Dutch Birding en de toekomst

Gestart door Max Berlijn, augustus 10, 2009, 09:00:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Max Berlijn

Beste allemaal,

Zoals jullie mogelijk gelezen hebben op de Dutch Birding site gaat de vogellijn vervallen (inspreken blijft overigens mogelijk). Tevens zat er bij het laatste nummer een enquête waarbij alle leden kunnen aangeven wat ze anders willen met het blad. Het aantal leden loopt gestaag terug en daardoor zijn vergoedingen voor auteurs niet meer mogelijk.

Als vervent DB lid maak ik me zorgen dat het blad ten onder gaat terwijl ik denk dat het voor veel nog niet leden van waarnemning.nl van grote waarde kan zijn. Natuurlijk je kan alles op het net vinden zeker de actualiteiten. Mogelijk ben ik te ouderwets maar ik vind "het net" wel erg vluchtig. Het publiceren in bladen blijkt toch meer zijn waarde behouden.

Ik heb in het veld wel eens nagevraagd waarom waarn.nl leden geen DB leden zijn en kreeg dat antwoorden als: "da's toch een blad voor cracks" en "je kunt toch alles op het net vinden". Welnu, denk er nog eens over. DB verijkt je kennis, heeft vele nieuwtjes die niet op het net te vinden zijn (bijv.; de Visuilen in Turkije in het laatste nummer). Tevens houd je de informatie vast en kan je zaken rustig nalezen en meenemen in het veld. Als laatste werken de DB alerts (en hiervan kan je voor niet al te veel geld lid worden samen met het blad) goed in het veld. In mijn optiek zou elke zeldzaamheden liefhebber van waarn.nl ook lid van Dutch Birding moeten zijn (natuurlijk indien de portemonnee het toe laat).

http://dutchbirding.nl/journal.php?page_id=40

Groet Max

PS: Dit is een prive actie van mijn kant zonder "reclame" gedachte vanuit de redactie of bestuur van het blad.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

martinharskamp

Goeie actie Max, ook die enquête. Hopelijk wordt die door veel leden ingevuld. Misschien hadden jullie wel beter ook naar de leeftijd van de invuller kunnen vragen. Dan hadden jullie beter kunnen zien wat de 'jongeren' anders willen. Waarschijnlijk is dat de groep waar je de eventuele aanwas vandaan kunt verwachten.

Patrick1977

Max,

Prima prima. Ik schrik toch wel van dit bericht. Ik dacht juist dat 'vogelen' momenteel immens populair is ?... Juist de kennis (en vooral inspiratie ) vanuit DB vergroten mijns inziens het plezier om naar buiten te gaan.
Tevens wil ik toch nog even toevoegen dat ook ik als actief vogelaar maar niet zeer actief twitcher (semi-?) al jarenlang zeer veel plezier aan DB beleef!

Groet,
Patrick Lemmens
Gr. Patrick Lemmens

steenl

Max,

Goed van je dat je het hier ook onder de aandacht brengt. Ik zal de enquete invullen. Zou inderdaad zonde zijn als het blad verdwijnt. Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren.  B)

Groet,

Edwin Russer

Max,

Goede actie. Dat is wel een zorgwekkende ontwikkeling. Ondanks dat de kwaliteit van de artikelen/foto's, mijn inziens, op een onverhoopt hoog niveau blijven staan. Ik heb wel eens gelezen dat het blad wereldwijd ook bijzonder wordt gewaardeerd. Ik hoop dan ook echt dat het blad blijft bestaan. Ik heb de enquete dan ook al ingevuld.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bas vd Burg

Het doet me denken aan het finse blad "Alula". Een zeer mooi en gerenomeerd vogelblad waar echter in 2008 de stekker is uitgetrokken. En dit moeten we niet willen met Dutch Birding!

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

redmar_woudstra

Ha Max,

Ik ben zeer te spreken over de enquete van DB en wat mij betreft komt die precies op tijd: ik begon te merken dat ik veel DB's sneller weglegde dan ik met oude versies deed. Gelukkig vond ik de laatste DB alweer een stuk lezenswaardiger.

