2 vreemde wezentjes

Gestart door Rickgel1, augustus 12, 2009, 20:27:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rickgel1

Wat voor vreemde wezentjes zijn dit?

Alvast bedankt!!
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

barebigfoot

#1
foto1 lijkt mij een sluipwesp spec. ivm. lange dunne voelsprieten, kleur en vorm.
moelijk om deze wesp verder te determineren zonder detail!
ook zijn gegevens zoals grootte soms nodig, ook voor de tweede foto.
Uwe
PS- grootte sluipwesp kom je achter als het blad van de kamerplant is opgemeten.
foto2-mijn eerste indruk was hier springstaartje maar ik kan geen staarthaar herkennen en gok maar zonder grootte of poten te kunnen herkennen.

mberg

De tweede foto toont een springstaart: Orchesella villosa. De afmeting (relatief groot voor een springstaart), de sterke beharing en het vlekkenpatroon (niet gerangschikt in lengtebanden) sluiten ander soorten uit. Het is een in heel Nederland algemene soort.

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

Hmmm, die eerste lijkt me een Stofluis (Psocoptera), misschien iets van Graphopsocus of daaromtrent - maar als Matty er geen Stofluis in heeft gezien dan zou ik liever weer onder m'n steen terug moeten kruipen voordat ik zulke dingen schrijf ...  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp,

Zou heel goed een stofluis kunnen zijn!

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rickgel1

Ja bij de eerste dacht ik zelf ook aan een stofluis en de 2e kan ik al helemaal niks van bakken
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

Louis.Boumans

lijkt wel op deze Amerikaanse soort Psocoptera:
http://bugguide.net/node/view/219416/bgimage

Toch vraag ik me af: zou het ook een bladvlo (Psyllidae) kunnen zijn?

Arp

Citaat van: Louis.Boumans op augustus 13, 2009, 21:59:34 PMlijkt wel op deze Amerikaanse soort Psocoptera:
http://bugguide.net/node/view/219416/bgimage
Yup, Graphopsocus cruciatus is ook de enige Graphosocus die nlsrt voor NL opgeeft - had ik even moeten checken ipv lekker lui van de Britse National Barkfly Recording Scheme overnemen en me voor het gemak "lekker veilig" tot het genus te beperken  :rolleyes:

CiteerToch vraag ik me af: zou het ook een bladvlo (Psyllidae) kunnen zijn?
Hebben toch wel een iets andere habitus naar mijn idee en ook kortere voelers?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

barebigfoot

#8
een stofluis op dit soort blad mijn schatting wat grootte betreft[want blad is niet opgemeten] is toch wel tenminste 8-12mm.
?
Uwe
bij dit soort moelijke gevallen, als we de grootte zouden weten zou al heel wat afvallen.
of cicade?

Rickgel1

Citaat van: barebigfoot op augustus 15, 2009, 21:14:47 PM
een stofluis op dit soort blad mijn schatting wat grootte betreft[want blad is niet opgemeten] is toch wel tenminste 8-12mm.
?
Uwe
bij dit soort moelijke gevallen, als we de grootte zouden weten zou al heel wat afvallen.
of cicade?

Nou het is een buxusblaadje. Dus de grootte van het blaadje is tussen de 8 en 12 mm inderdaad. Dus kunt je nu ongeveer wel inschatten hoe groot het beestje is.
Ik heb er nu 2 of 3x 1 gezien het is nu al weer een tijdje geleden dat ik er 1 gezien heb
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling