David en Goliath

Gestart door charlottes, augustus 08, 2009, 08:55:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

charlottes

Is  de grote  de Sabelsprinkhaan  P.Tessellata?
De kleine  een nimf ...

barebigfoot

hoi, de grote is een veldsprinkhaan of doorntje, dat kleine beest is een cicade.
Uwe

charlottes

Dank je wel voor het reageren Uwe.

Natuurgroet van Charlotte.

Wim Bakker

De "grote" is zeker geen doorntje omdat het halsschild niet doorloopt op de rug.
Het is een van de drie: bruine sprinkhaan, ratelaar of snortikker. Chorthippus spec. dus.

Heb je 'm horen zingen?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

charlottes

Hallo Wim,
Nee heb hem niet horen zingen helaas .. (ik hoor geen hoge tonen meer .. )
Leuk hoor dat ik mag raden ... wie van de drie... een snortikker , wat een leuke naam ! .. spreekt wel tot mijn verbeelding.. haa haa

Natuurgroet van Charlotte.


florisbrekelmans

Hoi,

De Chorthippus lijkt me op basis van de vleugels een bruine sprinkhaan. Bij ratelaar of snortikker zou toch enige verbreding te zien moeten zijn vanuit dit perspectief.

Charlotte, hoe kom je tot P. tesselata? Ik neem aan dat je doelt op Platycleis, maar dat is een sabelsprinkhaan. Sabelsprinkhanen (langsprieten) zijn op grond van hun lange voelsprieten gemakkelijk te onderscheiden van bijvoorbeeld veldsprinkhanen (kortsprieten).


Groet,

Floris

charlottes

Hallo Floris ,
Je hebt gelijk met dat verschil van lange en korte antennes- sabelsprinkhamen en veldsprinkhanen, ik had naar de tekening op de vleugels gekeken... en het was een kleine sprinkhaan.

Natuurgroet van Charlotte.