Ik ben sinds 2000 lid en ik moet zeggen dat ik de artikelen door de jaren heen niet beter ben gaan vinden. Nu ben ik zelf geen groot fan van grote meeuwen, maar dat is een kwestie van smaak. Ik vond alleen wel dat meeuwen-artikelen op een gegeven moment wel erg dominant worden. Er zijn ook andere interessante determinatie vraagstukken. Onder de interessante stukken uit de periode 2000-2009 wil ik het artikel over herkenning van Witkopgorzen, die over (Amoer)roodpootvalken en de Maghrebvinken noemen.

Wat ik persoonlijk mis, zijn artikelen zoals over vogelen in Burkina Faso: erg interessant voor de reizende vogelaar en daar zijn er in Nederland genoeg van lijkt me. Ook fotoreportages zoals die van Otto Plantema in de laatste DB kunnen mij bekoren. Ik mis, naast de wat heftigere determinatie-artikelen, deze wat luchtigere artikelen. Aangezien DB zich primair de op de WP richt (toch?) kunnen reisreportages of iets in die richting ook prima uit de WP komen. Daarnaast ben ik zelf wel fan van de artikelen over verspreiding van soorten of overzichtsartikelen van dwaalgasten, zoals bijv die over de Rüppels Gieren en isabelklauwieren.

Ik snap dat het vinden van artikelen niet eenvoudig is, aangezien DB vooral is aangewezen op semi-wetenschappelijke analyses van mensen die dit in hun vrije tijd moeten doen. Of heb ik dat verkeerd?
Helaas vind ik dat sommige artikelen niet gelukkig gekozen. Neem het artikel over de kleurafwijkingen bij Oeraluilen. Ik vond dit een bijzonder saai artikel en bovendien vraag ik me af in hoeverre de Nederlandse vogelaar (als DB zich daarop richt) hier baat bij heeft. Zo'n artikel past wat mij betreft beter in een tijdschrift met een navenant saaie titel, Journal of Avian Biology of iets dergelijks. Dit zal echter persoonlijk zijn ben ik bang.

Grote pluspunt van DB: het uiterlijk. Man, wat is het eigenlijk een gelikt blad! Prachtige foto's, leuke layout en fraai papier.
groet,
Redmar

rinsevdvliet

Dit probleem speelt natuurlijk niet alleen bij Dutch Birding, maar bij veel meer tijdschriften en wellicht zelfs boeken.
Internet is leuk, snel en er wordt natuurlijk steeds meer gedigitaliseerd, maar uiteraard kan nooit alles gedigitaliseerd worden.
De opmerking dat alles wel op internet te vinden is vind ik beangstigend. Vooral jonge vogelaars, die met vogelen zijn begonnen tijdens het internet tijdperk, zijn zich vaak niet voldoende bewust dat de vogelarij al enkele eeuwen héél erg veel literatuur geproduceerd heeft. Ik heb zelfs al eens iemand horen zeggen, "ik kan er op internet niets over vinden, dus het zal wel niet bekend zijn".
M.i. is het een zorgwekkende ontwikkeling dat er vogelaars zijn die niet verder kijken dan de "ANWB-gids" en het heilige internet (ok een tikje gecharcheerd).
Dus jonge aanstormende talenten, ga eens naar een (goede) bibliotheek en verdiep je kennis.
Al is het alleen maar om te voorkomen dat een hele generatie straks dezelfde (oppervlakkige) kennis citeert. En last but not least...al die arme schrijvers die met bloed, zweet en tranen boven een typemachine hebben gehangen.

Enne van veel computerschermen krijg je toch maar vierkante oogjes en dan kunnen we straks geen vogels meer zien.
Dit forum lezen kan altijd nog, of niet...

Ouwelul Rinse

PS Dit is een prive actie van mijn kant zonder "reclamegedachte" voor welk tijdschrift of boek dan ook.

Ben Wielstra

En je kan er altijd nog een digitaal tijdschrift van maken: internetters tevreden en scheelt weer publicatiekosten ;-)!

