mannetje geelvlekheidelibel?

Gestart door JohnvR, juni 22, 2006, 00:09:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Na al een paar keer een ontmoeting met een vrouwtje geelvlekheidelibel, nu ook een mannetje, althans dat maak ik ervan. Ik baseer me op de veldgids libellen en daarin wordt niet specifiek vermeld dat jonge mannetjes nog geel kunnen zijn, maar ik neem aan dat dat net als bij andere soorten hier ook het geval kan zijn?

JohnvR

Hier ook nog de gele vlek wat duidelijker.

kroonp

Klopt helemaal wat mij betreft.
Groet

Peter Kroon

GerardL

#3
Volgens mij is dit nog steeds een vrouwtje Geelvlekheidelibel - Sympetrum flaveolum.

De mannetjes zijn rood, als ze uitsluipen zijn ze qua kleur minder , maar wel herkenbaar door rode tekening of adering.



Grtzzzz


Gerard

kroonp

#4
Ik ga voor mannetje, vanwege de zwarte tekening op het achterlijf. Bij vrouwtje loopt het zwart van de zijkant niet door naar de onderkant:
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=58228

Bij het mannetje wel:
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=14805
Groet

Peter Kroon

JohanvantBosch

volgens mij wijst ook de vorm van de achtelijfsaanhangsels op een mannetje

Jeroen Nagtegaal

Citeervolgens mij wijst ook de vorm van de achtelijfsaanhangsels op een mannetje
ik ga ook voor een jong mannetje,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GerardL

Hallo mede forumlezers,


Ik wil ook wel uitleggen waarom ik denk dat dit een vrouwtje is.

Ik heb zelf 5 of 6 keer naast een uitsluipend geelvlek gezeten, die later mannetje bleek, en zag dat vrij direct de rode kleur of scheem zichtbaar is op het lijfje.
Nu weet ik niet zeker of dit ook nog wat met de biotoop te maken heeft, dit ivm met het hoog ijzerhoudend grond / water hier.

Op de foto zie ik:
De gele vlek is al behoorlijk groot, en volgens mij is die dan al wat ouder.
De pterostigma (bruin - bruinrood) is al uitgekleurd, is bij jonge exemplaren nog niet


Hierdoor denk ik dat het een vrouwtje is.

En ik post dit niet omdat ik twijfel aan iets of iemand, maar ik wil dingen duidelijk hebben, zodat ik geen of in ieder geval minder fouten maak.

En een boekje heb ik al.



Grtzzzz


Gerard









kroonp

Ik heb weinig praktijkervaring, en gebruik dus altijd mn boeken. En volgens de boeken is dit een mannetje. Ik weet wel dat je voor determinatie van jonge dieren niet op de kleur moet letten.

De tekening op de zijkant is toch duidelijk heel verschillend tussen mannetje en vrouwtje. Ook de vorm van het achterlijf en de achterlijfsaanhangsels zijn anders.
mannetje:


vrouwtje:


Groet

Peter Kroon

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com