Complete handleiding maken?

Gestart door matthijsbroere, februari 28, 2005, 10:37:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

CiteerKan er zo bijgeplakt :duim:
kan er zo bij
Groet, Pim Frijling
Wolvega

hiskodevries

dat voorbeeld wat ik van jullie kreeg was blijkbaar met m.s. word gemaakt.  word voegt ontzettend veel overbodige troep toe.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

matthijsbroere

Ik doe het ook in kladblok Hisko.
Matthijs Broere

Freek Verkerk

FAQ, (Veel gestelde vragen)

Ik zal wel een begin maken met het opstellen van die veel gestelde vragen.

Tevens zal ik ze dan proberen te beantwoorden. Probleem is een beetje dat ik zelf ook niet altijd de antwoorden weet en dat je over sommige antwoorden van mening kan verschillen.

concepten gewoon naar info@waarneming.nl
?
:huh:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

matthijsbroere

Doe maar naar mijn mailadres.
matthijs.broere@gmail.com

Laat het beantwoorden van die vragen dan maar aan ons over. En vast bedankt voor de hulp Freek!


Ik stuit trouwens nog op een probleempje; ik heb me nooit verdiept in hoe het werkgroepen-gebeuren werkt (koppeling met waarneming.nl en alles wat daarmee gepaard gaat). Het wordt dus lastig om daar uitleg over te gaan geven in de handleiding.
Matthijs Broere

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

matthijsbroere

Ik kijk soms ook niet langer dan mijn neus is  :rolleyes:
Merci!
Matthijs Broere

Freek Verkerk

Over die werkgroepen; ik heb even de handleiding gescand en wat mij opviel; je zegt dat er regio's aan werkgroepen gekoppeld zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat er in een bepaald gebied meerdere werkgroepen werken; bijvoorbeeld de Vleermuizen groep, de vogelaars en de libellenclub. Levert dat geen conflicten op?

Kan je meteen toevoegen aan de FAQ.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

characea

#69
Citeerik stoei nog wel eens wat met de kleuren
wat dachten jullie hiervan
http://www.waarneming.nl/help/help_waarnemingen.php
Het ziet er goed uit.
Bestaan er trouwens geen programma's om help files te GENEREREN ?
Dus dat ze en in HTML (bij java heb je dat) en een windows helpfile maken en ook tegelijk een inhoudsopgave/index genereren ?

Verder wordt de handleiding nog wel erg basic.
Er komen toch ook wel voorbeelden van de advanced features ?

Wat betreft de icoontjes:
Ik vind de icoontjes in het echte leven in het echt scherm wat te klein en vooral: ze staan ook wat dicht bij elkaar.
Kan het delete icoon (voor admins) niet op een andere plek komen te staan zodat je daar niet per ongeluk op klikt ?
(goed..dit is wel weer even off topic)

Komt er bovendien ook in te staan hoe ik default waarneming.nl in het engels, duits op kan starten ?
Dat wil ik nu eigenlijk wel weten..
En de geavanceerde features komen die ook ter sprake ?

hiskodevries

CiteerLevert dat geen conflicten op?
nee
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent

Citeerdat voorbeeld wat ik van jullie kreeg was blijkbaar met m.s. word gemaakt.  word voegt ontzettend veel overbodige troep toe.
Als je dat bestand van mij bedoelt, dat was inderdaad met word gemaakt en ik zag ook al dat er enorm veel extra in de html tekst wordt gezet.
Vincent

Marianne

Ik ben misschien wel laat met reageren, maar als jullie nog iemand kunnen gebruiken om de teksten op duidelijkheid en taalkundig te lezen kunnen jullie ook weer bij mij aankloppen.  
groet,
Marianne Cramer

matthijsbroere

#74
Handleiding van het onderdeel Mijn Waarneming.nl
http://home.planet.nl/~broer844/test.htm

Met dank aan Ellen Luijks.

Let op! Overige onderdelen van Waarneming.nl komen nog.

Kom eerst maar met commentaar over dit stuk. Ben benieuwd. Dit is de eerste opzet, dus kan nog aangepast worden. Het gaat me in eerste instantie alleen over de inhoud, dus niet de lay-out.
Matthijs Broere

thijs

Bij  het eerste stukje, staat: of U kunt er een foto bij toevoegen.
Ik zou hier van maken: en U kunt een of meerdere foto('s) toevoegen.
Verder het vervolg zou ik inkorten.
Maak er bijvoorbeeld van: "Deze mogelijkheid heeft u echter ook als u uw eigen waarneming tegenkomt in de waarnemingenlijst."
De rset print ik uit, van een blaadje leest fijner...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Johan op den Dries

Ziet er al goed uit!
Ik heb het even snel doorgelezen en heb 2 kleine opmerkingen:

-Mijn waarnemingen. Er staat '...Die mogelijkheid hebt u ook als u ...'
is   heeft niet beter?

-persoonlijke gegevens aanpassen
Er word vaak gebruik gemaakt  van het woord hier .
Is het niet mooier dit zoveel mogelijk te voorkomen? Het lijkt me wel duidelijk dat ze daar iets inmoeten vullen.

bijv. Provincie:                                            
Hier moet u invullen in welke provincie u woont.

Kan worden :
Provincie:  
De provincie waar u woont.
Johan op den Dries
Sneek

matthijsbroere

#77
Brainstorm vooral door, we nemen alles in overweging.
Inmiddels ook http://home.planet.nl/~broer844/test2.htm toegevoegd. Dit is een ietwat aangepaste versie van waarnemingen+gebieden toevoegen.