Jos Welbedacht

Hallo,

Ik vind het erg belangrijk dat het tijdschrift blijft bestaan. Dit tijdschrift vertegenwoordigt voor Nederlandse vogelaars het hoogste niveau van vogelen en ik ben bang dat dit niveau verloren gaat wanneer het tijdschrift verdwijnt.
Het tijdschrift geeft de vogelaar een (relatief goedkope) en makkelijke manier om kennis te maken met moeilijke en interessante vogelkwesties.

Ik vind wel dat het tijdschrift recent enkele onhandige stappen heeft gezet, zoals het terugkijken op dertig jaar DBA (m.i. veel te snel na het 25-jarig jubileum, waar volgens mij hetzelfde gedaan werd). Deze stukjes waren mijns inziens te elitair, eigenlijk alleen voor de DB'ers die minimaal 15 jaar mee deden. Ik denk dat hiermee de lezers die niet bij dat groepje zitten onbewust zijn buitengesloten.
Ook ben ik van mening dat er de laatste tijd steeds meer artikelen komen over vogels uit verre oorden. In tegenstelling tot Redmar denk ik dat hiermee ook een onhandige stap wordt gezet. Vogelreizen richting Thailand, Nieuw Zeeland en Brazilie zijn voor veel mensen niet of nauwelijks betaalbaar. Zij zullen zich daarom niet echt interesseren in deze artikelen. Voor de mensen die jaarlijks een verre reis kopen is het echter wel interessant, deze groep is alleen te klein. Dergelijke artikelen kunnen dus ook een reden zijn voor het afhaken van veel vogelaars. Ik ben van mening dat het tijdschrift zich beter/meer moet focussen op vogels waar we in de WP belangstelling voor hebben, zoals soorten die hier (eventueel sporadisch) verschijnen.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

JohanvantBosch

Citaat van: Triturus op augustus 10, 2009, 15:06:04 PM
En je kan er altijd nog een digitaal tijdschrift van maken: internetters tevreden en scheelt weer publicatiekosten ;-)!

Je brengt het als een grap, maar ik vind dat dat een serieuze optie is die overwogen moet worden. Misschien niet geheel digitaal, maar wel gedeeltelijk. Ik vind de enquete een goede zaak, maar de gedachtengang in de enquete is een beetje beperkt wat echt nieuwe gedachten betreft. Ik zou de enquete ook digitaal toegankelijk maken, zodat je niet leden kunt vragen waar ze behoefte aan hebben. Net zoals jouw persoonlijke initiatief dat doet.

Zelf ben ik al lang lid (met wel eens een intermezzo), maar ik merk de laatste jaren dat mijn interesse voor wat in dutch birding staat minder is. En mijn interesse voor bladen uit het buitenland (en ten dele andere soortgroepen) groter is.
Elk jaar maak ik toch weer de keuze uit Dutch Birding, Neotropical Birdclub, OSME (midden oosten) en Oriental birdclub. Overal lid van zijn is een beetje veel van het goede (voor mijn portemonnee). Die andere bladen hebben wat mij betreft toch een veel grotere informatiedichtheid en meer interessante artikelen (want bv nieuwe ontwikkelingen of interessante plekken/soorten) te bieden. Daarbij gaat het daar vaker ook over bescherming van soorten of gebieden en draagt je bijdrage daar aan bij...
MIsschien niet helemaal een eerlijke vergelijking, maar ik maak hem wel.....

redmar_woudstra

Citaat van: jw90_online op augustus 10, 2009, 21:26:24 PM
Hallo,

Ook ben ik van mening dat er de laatste tijd steeds meer artikelen komen over vogels uit verre oorden. In tegenstelling tot Redmar denk ik dat hiermee ook een onhandige stap wordt gezet. Vogelreizen richting Thailand, Nieuw Zeeland en Brazilie zijn voor veel mensen niet of nauwelijks betaalbaar. Zij zullen zich daarom niet echt interesseren in deze artikelen. Voor de mensen die jaarlijks een verre reis kopen is het echter wel interessant, deze groep is alleen te klein. Dergelijke artikelen kunnen dus ook een reden zijn voor het afhaken van veel vogelaars. Ik ben van mening dat het tijdschrift zich beter/meer moet focussen op vogels waar we in de WP belangstelling voor hebben, zoals soorten die hier (eventueel sporadisch) verschijnen.

