Hoofdmenu

Kleden en Leeftijden

Gestart door BWoets, februari 28, 2005, 19:43:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

Nu we ook de kleden van de vogels zien indien ingevult lig ik soms helemaal dubbel om wat mensen invullen.
Adult winterkleed staat wel leuk terwijl je aan zo'n vogel het verschil in zomer- en winterkleed niet ziet.

Ik maak afentoe weer hilarische momenten mee hier.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

En om welke vogels gaat het dan?

Vincent

#2
Ja iid ik zag ook iets staan van een Huismus in winterkleed ofzo.
Vincent

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BWoets

Voor vandaag staat er in ieder geval 17 adult winterkleed Ransuilen op.
Vertel mij maar hoe je dat ziet..  :P  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

carel

Adult/zomerkleed kan ook niet in de winter
:lol:  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Tom

huismus winterkleed kan.  

de mannetjes hebben in de winter een bleke i.p.v. zwarte snavel en de zwarte bef is in de winter kleiner.

thijs

Ik denk dat mensen denken, ach, als het dan toch witer is, dan ook maar winterkleed.
Winterkleed Ransuil lijk me wel heeeeel interssant :rolleyes:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Nou ik zie al veel kokmeeuwen met zomerkleed. En idd de huismus heeft wel degelijk een winterkleed...

Wat die ransuilen betreft.. lijkt me ook sterk dat ze zien of het zomer of winterkleed is.. :P  
Thijs Fijen

DaanKuiper

Toch wel leuk dat wij met al onze kennis zo nog wat kunnen lachen om goed willende beginners.

Daan Kuiper.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

Bram Rijksen

CiteerToch wel leuk dat wij met al onze kennis zo nog wat kunnen lachen om goed willende beginners.

Daan Kuiper.
Da's een linke uitspraak... voor dat je 't weet ga je met al je kennis de boot in en wordt je als goed willende beginneling uitgelachen.
'Al onze kennis' is een erg relatief begrip; ik ken legio vogelaars wiens kennis (zowel in het veld als 'in het hoofd') vele malen groter is dan de mijne. Dan kan ik wel heel wijs allemaal dingen gaan roepen over 'jizz', tertialtekening en snavelpatronen, maar ik weet zeker dat ook mijn goedbedoelde beschrijvingen en omschrijvingen voor anderen aanleiding kunnen zijn de wenkbrauwen lichtjes op te trekken en een glimlach te voorschijn toveren.
Ook al ben ik geen beginneling in de letterlijke zin van het woord.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

Vincent

CiteerNou ik zie al veel kokmeeuwen met zomerkleed. En idd de huismus heeft wel degelijk een winterkleed...

Wat die ransuilen betreft.. lijkt me ook sterk dat ze zien of het zomer of winterkleed is.. :P
Kokmeeuw in zomerkleed kan ook wel, die heb ik al gezien.
Vincent

DaanKuiper

Citeer
Citeer

Dit was (uiteraard) cynisch bedoeld.
Ik kan me voorstellen dat als we gaan lachen om wat waarnemers invullen dit niet stimulerend is. Opbouwende kritiek is dat denk ik wel.

Daan Kuiper.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

jeep

CiteerVoor vandaag staat er in ieder geval 17 adult winterkleed Ransuilen op.
Vertel mij maar hoe je dat ziet.
Ik ben de eerste niet om te zeggen, dat dat in de winter niet zo verwonderlijk is.
Maar adult was genoeg geweest.
Ik ga geen waardeoordeel over de betreffende waarnemer uispreken.

Wat ik wel wil zeggen is dit: waarom kan ik bij een huismus  of een ransuil Uberhaupt de mogelijkheid aanvinken dat het een derde kalenderjaar waarneming betreft? Dat vind ik pas hilarisch en daarbij zet je sommige mensen op het verkeerde been. Onder het mom van bij een meerkeuzevraag altijd iets invullen kiest men maar iets.
Of ben ik nou te kritisch?
Is het niet mogelijk of te moielijk om bij een huismus een aantal van de genoemde keuzemogelijkheden weg te laten?  Dat verhoogt gelijk de vogelkennis van de opkomende vogelaar. (Vergelijk de discussie in de rubriek "vogelkennis")


DaanKuiper

trouwens,

Nog even dat "quoten"onder de knie zien te krijgen.

Daan Kuiper
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

Thijs Fijen

#15
Citeer
CiteerVoor vandaag staat er in ieder geval 17 adult winterkleed Ransuilen op.
Vertel mij maar hoe je dat ziet.
Ik ben de eerste niet om te zeggen, dat dat in de winter niet zo verwonderlijk is.
Maar adult was genoeg geweest.
Ik ga geen waardeoordeel over de betreffende waarnemer uispreken.

Wat ik wel wil zeggen is dit: waarom kan ik bij een huismus  of een ransuil Uberhaupt de mogelijkheid aanvinken dat het een derde kalenderjaar waarneming betreft? Dat vind ik pas hilarisch en daarbij zet je sommige mensen op het verkeerde been. Onder het mom van bij een meerkeuzevraag altijd iets invullen kiest men maar iets.
Of ben ik nou te kritisch?
Is het niet mogelijk of te moielijk om bij een huismus een aantal van de genoemde keuzemogelijkheden weg te laten?  Dat verhoogt gelijk de vogelkennis van de opkomende vogelaar. (Vergelijk de discussie in de rubriek "vogelkennis")
Maar dan ben je lang bezig.. Dan zou je voor iedere soort de kleden moeten invoeren die mogelijk zijn. Maar ik vind het wel een goed idee. En als het er zou komen, wil ik best mijn handen uit de mouw tevoorschijn halen
Thijs Fijen

harderbroek

Dan kan ik wel heel wijs allemaal dingen gaan roepen over 'jizz', tertialtekening en snavelpatronen, maar ik weet zeker dat ook mijn goedbedoelde beschrijvingen en omschrijvingen voor anderen aanleiding kunnen zijn de wenkbrauwen lichtjes op te trekken en een glimlach te voorschijn toveren.
Ook al ben ik geen beginneling in de letterlijke zin van het woord.

Bram een man naar me hart!
Juist gesproken

groet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

DaanKuiper

duurde even maar nu (redelijk) gelukt.


CiteerToch wel leuk dat wij met al onze kennis zo nog wat kunnen lachen om goed willende beginners.
CiteerDa's een linke uitspraak... voor dat je 't weet ga je met al je kennis de boot in en wordt je als goed willende beginneling uitgelachen.

Dit was (uiteraard) cynisch bedoeld.
Ik kan me voorstellen dat als we gaan lachen om wat waarnemers invullen dit niet stimulerend is. Opbouwende kritiek is dat denk ik wel.

Daan Kuiper.  
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

Thijs Fijen

Voor vandaag staat:
1 Turkse Tortel mannetje baltsend/zingend. (ik kan niet ziet welk mannetje is en welk vrouwtje)
9 Koperwieken adult winterkleed (is geen zomer of winterkleed)

Thijs Fijen

Jan Harteman

#19
CiteerVoor vandaag staat:
1 Turkse Tortel mannetje baltsend/zingend. (ik kan niet ziet welk mannetje is en welk vrouwtje)
Ik kan dat wel degelijk zien, zelfs duidelijk.

1: de man heeft een bredere halsring, vrouwtje dunner.
2: de man koert tijdens het baltsen met zijn borst opgezet en naar voren gebogen.

Duidelijke kenmerken dus, alleen zie ik het baltsen/koeren door de huidige weer-stituatie (koud, bewolkt, sneeuw) in het land niet snel gebeuren ;) tenzij het zonnetje even schijnt...