zwarte sprinkhaan

Gestart door GerardL, juni 17, 2006, 22:00:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,


Is deze sprinkhaan al te determineren ?





Grtzzzz



Gerard

Mark van Veen

Ja dit is een volwassen sprinkhaan. Voor ik namen ga roepen: waar komt deze vandaan en wanneer gefotografeerd?
groet,

Mark van Veen

GerardL

Hallo Mark,


Deze is vanmiddag gefotografeerd in Heerlen. 17.00uur - 17JUN06


Maak het niet te spannend !!!


Grtzzz

Gerard


Kees v.d.Berg

Ik heb er niet zo veel verstand van maar zou het een blauwvleugel kunnen zijn Sphigonotus caerulans??
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

GerardL

Hallo Kees,

Het is geen blauwvleugelsprinkhaan, die komt hier ook veel voor.
Ik denk eerder aan een Negertje Omocestus rufipes, maar had dit graag bevestigd / veranderd.


Grtzzzz


Gerard

Jeroen Nagtegaal

Ik dnek ook aan een negertje,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Ik niet, lijkt me gezien de bouw een mannetje Chorthippus (als ik mee mag roepen). C. brunneus of een van de andere soorten uit het C. biguttulus complex.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

#8
bruine sprinkhaan of ratelaar lijken me de meest waarschijnlijke. Mark: ik neem aan dat jij wat meer gevoel hebt voor de vleugellengte van deze soorten (ik ben teveel aan Zuid-Europese exemplaren gewent om op basis van een Nederlandse foto deze soorten te durven onderscheiden).

Overigens: blauwvleugel heeft geen oranje op het achterlijf en negertje is een wat 'korter en dikker' sprinkhaantje met opvallend witte kaaktasters.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Mark van Veen

Ik vind het een gek beest en wil eigenlijk nog wat de boekjes in.
Gek:
- zulke zwarte, op de top puntig toelopende vleugels
- rode schenen
- achterrand halsschild puntig (niet recht).
en daarom twijfel ik aan Chorthippus.

een Negertje is het zeker niet. Vergelijk maar met de foto's op het waarnemingendeel. Daar staan ook de witte kaaktasters afgebeeld.
groet,

Mark van Veen

characea

De vleugels zijn toch zwart gekleurd en in nederland kent toch alleen het  geslacht Omocestus deze kleuring ?

Mark van Veen

#11
Eindelijk even tijd gehad. Ik vind het geen makkelijk beest, dus de determinatie die ik doe moet je als een 70% determinatie zien.

Twee kenmerken zijn leidend voor dit mannetje:
1. de kop loopt van voren schuin naar onder sterk af (vanaf de zijkant: driehoekige kopvorm).
2. achtervleugels reiken ver over de achterknie

Kenmerk 1 sluit de verwanten van de blauwvleugelsprinkhaan (incl. Sphingonotus uit). Dit betekent dat we het dier in genera als Gouden Sprinkhaan, Omocestes, Stenobothrus en Chorthippus moeten zoeken. Kenmerk 2 werkt in deze groep heel beperkend (zeker voor de mannen). Omocestes en Stenobothrus hebben kortere vleugels (tot de achterknie) en bovendien een andere kopvorm (wat ovaler). Met name O. ventralis is veel zwarter op gezicht en borststuk (zie fotos op deze site). Een langvleugelige raar gekleurde Gouden Sprinkhaan is het niet: die hebben een puntige achterlijfspunt (alles uitsluiten niet waar). Bij de chorthippussen is er maar 1 met zulke lange vleugels: Ch. brunneus, de Bruine Sprinkhaan. Dat zou mijn determinatie zijn. Wat ook voor Bruine Sprinkhaan telt is dat de 1e cel van de voorvleugelvoorrand iets verbreed is (niet zo sterk als snortikker en ratelaar, maar dit hebben ze). Het is een erg zwartig exemplaar (met rare puntige vleugels). De kleuring van kop en borststuk zou prima kunnen.

Tot zo ver mijn gedachten.
groet,

Mark van Veen

characea

Juist, maar zit er geen uitbochting in de vleugel die een Ratelaar eerder heeft dan een bruine sprinhaan ?

Mark van Veen

CiteerJuist, maar zit er geen uitbochting in de vleugel die een Ratelaar eerder heeft dan een bruine sprinhaan ?
CiteerWat ook voor Bruine Sprinkhaan telt is dat de 1e cel van de voorvleugelvoorrand iets verbreed is (niet zo sterk als snortikker en ratelaar, maar dit hebben ze).

Ook een bruine heeft een uitbochting, maar een veel zwakkere dan ratelaar.
groet,

Mark van Veen

GerardL

Hallo,


Ik wist niet dat dit zo "lastig" zou zijn. Vond het een mooie sprinkhaan, en was nieuwsgierig, naar wat het wel zou zijn.

Hopelijk heb ik het jullie niet te lastig gemaakt, en mag ik later hopelijk nog eens mijn determinatie vragen aanbieden!

Met deze duidelijke info kom ik wel verder, en kan zelf ook bepaalde kenmerken nazoeken.

Ook al vind Mark dit een 70% determinatie, zijn uitleg vind ik sluitend. En zover ik de  redenatie kan volgen, is hier niets of weinig aan toe te voegen.
Let wel : ik ben een absolute leek in sprinkhanen-determinatie !

Iedereen bedankt voor deze info / hulp !!!


Grtzzz

Gerard

characea

#15
Als je hem nog eens ziet, kun je dan kijken of zijn onder/achtervleugels m.n. aan de achterkant helder zijn of donkerder gekleurd ?

En van mij mag je nog wel wat meer  fotos plaatsen van dit soort sprinkhanen van bovenstaande locatie