Hai Jos,

Ik heb hier nog eens over nagedacht, wellicht dat het een idee is om het vooral te richten op soorten in de WP? Plekken voor Steenpatrijs of andere lastige soorten.
groet,
Redmar

Leo Heemskerk

Prima actie Max. Vandaag de nieuwe DB ontvangen en het ziet er weer mooi uit. Alleen lees ik net als Johan de laatste jaren niet alle artikelen. Wat mij ook opviel  is dat de enquête alleen over het tijdschrift gaat en niet breder. Maar hier wil jij wat aan doen begrijp ik.

De stichting Dutch Birding heeft als doel heeft het stimuleren van het bestuderen van in het wild levende vogels en het documenteren van bijzondere waarnemingen.
Middelen hiervoor die bedacht zijn: vogellijn,  website, Dutch Bird Alerts, DBA-vogeldag en Dutch Birding-vogelweek. Deze zijn/waren succesvol en de doelgroep is toegenomen.
Hoewel de website mijn inziens achterloopt. De chatbox lijkt vaak op deze site gevoerd te worden.

De artikelen in het blad die wat mij betreft direct op het net gezet mogen worden zijn:
recente meldingen Nederland (in een overzichtelijke rubriek zoals de oude site deze had), aankondigingen en verzoeken, DB actueel en WP reports.
Hierdoor bereik je ook de "nieuwe generatie". De vraag alleen is wat de nieuwe generatie graag als drukwerk wil ontvangen. Denk aan nieuwe specials als:
•   Uitgebreid gebundelde jaaroverzichten ter aanvulling van het mooie boek Zeldzame vogels van Nederland met extra foto's van deze waarnemingen en db actueel verhalen. Lekker dik om bij weg te dromen en of herinneringen op te halen.
•   Determinatie specials die je ook apart online kan bestellen. (Waarom niet ook oude artikelen in een nieuw jasje uitgeven)
•   Een mooie kalender met de fraaie foto's die nu bij de artikelen recente meldingen Nederland en WP reports staan.
•   Samenvattingen en aanvullingen van de specials met video's en geluiden op de site voor leden

Met meer recentelijk/dagelijkse content op de DB site en betere chat en discussie op de site  kan DB mogelijk ook nieuwe adverteerders aantrekken die ook de gedrukte specials kunnen financieren zodat deze betaalbaar blijven voor leden en of "losse verkoop" en mogelijk ook weer vergoedingen voor auteurs kan geven.
Groet,

Leo Heemskerk

Max Berlijn

Beste allemaal,

Goeie reacties allemaal, ik ga er vanuit dat bestuursleden van DB dit topic lezen (Wietse?) en de tips meenemen. In dat kader heb ik er ook nog een:

In NL worstelen we al jaren met welke soort we tellen en welke niet en of we categorieen voor soorten willen opstellen. Deze discussie is los van de CDNA te voeren. Ooit had je de CAC (ik weet niet meer waar die letters voor staan) die onder de vlag van Dutch Birding een oranje blad periodiek uitgaf. Volgens mij is Leo zijn applicatie op de DB site (die volgens mij veel gebruikt wordt) uit ontstaan. Zouden we deze CAC niet opnieuw form kunnen geven waarbij we mensen kunnen laten stemmen (digitaal) of zij bepaalde "escape risicosoorten" willen tellen of niet (over de vorm hiervan zou je nog moeten nadenken). Zo krijg je een beter beeld wat de meeste mensen nu denken over het voorkomen van soorten in NL en sluit je op termijn beter aan bij de mening in het veld, iets wat belangrijk is voor het voortbestaan. In dat kader zou je ook kunnen denken aan het wel of niet tellen van superspecies (zie je bijv een Kuhls Pijl vliegen, kan je er op dit moment tel technisch weing mee omdat de veldwaarnemingen (los van vondsten) als Kuhls spec. worden aanvaard, behalve als zo'n CAC bepaald dat je Kuhlspijl spec mag tellen..). Het is maar een idee en ik weet niet of het authomatiseringstechnisch mogelijk is)

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

peterlindenburg

Is het niet een optie om Europees te gaan? Hierboven wordt verteld over het Finse blad dat al verdwenen is. Ik neem aan dat het probleem in meerdere landen speelt. Wellicht is het bundelen van de krachten de redding. En dan zou je per land een extra catern met het rare bird news per land er tussen kunnen schuiven.

Justin Jansen

Citaat van: peterlindenburg op augustus 11, 2009, 09:32:08 AM
Is het niet een optie om Europees te gaan? Hierboven wordt verteld over het Finse blad dat al verdwenen is. Ik neem aan dat het probleem in meerdere landen speelt. Wellicht is het bundelen van de krachten de redding. En dan zou je per land een extra catern met het rare bird news per land er tussen kunnen schuiven.

Welke meerwaarde heeft dit, rare bird nieuws, alles is al beschikbaar via het internet, dan hoef ik niet nog eens alles herhaald te zien in een blad, dure pagina's...
Gewoon de kop omhoog houden en in Nederland doorgaan, en de visie zoals DB heeft geaddopteerd Palearctic en een stuk ZO Azie meenemen. De rest van de wereld hoort mijn inziens niet in het idee van DB. Moet wel toegeven het Stormvogeltjes artikel in de laatste DB was geweldig!
M.v.g., Justin Jansen


Folkert Jan

Citaat van: Maxberlijn op augustus 10, 2009, 09:00:28 AM
Beste allemaal,

Zoals jullie mogelijk gelezen hebben op de Dutch Birding site gaat de vogellijn vervallen (inspreken blijft overigens mogelijk). Tevens zat er bij het laatste nummer een enquête waarbij alle leden kunnen aangeven wat ze anders willen met het blad. Het aantal leden loopt gestaag terug en daardoor zijn vergoedingen voor auteurs niet meer mogelijk.

Als vervent DB lid maak ik me zorgen dat het blad ten onder gaat terwijl ik denk dat het voor veel nog niet leden van waarnemning.nl van grote waarde kan zijn. Natuurlijk je kan alles op het net vinden zeker de actualiteiten. Mogelijk ben ik te ouderwets maar ik vind "het net" wel erg vluchtig. Het publiceren in bladen blijkt toch meer zijn waarde behouden.

Ik heb in het veld wel eens nagevraagd waarom waarn.nl leden geen DB leden zijn en kreeg dat antwoorden als: "da's toch een blad voor cracks" en "je kunt toch alles op het net vinden". Welnu, denk er nog eens over. DB verijkt je kennis, heeft vele nieuwtjes die niet op het net te vinden zijn (bijv.; de Visuilen in Turkije in het laatste nummer). Tevens houd je de informatie vast en kan je zaken rustig nalezen en meenemen in het veld. Als laatste werken de DB alerts (en hiervan kan je voor niet al te veel geld lid worden samen met het blad) goed in het veld. In mijn optiek zou elke zeldzaamheden liefhebber van waarn.nl ook lid van Dutch Birding moeten zijn (natuurlijk indien de portemonnee het toe laat).

http://dutchbirding.nl/journal.php?page_id=40

Groet Max

PS: Dit is een prive actie van mijn kant zonder "reclame" gedachte vanuit de redactie of bestuur van het blad.

Je kunt toch ook zonder lid zijn af en toe even dutchbirdalerts checken?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Russer

Citaat van: rnbflavour op augustus 11, 2009, 09:40:39 AM
Citaat van: Maxberlijn op augustus 10, 2009, 09:00:28 AM
Beste allemaal,

Zoals jullie mogelijk gelezen hebben op de Dutch Birding site gaat de vogellijn vervallen (inspreken blijft overigens mogelijk). Tevens zat er bij het laatste nummer een enquête waarbij alle leden kunnen aangeven wat ze anders willen met het blad. Het aantal leden loopt gestaag terug en daardoor zijn vergoedingen voor auteurs niet meer mogelijk.

Als vervent DB lid maak ik me zorgen dat het blad ten onder gaat terwijl ik denk dat het voor veel nog niet leden van waarnemning.nl van grote waarde kan zijn. Natuurlijk je kan alles op het net vinden zeker de actualiteiten. Mogelijk ben ik te ouderwets maar ik vind "het net" wel erg vluchtig. Het publiceren in bladen blijkt toch meer zijn waarde behouden.

