Hoofdmenu

ik kom er niet uit

Gestart door redjered23, augustus 06, 2009, 14:37:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

wel blauw maar niet gewoon..

Gr. Ren'e
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

redjered23

nu met foto


Gr. Ren'e
(zonnesteek?)
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

ArjenDrost †


redjered23

ok bedankt, nog niet zo vaak gezien

Gr. Ren'e
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Weia

Die zwarte band op de zij heeft geen enkele andere soort.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

redjered23

altijd handig dat soort tips, die taan nooit zo expliciet in boekjes, bedankt!!

Gr. Ren'e
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Sticht

Citaat van: redjered23 op augustus 06, 2009, 22:43:00 PM
altijd handig dat soort tips, die taan nooit zo expliciet in boekjes, bedankt!!

Gr. Ren'e

Toch wel hoor!

redjered23

Citaat van: MartinBorsboom op augustus 06, 2009, 22:52:54 PM
Toch wel hoor!

nou? nou? titels, pagina's?

Gr. René (met streepje gelukkig weer OP de e)
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Jeroen Nagtegaal

Knnv Veldgids 5e druk blz 240 bovenaan (of derde druk blz 202)
KD Blz 272
Odon tabel blz 61

Overtuigd?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

redjered23

Bedankt voor de tips ;)


Maar even in het algemeen over de naslagwerken die ik tegenkom....
misschien is het wat om een favoriete naslagwerklijst voor beginnende en gevorderden voor alle catagorieën van waarneming.nl te adviseren, of misschien zelfs te laten kiezen door de waarnemers, en of admins. een lijst met wat de sterke en mindere punten zijn van de boeken. Ik als beginner word bijvoorbeeld gestoord van al in een vroeg stadium alleen maar latijnse namen noemen, of eerst 300 bladzijden te moeten gaan lezen voordat ik de eerste herkenning tegenkom, dat soort naslagwerken demotiveert de beginner alleen maar en maakt het een elitesport. Een groot blad met 20 getekende vlinders of rupsen bijvoorbeeld naast elkaar, maakt de eerste visuele herkenning in ieder geval sneller en motiveert om verder te gaan. Ik was al zo blij dat ik laparoscopische chollecystectomie zonder stotteren uit kon spreken of congenitale hypothyriöydie (spellcheck?), maar als je er daar 50 van uit je hoofd moet kennen om een boekje normaal te kunnen lezen met alleen maar verwijzingen naar latijnse namen, vind ik dat alleen maar een gemiste communicatie kans.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Goyatlah

Ik weet niet zo goed wat je wilt. In plaats van allerlei boekjes (zoals de Veldgids van de KNNV of van Dijkstra & Lewington) staat er op het web tegenwoordig heel wat fatsoenlijke info. Kijk bv eens mijn site en dan kun je al een eind verder zonder naslagboek.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Begin anders met de Odon-tabel, bij de jeugdbondsuitgeverij verkrijgbaar. Daarin slechts 75 soorten, maar vooral leer je er structuur van aanbrengen in de brij. Vind ik althans. Een aantal heel nieuwe kenmerken staan er overigens niet in, maar de tabel is wel bedoeld voor vanaf afstand, dus ook geschikt voor vanaf niet-super-foto's determineren.
En Ischnura elegans elegans forma infuscans obsoleta staat er niet in.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

redjered23

En Ischnura elegans elegans forma infuscans obsoleta staat er niet in.
Dat is nou precies degene........ :rolleye:

Nee, het gaat er niet om dat het een moeilijk begin is, ik meld ook vogels, vliegen, vlinders en nachtvlinders, en daar loop ik tegen hetzelfde aan. Een advies daar is ook nodig op z'n tijd. Waarom niet een lijstje met standaardwerkjes, met voor en nadelen. Voor mijn part scan je al die boekjes in in een pdfje en maak ze (met toestemming van de schrijvers  en uitgevers natuurlijk) downloadable. (scheelt ook een hoop bomen en inkt) Als je een rode lijst gevalletje kiest, niet alleen een waarschuwing, maar ook een link met de specifieke determinatie-info zodat het niet alleen een meldsysteem wordt voor de gebruiker, maar ook een groot naslagwerk dat gebruikersvriendelijk is. Al wordt bij die waarschuwing ook meteen maar een bladzijvermelding gemaakt in 1 (of om concurentie te voorkomen in alle)van die standaardwerkjes, zou dat ook al een stuk helpen, en is dat ook interessant voor de uitgevers, omdat de kans dan groter wordt dat dat boekje ook aangeschaft gaat worden, of denk ik nu te commercieel? Dit is een erg grote website met veel hits en waarnemers, maar ik kom vaak ervaren waarnemers tegen die toch voor een andere website kiezen om verschillende redenen, er is dus concurentie. Misschien een argument om wat commercieler of concurerender (door gebruikervriendelijkheid?) te gaan denken.

Gr. René

p.S. (er wordt al genoeg sluipreclame op de forums getolereerd)
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

MARIA

Hallo Rene,
Ik bekijk de libelles pas (met andere ogen) sinds één jaar!
Dus een echte amateur. Hoe ik mijn kennis opbouw?
kijken, ook zoveel mogelijk op he forum, de topics lezen. De links naar mooie libellesites bekijken en de foto's erbij vergelijken. Learning by doing the job. Nu na dat ene jaar vind ik de libelles steeds leuker worden, dus tijd of wat aan te schaffen. Het werd Libellen van Europa van Tirion, maar dat was maar een gok. Voor mij blijkt deze gids voldoende. Je basis is toch interesse, en wat je er voor over hebt om uit te pluizen. Sites genoeg (ook voor moeilijke verschillen) Ik heb ook wel veel latijne namen en begrippen zien staan, maar ga gewoon gelijk naar soort en ondersoort.
De keus is dus niet uniform aan te bieden, lijkt mij. :rolleye: 
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Menko Vlaardingerbroek

Citeerop het web tegenwoordig heel wat fatsoenlijke info
Er staat goede informatie op het web, maar ook heel beroerde, en jij kunt het onderscheid maken, omdat je er al het nodige vanaf weet. Een goede gids is veiliger, zeker als je begint.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek