ik dat ik niet langer was gebleven.

Ik hoop dat men mij kan helpen met het zoeken naar alternatieven en extra detailinformatie. Misschien was het wat anders, ik heb echter in mijn gids niks vergelijkbaars kunnen vinden.


Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


HJDT

Kijk eens bij Koekoek ?? Hoewel die niet zwart is klinkt de beschrijving voor de rest wel aardig.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

gertjan de gelder

Nee, dat was het zeker niet!

Wel goed dat je het aangeeft natuurlijk, you never know hoeveel de ander daadwerkelijk weet van vogels. ;)

gertjan de gelder

#4
De Koekoek was de eerste die ik bekeek in de vogelgids. Overtuigde me niet eigenlijk. Het verenpatroon was te afwijkend van de soort die ik waarnam, alhoewel ik niet weet in hoeverre dit kan afwijken bij een Koekoek?

De soort was absoluut zwart tot donkerzwart, geen glans trouwens.

Justin Jansen

Citaat van: gertjan de gelder op augustus 13, 2009, 08:42:27 AM
Beste lezers,

Ik heb hulp nodig, omdat mijn vogelmaat weg is.

Gisteren (12/08/2009) en maandag (10/08/2009) heb ik een voor mij onbekende soort gezien op weg naar mijn werk op de fiets.

Een zwarte vogel ter grootte van een nachtzwaluw (iets kleiner wellicht).
Maakte een hoog schril geluid, vrij eentonig.

De snavel was circa 2,5 á 3 cm lang. Dik aan het begin en smaller aflopend. De snavel was mat grijs. (niet heel goed gezien)

Het verenkleed was zwart, met boogvormige witte strepen over het hele kleed(niet echt wit). Ik vind dit moeilijk te beschrijven, maar als je een ANWB-vogelgids hebt en kijkt naar de Zwarte Leeuwerik weet je wel wat ik bedoel.

De vogel was absoluut niet schuw, hij zat in een smalle strook riet, bij een kanaal in Zwolle, ik ben de dijk afgelopen en zag hem zitten in het riet (2 meter afstand) toen vloog hij weg. Deed me eerst denken aan een nachtzwaluw.

Over het verenkleed ben ik erg zeker! Onmiskenbaar. Ik dacht ik kijk thuis wel wat het is. Toen ik de mogelijkheid zag wat het had kunnen zijn baalde ik dat ik niet langer was gebleven.

Ik hoop dat men mij kan helpen met het zoeken naar alternatieven en extra detailinformatie. Misschien was het wat anders, ik heb echter in mijn gids niks vergelijkbaars kunnen vinden.

Ik kan het vergelijk met nachtzwaluw niet snappen en het zitten in het riet. Ik heb "veel" Zwarte Leeuwerikken bekeken in de afgelopen jaren, en de relatie Nachtzwaluw is voor mij heel ver gezocht. Het zitten in het riet is ook erg vreemd van een Leeuwerik.
M.v.g., Justin Jansen


gertjan de gelder

Ik begrijp je punt. Ik wist gewoonweg niet wat ik aan het zien was. De vlucht deed me denken aan een nachtzwaluw. Qua vogel lijkt ie er inderdaad niet op kwam ik achter.

Vanmiddag ga ik proberen de vogel nogmaals te zien en hoop ik extra details te zien.

steenl

Kun je nog iets meer vertellen over de waarneming?
Hoe groot was de vogel? Zo groot als een merel of kauw?
Grootte verschil tussen een Nachtzwaluw en een Zwarte Leeuwerik vind ik aanzienlijk.
Koekoek lijkt mij geen verkeerde optie.
Maar hopelijk kun je een foto maken, dan zijn we er snel uit.

gertjan de gelder

Een nachtzwaluw is groter dan de vogel die ik zag.
Kwam meer in de buurt van een merel. Scheelt niet veel denk ik.
Ik had geen verrekijker bij me, dus erg veel meer kan ik niet vertellen.
Foto maken gaat niet lukken vandaag helaas.

Ik hoop de vogel vanmiddag te zien. Dan misschien meer over geluid, vlucht, gedrag, etc.

Nogmaals het verenkleed was sprekend het voorjaarskleed van een Zwarte Leeuwerik.

gertjan de gelder

@ Admin:

Ik begrijp de terughoudendheid als waarnemers soorten zien die minder vaak voorkomen. Mijn beschrijving was niet de beste die ik had kunnen schrijven en levert behoorlijk wat verwarring wellicht.

Echter heb ik nogmaals op soortenbank.nl gekeken naar de Zwarte Leeuwerik en het is echt exact dezelfde vogel als mijn waarneming. Ondanks dat ik een beginnende vogelaar ben durf ik dat wel te stellen met 99.9% zekerheid.

Ik kan deze soort echter niet als waarneming plaatsen, hoe kan dat wel?
Dan zouden anderen uit Zwolle e/o de soort ook kunnen bekijken en een finaal uitsluitsel kunnen geven.


steenl

Gertjan.

Wat is de exacte plek waar je de vogel hebt gezien?
Ik kom zelf uit Zwolle. Misschien kan ik een kijkje nemen.
Kanaal in Zwolle is wel een heel ruim begrip.
Overijssels Kanaal? Willemskanaal? Probeer het punt zo goed mogelijk te beschrijven.

Groet,

gertjan de gelder

Op de Marslanden: Almeloos kanaal, in de rietkraag naast het fietspad. Tussen lage autobrug (waar je onderdoor kunt fietsen) en splitsing van de kanalen.

Ik hoop dat je hem waar kunt nemen, ben er net een 15 minuten geweest, helaas niet waargenomen.

steenl

Gezocht maar niets gevonden wat er op lijkt.

gertjan de gelder

Gistermiddag weer even geweest en wel de bewuste vogel zien zitten.
De zon scheen en in de zon leek hij aanmerkelijk bruiner.
Ik denk zelf dat het een juveniel Koekoek is.

Bedankt voor de moeite allen!