Ik heb in het veld wel eens nagevraagd waarom waarn.nl leden geen DB leden zijn en kreeg dat antwoorden als: "da's toch een blad voor cracks" en "je kunt toch alles op het net vinden". Welnu, denk er nog eens over. DB verijkt je kennis, heeft vele nieuwtjes die niet op het net te vinden zijn (bijv.; de Visuilen in Turkije in het laatste nummer). Tevens houd je de informatie vast en kan je zaken rustig nalezen en meenemen in het veld. Als laatste werken de DB alerts (en hiervan kan je voor niet al te veel geld lid worden samen met het blad) goed in het veld. In mijn optiek zou elke zeldzaamheden liefhebber van waarn.nl ook lid van Dutch Birding moeten zijn (natuurlijk indien de portemonnee het toe laat).

http://dutchbirding.nl/journal.php?page_id=40

Groet Max

PS: Dit is een prive actie van mijn kant zonder "reclame" gedachte vanuit de redactie of bestuur van het blad.

Je kunt toch ook zonder lid zijn af en toe even dutchbirdalerts checken?

Klopt Folkert-Jan,

Maar in dit geval gaat het om het voortbestaan van het tijdschrift Dutch Birding en krijg je in combinatie ook nog eens de alerts direct op je telefoon. Gewoon doen ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JohanvantBosch

Citaat van: Edwin Russer op augustus 11, 2009, 10:52:17 AM
Citaat van: rnbflavour op augustus 11, 2009, 09:40:39 AM
Je kunt toch ook zonder lid zijn af en toe even dutchbirdalerts checken?

Klopt Folkert-Jan,

Maar in dit geval gaat het om het voortbestaan van het tijdschrift Dutch Birding en krijg je in combinatie ook nog eens de alerts direct op je telefoon. Gewoon doen ;)

En je wilt toch ook niet alleen consumeren, maar ook berichten versturen?  ;D

Gert Veurink

Ik ben ook al jaren abonnee, het zal best aan mij liggen, maar ik vind een kritische noot ook op z'n plaats, ik merk dat mijn aandacht verslapt, ik heb m steeds sneller uit. Stormvogeltjes bij Chili en pinguins in Nieuw Zeeland zijn niet mijn beleving van Dutch birding. Ik heb het gevoel dat er steeds vaker dat soort artikelen in staan, goede kwaliteit, maar mij boeit t niet zo. Ik kan er in mijn hobby-uitoefening niets mee. Artikelen zoals over de witkopstaartmees en zo vind ik dan veel boeiender want in de dagelijse praktijk van belang.
Ik blijf uit solidariteit voorlopig heus wel steunen en zal naar de enquete kijken.
groet!
Gert Veurink



Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 11, 2009, 11:00:12 AM
Citaat van: Edwin Russer op augustus 11, 2009, 10:52:17 AM
Citaat van: rnbflavour op augustus 11, 2009, 09:40:39 AM
Je kunt toch ook zonder lid zijn af en toe even dutchbirdalerts checken?

Klopt Folkert-Jan,

Maar in dit geval gaat het om het voortbestaan van het tijdschrift Dutch Birding en krijg je in combinatie ook nog eens de alerts direct op je telefoon. Gewoon doen ;)

En je wilt toch ook niet alleen consumeren, maar ook berichten versturen?  ;D

Mocht ik iets zeldzaams vinden zal ik dat gewoon via waarneming melden :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Ben Wielstra

De balans lijkt af en toe wel een beetje zoek ja. Zelf vind ik zaken buiten de WP ook wel stoer, maar het moet niet overheersen. En beetje verenneuken mag best, maar laat het wannabe wetenschappelijke niet overheersen. Ik koester nu een grote haat jegens Amerikaanse Zilvermeeuwen terwijl die diertjes zelf onschuldig zijn! Besteed toch ook vooral aan de wilde verhalen over ontdekkingen! Dat maakt de DB actueeltjes zo leuk! Het zou me niet verbazen als die het meest gelezen worden en als je die weg laat trek je de stekker er misschien wel uit. WP en NL reports lees ik altijd trouw, vooral ook omdat ze doordrenkt zijn van extra details en losse waarnemingen mooi in een wijder perspectief plaatsen. Maak die stukken nog maar twee keer zo lang! Ik kan me trouwens niet voorstellen dat fotografen nu niet meer hun foto's in DB willen plaatsen omdat er geen vergoeding meer voor is. Blaat.

