vlieg valt regenworm aan

Gestart door Louis.Boumans, augustus 10, 2009, 00:49:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Louis.Boumans

Dit wil ik graag met jullie delen: Vanmiddag vond ik op een natte plek op de bodem een regenworm die aangevallen werd door een grote vliegenlarve. Het is een heel actieve larve die naar de worm op zoek gaat en zich niet zo maar laat afschudden. Ze klemt zich rondom de worm, houdt zich met 'pseudopootjes' vast en plakt vast met slijm, misschien door de worm zelf uitgescheiden. Ze hakt met de monddelen in op de huid van de worm.

Ik heb de worm en de larve mee naar huis genomen in een plastic flesje. Thuis gekomen was de larve niet meer in de worm geinteresseerd. Aan de worm zijn aan de achterkant verwondingen te zien; in de buik van de larve rood bloed van de worm.

Welke vlieg? Dat weet ik nog niet, ws een grote calyptrate vlieg: Calliphoridae, Sarcophagidae of Muscidae. (Wat ik over Pollenia kon vinden is dat het endoparasieten van wormen zijn, dus die komen ws niet in aanmerking.)

Hopelijk gaat de larve verpoppen en kan ik hem uitkweken. Ik ben ook benieuwd of de worm nog herstelt.

maria48_4

Gaaf! Hoop dat het je lukt! Ik hou het in de gaten, ben ook erg benieuwd

Maria

jeeweevz

Leuke waarneming Louis! Ben benieuwd om welke soort het gaat.

Gr. Jan Willem
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

javanerkelens

Ik had afgelopen weekend nog een gesprek met een Ecoloog en kwamen ook op dit fenomeen terecht.
Hij was ook wormen tegengekomen die geparasiteerd waren door larven en dat zijn vermoedelijk de larven van een Sarcophagidae, maar die zaten dus duidelijk in de worm.
Ben ook zeer benieuwd ....en hoop dat het je lukt om de larve uit te kweken!!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Citaat van: javanerkelens op augustus 10, 2009, 11:34:44 AM
Hij was ook wormen tegengekomen die geparasiteerd waren door larven en dat zijn vermoedelijk de larven van een Sarcophagidae, maar die zaten dus duidelijk in de worm.

Van Pollenia is dit bekend. Smith''s "Introduction to the Immature Stages of British Flies" geeft tekeningen hiervan. Was er een reden om te denken dat het in dit geval Sarcophagidae waren?

javanerkelens

Ik begrijp eigenlijk  niet dat Pollenia sp. endoparasieten zijn van regenwormen, want endoparasieten leven toch samen met hun host...?
Wil dat dan zeggen dat de regenworm in principe geen echte hinder ondervindt...?
Van de ecoloog hoorde ik alleen dat hij regenwormen had gevonden, met daarin een larve en dat hij mij kon vertellen dat dit hoogst waarschijnlijk Sarcophagidae zou zijn......het fenomeen was mij totaal onbekend en ben er niet op doorgegaan, want veel meer kon hij mij ook niet vertellen.
Daarom is dit des te interessanter!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Zou me niet verbaze dat sommige Sarco's dat ook doen hoor. ik heb eens een dik Sarco vrouwtje levende jonge larfjes zien baren, op de grond, die zich onmiddelijk begonne in te graven. Ws parasiteren die op regenwormen, maar ik weet dus niet of binnenin of buitenop.

(endo- binnenin; ecto- buitenop)

In principe is geloof ik het idee dat parasieten hun gastheer niet persé doden, itt predatoren. Maar er zijn nogal wat endoparasieten die hun gastheer geheel opvreten van binnenuit; denk aan sluipwespen, Sciomyzidae, pissebedvliegen en Tachinidae. Sommige literatuur gebruikt in dit soort situaties het woord parasitoide (parasietachtige) ipv parasiet.

Voor organismen die in of op een gastheer leven zonder die te schaden gebruikt men vaak het woord commensaal. Dit geldt dat voor sommige vliegen die in bijen- en hommelnesten leven van afval (e.g. Volucella en Braulidae).

Louis.Boumans

Ik had vliegenlarve en worm in een plastic aquariumpje gedaan, met een natte spons, een nat koffiefilter en een verdord berken- en een wilgenblaadje. Dit afgedicht met een net.

Volgende morgen (vandaag, dag 2) zat de worm onder de koffiefilter en had het wilgenblaadje daaronder getrokken. De achterste segmenten, ca 2 cm, waren nu van de worm gescheiden en lagen onder de spons, en de larve zat daarnaast.

