Slank wollegras te Westbroek

Gestart door Guus Peterse, juni 23, 2006, 11:49:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

Onlangs werd te Westbroek slank wollegras gemeld met o.a. als kenmerk: één pluis per stengel. Waarop door de admin werd opgemerkt dat één pluis per stengel een kenmerk is van eenarig wollegras en niet van slank wollegras. Wat natuurlijk ook zo is.

Twee dingen hierover.
Ten eerste: ik ken de Zodden erg goed en volgens mij komt daar helemaal geen eenarig wollegras voor. Of vergis ik me daarin?
Ten tweede: ik weet al jaren dat er inderdaad slank wollegras staat in de Zodden. Alleen: je kunt er niet bij de planten komen. Trilveen: waarschijnlijk zak je tot je middel weg als je het probeert. Wat ik me nu afvraag: weet iemand of het mogelijk is slank wollegras van afstand te onderscheiden van veenpluis, en zo ja hoe?

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Mark van Veen

#1
Als de betreffende waarnemer: de waarneming was met voorkennis en een verrekijker. Zonder die voorkennis zou ik de waarneming niet durven doorgeven. Het terreintje is uiterst kwetsbaar en ik zou het niet in mijn hoofd halen erop te gaan (al zou ik het onder begeleiding gaarne doen).

Arnout-Jan Rossenaar van FLORON bevestigde wat Guus hier ook al meldt: uit dit hok is Slank Wollegras bekend en Eenarig Wollegras niet. Het verschil tussen die twee is overigens makkelijk: Eenarig Wollegras vormt pollen, Slank niet. Mijn bewoording 'zoden' gaf wat verwarring. Ik gebruikte die naar analogie bij zeggen (tabelpunt polvormend of zodevormend). Arnout-Jan meldde overigens dat uit een aanpalend hok wel Eenarig Wollegras bekend is. Het blijft dus oppassen.

Het grootste probleem is veenpluis. Ik vond de planten die ik zag groener dan veenpluis en ik interpreteerde de pluim als 1 (van afstand). Met alle info die ik nu gehad heb, lijkt Slank Wollegras ten opzichte van Veenpluis meer samengetrokken pluimen (dichter op elkaar) te hebben.
groet,

Mark van Veen

Windekind

#2
Vergeleken met veenpluis zie je bij Slank wollegras mooie korte strak geknipte koppies.

Op afstand zie je dat eigenlijk al (al is dat natuurlijk geen betrouwbaar kenmerk, maar in de Westbroekse zodden kun je het verschil zien met veenpluis).
Er staat n.l.  veenpluis tussen en let maar eens op de verschillen.

Eenarig wollegras heb ik er ook nooit gezien.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Guus Peterse

CiteerVergeleken met veenpluis zie je bij Slank wollegras mooie korte strak geknipte koppies.
Ja dat herken ik wel. Ben vandaag geweest en heb n.a.v. de melding van Mark weer eens speciaal op het veenpluis gelet, en dan zie je inderdaad planten die afwijken en wel aardig aan de beschrijving voldoen. Bedankt voor de informatie.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015