martinharskamp

Citaat van: Gert Veurink op augustus 11, 2009, 11:38:48 AM
Stormvogeltjes bij Chili en pinguins in Nieuw Zeeland zijn niet mijn beleving van Dutch birding. Ik heb het gevoel dat er steeds vaker dat soort artikelen in staan, goede kwaliteit, maar mij boeit t niet zo. Ik kan er in mijn hobby-uitoefening niets mee. Artikelen zoals over de witkopstaartmees en zo vind ik dan veel boeiender want in de dagelijse praktijk van belang.

Helemaal 100% mee eens! Wat mij betreft meer determinatieartikelen waar je in de praktijk in Nederland wat aan heb. Maar, ik ben nog maar een paar jaar lid. Als je 20 jaar lid bent heb je misschien alles al voorbij zien komen?

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

hdijk

Ik heb de neiging de DB altijd achterstevoren te lezen, want de "zware kost" aan het begin komt wel rauw op m'n dak. Ook vind ik de jaaroverzichten zelf niet veel toevoegen. Zijn voor je het weet weer gedateerd, zou liever een 'bundel' van bv 10 jaar zien.

Heb diverse malen de neiging gehad op te zeggen, maar daar is nooit van gekomen. Achteraf ben ik daar wel blij mee.

Maargoed, ik heb de enquete ingevuld. Ben trouwens benieuwd in welke vorm de resultaten naar buiten gebracht worden...
Hendrik Jan van Dijk

hdijk

Citaat van: martinharskamp op augustus 11, 2009, 12:25:37 PM
Citaat van: Gert Veurink op augustus 11, 2009, 11:38:48 AM
Stormvogeltjes bij Chili en pinguins in Nieuw Zeeland zijn niet mijn beleving van Dutch birding. Ik heb het gevoel dat er steeds vaker dat soort artikelen in staan, goede kwaliteit, maar mij boeit t niet zo. Ik kan er in mijn hobby-uitoefening niets mee. Artikelen zoals over de witkopstaartmees en zo vind ik dan veel boeiender want in de dagelijse praktijk van belang.

Helemaal 100% mee eens! Wat mij betreft meer determinatieartikelen waar je in de praktijk in Nederland wat aan heb. Maar, ik ben nog maar een paar jaar lid. Als je 20 jaar lid bent heb je misschien alles al voorbij zien komen?
Toch denk ik dat die, in vergelijking met andere bladen, al vrij goed vertegenwoordigd zijn. Of heb ik't mis? Bovendien gaat daar het meeste tijd in zitten lijkt me.
Hendrik Jan van Dijk

Gert Veurink

Citaat van: Edwin Russer op augustus 11, 2009, 13:18:50 PM
Vul dan ook even de enquete in.

http://www.dutchbirding.nl/page.php?page_id=278

dat had ik al toegezegd...
ook eens met Ben, de ontdekkingsverhalen mogen van mij ook uitgebreider, af en toe een internationaal verenneukverhaal vind ik ook prima,  Ik lees m ook achterstevoren. Zo'n noordse gelekwik-verhaal lees ik ook, maar die chileense stormvogels niet. . Ik snap best dat er een doelgroep voor is (zoals Justin kennelijk), die pinguins kijk ik snel naar de mooie plaatjes, maar het gaat mij idd ook om de balans. De laatste had ik denk ik in een kwartier uit. De gemiddelde Brachytron doe ik langer over. Het is een prachtblad en ik ben er ook wel aan gehecht geraakt, maar soms ist wel erg internationaal gericht.  Bij die laatste wat het bijv. toch leuk geweest als er een paar pagina's meer aan kleinst waterhoen was besteed?
groet!
Gert Veurink



Breedbek

#27
CiteerJe brengt het als een grap, maar ik vind dat een serieuze optie is die overwogen moet worden. Misschien niet geheel digitaal, maar wel gedeeltelijk.

