Ik denk ook niet dat het klopt dat lynxen schuw zijn. Ik zie ze als grote huiskatten met hetzelfde gedrag. En als er een kat naar mij toekomt om geaaid te worden word ik ook niet bang.
...
Andere meningen?
Ik denk dat we tamme dieren en dieren die mogelijk hun angst voor mensen zijn kwijtgeraakt absoluut niet met elkaar moeten verwarren. Als een wild dier je benadert, dan is het mogelijk ziek, gewoon nieuwsgierig, wil het voedsel, of is het opgegroeid in gevangenschap. Het lijkt me in ieder geval niet dat wilde dieren naar je toe komen om geaaid te worden. Ze kennen het hele concept van geaaid worden niet eens.
Bij een dergelijk dier bestaat een risico dat het een mens aanvalt, bijvoorbeeld juist omdat iemand het wil aaien, of dat er andere vervelende situaties ontstaan. Zo'n situatie zal er alleen maar voor zorgen dat de soort in zijn geheel negatief in het nieuws komt, ook al zou het de schuld van de mens zijn, en daarom wil men zo'n situatie uiteraard voorkomen.
Helemaal mee eens. De eerste vos die ooit zag kwam naar mij toe om te bedelen. Dat was in de duinen. Later zag ik daar borden staan met het verzoek de vos niet te voeren. Mijn gezelschap wilde de vos aaien, maar dat leek mij direct al geen goed idee, meer vanwege luizen en zo, maar ook omdat het dier wel zou kunnen toehappen, je kent die dieren niet, en overigens ook omdat ik vind dat je wilde dieren niet moet voeren, die moeten wild blijven en dat geldt ook voor eendjes, duiven, ganzen, zwanen en karpers, alhoewel ik het met karpers wel erg leuk vind. Sommige dieren zijn erg tam en bijna kinderboerderijdieren geworden. Maar Lynxen beslist niet. Ik vind het wel een twijfel geval of we dieren die niet direct voor de mens weglopen, of we die dan maar moeten (laten) afmaken. Bij eenden, eekhoorntjes en zo doen we dat in iedergeval niet, waarom wordt dit dan wel overwogen voor andere dieren. Bij wolven kan ik me dat nog voorstellen omdat die potentieel gevaarlijk zijn voor mensen, maar dat potentiële gevaar is bij lynxen wel heel klein.