Hoofdmenu

heelblaadjes?

Gestart door Piet Schuttelaar, augustus 12, 2009, 21:58:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

Kan dit Heelblaadjes - Pulicaria dysenterica zijn?

thx Piet

hmmuller

ja. Volgens mij is het ook Heelblaadjes.

gr. Dirk

bhendrikx

Groeten Bart

Ettina

Ik denk ook Heelblaadjes (Pulicaria dysenterica).

Met vriendlijke groet - Ettina
hoe meer je uit de knop komt
hoe meer je gaat bloeien


Ettina J. Hansen


www.ettinajhansen.nl

Natuurgedichten en Fleurisanten

Windekind

Wel erg lange lintbloemen voor heelblaadjes  ;)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Nietspitten

Citaat van: ELMARPRINS op augustus 13, 2009, 15:43:38 PM
Wel erg lange lintbloemen voor heelblaadjes  ;)

Vind je dat ?
Maar de bladen omvatten met twee oortjes wel de stengel (volgens mij).

groeten, Gerrit

belle

Ik ga voor Engelse alant, ik bedoel Inula britannica. Met name in de knop is naar mijn idee het verschil zichtbaar. Bij heelblaadjes zijn de lintbloemen dan nooit zo lang.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

WimV

De Waalman spreekt tegen de Maasman. Absoluut Engelse alant.

Groetjes,
Wim

rapunzel

Citaat van: ELMARPRINS op augustus 13, 2009, 15:43:38 PM
Wel erg lange lintbloemen voor heelblaadjes  ;)

Ik heb verschillende foto's bekeken daaruit blijkt het volgende:

De lintbloemen van Pulicaria dysenterica hebben een lengte van minder dan de helft van de diameter van het buisbloemenhart van de bloem
De lintbloemen van Inula brittanica hebben een lengte ongeveer gelijk aan de diameter van het buisbloemenhart van de bloem

Ik weet niet hoe hard dit kenmerk is maar het pleit wel voor Inula brittanica

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

hmmuller

Ik sluit mij wat betreft de lintbloemen aan bij Koos. Ben vanmorgen in de Gamerensche waard gaan kijken. Daar vond ik Heelblaadjes. Maar zijn de bladeren van Inula niet spitser? 

gr. Dirk

Datura

Hier nog een stem voor Engelse alant. Misschien kan Piet vertellen waar de plant gefotografeerd is? En wellicht zijn er nog andere foto's?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Piet Schuttelaar

Citaat van: Datura op augustus 13, 2009, 22:50:55 PM
Hier nog een stem voor Engelse alant. Misschien kan Piet vertellen waar de plant gefotografeerd is? En wellicht zijn er nog andere foto's?



Excuus aan allen vanwege het ontbreken van alle tot mijn beschikking staande info.
Hier is nog een foto, die ik maakte van het blad.
De plant staat in de uiterwaarden van de Maas ( Grensmaas Meers Stein, Limburg )

zeer bedankt voor jullie leerzame gedachtenwisselingen.
Piet

Gras

Hallo Piet,

Leuke discussie breng je aan!  :blink:
Volgens de soortenbank is het cruciale verschil bij vraag 1509:

1509a. Alle omwindselbladen lijnvormig, de buitenste meer dan half zo lang als de hoogte van het omwindsel. Pappus dubbel (zeer sterke loep!): de buitenste rij een kort getand of ingesneden 'kroontje' vormend, de binnenste rij uit haren bestaand Vlooienkruid --> 1510

1509b. Omwindselbladen lancet- of lijnlancetvormig, dakpansgewijs aanliggend, de buitenste korter dan de helft van de lengte van het omwindsel. Pappus enkel, uit 1 rij haren bestaand Alant --> 1511


Bij de eerste foto meen ik bij de knoppen te zien dat de buitenste omwindselblaadjes meer dan half zo lang zijn als het omwindsel. Dat zou pleiten voor heelblaadjes.
Met vriendelijke groet,

Ria Glas

hmmuller

Eerste ingeving is meestal de beste. Piet, wat je hebt gezien zijn heelblaadjes. Als je Engelse Allant ziet, weet je het meteen. Ik wist dat er vorig jaar in de Hurse Kil zowel Engelse Alant als heelblaadjes en klein vlooienkruid stond. Dat staat er nu nog steeds. Ik heb ze nog maar eens vergeleken. Hieronder de foto's van Engelse Alant.

- smaller blad, minder viltig.

gr. Dirk


hmmuller

en een detail van de blaadjes (net vergeten)

WimV

Het blijft Engelse alant.

Groetjes,
Wim

hmmuller

Hoi Wim, leg het nog eens uit.... :huh:

gr. Dirk