Ben ik het ook mee eens, kijk bijvoorbeeld naar de laatste TOH nieuwsbrief die is via lauwersmeer.com al ruim 7000 keer is geopend. Dat is actueel nieuws met leuke verhalen met een knipoog.

Verder vind ik het juist wel interessant om te lezen dat er misschien een nieuw soort stormvogeltje is ontdekt bij Chili. Ik hou wel van de mix, verre oorden, zeldzaamheden in NL en WP en determinatie artikelen. Ik haak alleen af bij veel te lange determinatie artikelen die te specialistisch zijn. Artikelen zoals in de laatste DB over zeldzame broedvogels in de WP juich ik van harte toe (Visuil en Algerijnse boomklever).

Wat voor mij het blad zou afmaken zijn meer artikelen over vogeltrek bij bijvoorbeeld Breskens of Falsterbo, Tarifa, Bridgess of Ross, Pelagics en determinatie artikelen over WP soorten waarvan sommige reeds verschenen artikelen best wel weer eens kunnen worden gepubliceerd. Een artikel over bijvoorbeeld de herkenning Aziatische Robotap zou veel lezers trekken  ;D 
vriendelijke groet,

Bart-Jan

petermeer

Net de enquête ingevuld. Ook ik zie graag meer artikelen over NL en WP vogels, liefst ook in de Nederlandse taal. Mag ook iets meer toegankelijk, sommige artikelen zijn wel heel erg specialistisch.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

JohanvantBosch

#29
Citaat van: Breedbek op augustus 11, 2009, 18:42:51 PM
CiteerJe brengt het als een grap, maar ik vind dat een serieuze optie is die overwogen moet worden. Misschien niet geheel digitaal, maar wel gedeeltelijk.

Verder vind ik het juist wel interessant om te lezen dat er misschien een nieuw soort stormvogeltje is ontdekt bij Chili. Ik hou wel van de mix, verre oorden, zeldzaamheden in NL en WP en determinatie artikelen. Ik haak alleen af bij veel te lange determinatie artikelen die te specialistisch zijn. Artikelen zoals in de laatste DB over zeldzame broedvogels in de WP juich ik van harte toe (Visuil en Algerijnse boomklever).

Ik vind dit ook de leuke artikelen in de laatste DB....

Qua onderwerpen mag er van mij best meer aandacht voor trends of ontwikkelingen van zeldzame(re of schaarse) broed- of trekvogels. Of invasies/trekbewegingen van algemenere vogels. De nadruk hoeft voor mij niet te liggen op dwaalgasten. Daarbij vind ik een gecombineerder NL en Europa/WP insteek interessant.

Risico is dat je voor een deel in het vaarwater van Sovon komt, maar misschien is een regelmatige samenwerking zoals ook bij de 'Avifauna van Nederland' interessant?

Ik denk dan aan onderwerpen als:
- Hoe gaat het met duinpiepers of Ortolanen in Noordwest europa (en een link naar trektrends in Nederland)
- Eens in de zoveel tijd eens kijken naar doortrek van zwarte of rode wouwen.
- Vaker dan bij een mega influx aandacht voor roodpootvalken
- Noordse sterns in het binnenland, zoals afgelopen voorjaar
- Woudapen aan de rand van hun verspreidingsgebied...
- Doortrekpatronen van poelruiters, grauwe franjepoten etc. door de jaren heen.
- idem voor zeevogels
- zelfs doortrekpieken van mezen, grote gele kwikstaarten of invasies van gewone kruisbekken mogen van mij aandacht.
etc, maar kan ook gaan over grauwe kiekendieven of kwartelkoningen, lachsterns, noem maar op.....
Dit alles mag van mij voor een deel op internet.

Mag ook meer europees of wp gericht:
- ontwikkelingen van blauwstaarten in nw europa
- idem poelsnippen
- Ontwikkelingen vale pijlstormvogels...
zo kun je nog het een en ander bedenken.... soorten genoeg.