Met dank aan Vincent.
Matthijs Broere

Freek Verkerk

HI,

Perfect dat er gewerkt wordt aan een handleiding.

Eerst wat algemene opmerkingen:
- Jullie gaan nog uit van te intelligente gebruikers. Ik heb hier een beetje dom naar gekeken en dan vallen mij allerlei moeilijke woorden op die niet worden uitgelegd. Woorden als "fenologie", "Statistiek" etc. Je moet je voorstellen dat deze handleiding bruikbaar moet zijn voor kinderen van 16 jaar met een HAVO opleiding. (ongeveer). De gemiddelde vogelaar heeft geen handleiding nodig, voor hem of haar schrijf je het niet.

- Geen verkleinwoorden gebruiken: "lijstje" ; "lijst" of "overzicht" is beter.

- De gebruiker wordt met "u" aangesproken. Dat lijkt me goed, maar je kunt "je" overwegen.

- Over het wachhtwoord; Vaak worden hier eisen aangesteld zoals minimal 5 tekens en minimal 1 cijfer, en 1 hoofdletter. Van die dingen en elke maand wijzigen. Hebben wij die niet?   Elke maand wijzigen moeten we trouwens beslist niet doen.

- Wordt dat emailadres ook gecontroleerd, of het bestaat?
- vertel eens iets meer over werkgroepen? Wat zijn dat, hoe kun je je aansluitend, wat voor goede dingen doen zij allemaal? Je kunt hier gerust reclame maken.  Vul een postcode in en vind de dichtstbijzijnde werkgroep. eventueel een lijstje van aangesloten werkgroepen waaruit je kunt selcteren.
- Diergroepen? Als ik hier alleen vogels invul mag ik dan geen planten meer waarnemen? Kan ik dat later ook veranderen? Wat doen jullie met die informatie?
- Rankings? Wat zijn dat en waarom bestaan die?
Ik krijg de indruk dat hier een soort wedstrijdje van gemaakt wordt. Dat kan stimulerend werken, dus ik zie de voordelen daar wel van in. Maar misschien kan dat dan ook per werkgroep gedaan worden; Dan wordt het meer een teamsport. Misschien werkt dat nog stimulerender.
- Over die export. Hoe lang blijven de gegevens eigenlijk bij "Waarneming" online. Is er haast bij moet ik mijn gegevens snel downloaden omdat ze anders weg zijn?
- CSV; kun je dat eten?
- Er bestaat kennelijk een fenologielijst, waar soorten op staan. Hoe kan ik die te zien krijgen? En wat is dat Fenologielijst?
- Exoten / escapes; vermeld maar dat de gebruiker zelf mag aangeven of zijn / haar waarneming een escape / of exoot betreft. Wat de ene persoon een exoot vindt, heeft de volgende al lang geaccepteerd en of iets ontsnapt is of uitgezet is ook persoonlijk.

Kritiek is altijd makkelijk. Het is belangrijk dat een begin is gemaakt en dat er vooruitgang wordt geboekt.

- -  :duim:  :duim:  :duim:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Citeerhttp://home.planet.nl/~broer844/test2.htm
Ik zou de sterretjes weghalen en neerzetten: de punten/velden 1 tm 7 zijn verplicht.
Ook hier stel ik voor "hebt u de keuze" te vervangen in "heeft u de keuze". (op verschillende plaatsen, overal in de hele gebruiksaanwijzing zou ik zeggen)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

marcel123

Is het niet handiger om het label van het invoerscherm als tussenkopje te zetten:

1. Provincie *
Allereerst (....)
2. Gebied *
Hierna kunt (...)
etc...


Verder kunnnen ? ook door admins geplaatst worden maar dat hoort niet bij het invoerscherm.

Vincent

Citeer
Citeerhttp://home.planet.nl/~broer844/test2.htm
Ik zou de sterretjes weghalen en neerzetten: de punten/velden 1 tm 7 zijn verplicht.
Ook hier stel ik voor "hebt u de keuze" te vervangen in "heeft u de keuze". (op verschillende plaatsen, overal in de hele gebruiksaanwijzing zou ik zeggen)

Thijs
Ik vind "u heeft" ook beter dan "u hebt" maar dat laatste is geloof ik wel de correcte spelling.
Vincent

thijs

U hebt is inderdaad de officiƫle spelling.
Hoewel het niet beter klinkt, is het dan misschien toch handiger om de officiƫle spelling te hanteren

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

Citeer
Ik zou de sterretjes weghalen en neerzetten: de punten/velden 1 tm 7 zijn verplicht.
mee eens
Groet, Pim Frijling
Wolvega

matthijsbroere

#84
Matthijs Broere

thijs

Waarneming toevoegen: achter uw waarneming komt dan ? te staan (in zo'n grijs hokje)
Ik zou zeggen komt dan EEN ? te staan.
Kleine dingen, maar toch..

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

En bij gebied toevoegen staan nog steeds sterretjes...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

matthijsbroere

Stomme sterretjes  :rolleyes:
Okee, die zijn weggehaald. Maar met dat vraagteken ben ik het niet helemaal eens. Er staat een icoontje, en geen los ?, dus het lijkt me zo duidelijk. Toch?
Matthijs Broere

thijs

Maar als je het leest als vraagteken ipv een icoontje zonder naam zou het wel een lidwoord verdienen.
Ik denk dat veel mensen lezen, "komt er vraagteken te staan", ipv "komt er een grijs vakje met een zwarte kringel erin te staan"
Maar het is een wel heel klein detail, je kan het ook gewoon zo laten...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

matthijsbroere

Matthijs Broere