's Avonds zat de worm nog op dezelfde plaats. De wond leek al goed geheeld: De worm was een stuk korter, maar de achterkant zag er normaal uit, althans voor iemand die geen verstand van wormen heeft. De worm had ook wat gepoept. Genezing van de worm gebeurt kennelijk door het beschadigde deel af te stoten.
De larve zat nog onder de spons, en had het losgekomen achterstuk van de worm nu grotendeels opgeheten. Rode vulling van zijn darm was goed te zien. Alleen een vliesje reste nog van de wormen staart.

javanerkelens

Ik heb deze zomer een aantal dode dieren gehad, voornamelijk voor studie naar Hydrotaea.
Uiteraard leverde dat ook honderden larven op (vanalles door elkaar...Calliphoridae, Muscidae en Piophilidae Sepsidae, maar ook larven van Aaskevers)
Nou weet ik dat de larve van Hydrotaea dentipes andere larven aanvalt en op eet (predaceous), maar of de larven van Calliphoridae dat ook weer doen is mij niet bekend.
Volgend jaar ga ik daar een experiment mee doen om te kijken wie of wat elkaar nou opeet.
Maar het kan dus ook zijn, dat de larve eigenlijk alleen de regenworm als voedsel heeft gebruikt, omdat er toevallig niets anders te vinden was.
Ik ben zeer benieuwd....maar ja , duurt waarschijnlijk wel een week of twee!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

maria48_4

Die 2 weken zijn wel voorbij, is er al iets geboren Louis?

Louis.Boumans

Hallo Maria,

ja, hij is verpopt, ca. 25 augustus. Maar ik had in dezelfde bak nog een kleine worm, en ik zie nu dat de pop dood is en er een gaatje in zit! Ik denk dat de kleine worm wraak heeft genomen en aan de pop is gaan vreten.

De pop laat overigens duidelijk zien dat het geen calyptrate vlieg was (Calliphoridae etc.), maar ws een Rgagionidae. Ik zal nog proberen een fotootje te plaatsen.

javanerkelens

Je moet ze wel wat eten geven hoor Louis.....larven kaal in een bakje, dat vraagt om kannibalisme... ;D ;D
(één geweekt kattebrokje is al voldoende en stinkt niet en kan je er later zo weer uit halen en boordevol eitwitten en vitaminen voor een gezonde dikke larve !!)

Zonde.....dan wil ik nu wel het resultaat zien van die andere larve  :police:

Geintje Joke  ;)

Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

pfft .. ja, je moet blijven opletten!

Nee, ik had een wormpje bij de vliegenlarve gedaan, voor het geval de laatste nog honger zou krijgen. Maar na verpopping istie doodgegaan en heeft de worm aan de pop gevreten, of andersom, isteie gestorven doordat de worm eraan knaagde .. Stom, toen ik zal dattie aan het verpoppen was had ik de worm natuurlijk eruit moeten halen.

javanerkelens

Wat ziet die larve er vreemd uit ?
Lijkt wel of de kop en vleugels er al in aanleg zijn.?
Of heeft die worm er kunstig aan zitten knabbelen.?

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

maria48_4

Tis inderdaad een vreemd wezentje haha, ben wel heeeeeeeel nieuwsgierig wat dáár nou weer uitkomt! Lief zijn voor het uhhh ding met dat geweekte kattenbrokje, slim idee!

;-) Maria

Louis.Boumans

Ja, de poppen van muggen en de primitievere vliegen zoals snipvliegen (Rhagionidae)  hebben niet zo'n tonnetje. Als ik me goed herinner was het Tony Irwin op diptera.info die suggereerde dat de larve een Rhagionidae was, vanwege het zichtbare kopskelet. De pop ondersteunt dit idee.

Maar hij is dus dood!  :'(

javanerkelens

CiteerJa, de poppen van muggen en de primitievere vliegen zoals snipvliegen (Rhagionidae)  hebben niet zo'n tonnetje
Dat wist ik niet!
Best wel vreemd eigenlijk, want je ziet volgens mij een vernauwing rondom de kop en dan vraag ik mij af, hoe en waar de vlieg dan uit komt als hij klaar is, dan zou er haast al een hele naad langs de lengte open moeten breken, want de vernauwing verhinderd dan toch, dat de vlieg er uit komt aan de kopse kant, zullen we maar zeggen...

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Ja, zie hiervoor Smith 1989. A Introduction to the Immature Stages of British Flies. Muggen en primitievere vliegen sluipen uit door een rechte naad van de pophuid, aan de rugzijde.

Ik heb hier nog geen goed plaatje van kunnen vinden, maar de foto's onder deze link zijn wellicht inspirerend:
http://blog.burrard-lucas.com/author/matt/ - scroll naar halverwege.

dit is iets duidelijker:
http://www.pestcontroldelhi.com/images/mosquitolifecycle.gif

en http://www.arbovirus.health.nsw.gov.au/areas/arbovirus/mosquit/photos/toxorhynchites_emerging2.jpg

dit is het duidelijkst:
http://entweb.clemson.edu/biomia/image/male_emerg.jpg


javanerkelens

Mooie voorbeelden!!
Vooral bij de laatste zie je inderdaad de lange naad die open ligt.
Ik (en mij broer) zitten al een poosje te asen op het uitkomen van een muggelarve, maar dat valt niet mee.(komen altijd uit als je niet kijkt.. ;D)
Het boek Smith 1989. A Introduction to the Immature Stages of British Flies, moet ik toch nodig eens bestellen!
Zou ik al eerder doen en had de titel al opgeschreven, maar weer te goed opgeborgen en kon hem niet weer vinden.
Zal hem nou gewoon op mijn bureau leggen !!

Leuk!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)