Hoofdmenu

Vreemde meeuw in....

Gestart door thijs, februari 27, 2005, 18:47:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Tja, laat ik hem gewoon omschrijven.
Ik liep niets vermoedend door Madurodam bij de vliegtuigjes waar een meeuw mijn aandacht trok.
Hij was in adult (geheel grijze mantel) zomerkleed (geen kopstreping meer) en had een snavelring?
Achter de ring was de snavel lichter van kleur, en doordat hij een geheel grijze mantel had viel meteen een onv Zilver af.
De iris was zeer licht geel van kleur, de vleugelpunten niet geheel zwart, maar gewoon met wat wit erbij.
Verder nog iets, eeh ja, ben ik nu even te enthousiast geworden en gaat iemand mij doodleuk toch een Zilver of Stormmeeuw leren herkennen, of toch niet?

Thijs

PS hoop niet dat eerste... :(  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Grootte als Kokmeeuw, Stormmeeuw, Zilvermeeuw of meer als Burgemeester?
Thijs Fijen

jasper

#2
CiteerGrootte als Kokmeeuw, Stormmeeuw, Zilvermeeuw of meer als Burgemeester?
Graag even weten!?
Citeergeheel grijze mantel
Licht grijs of donker grijs? Heb je de poten gezien welke kleur die hadden?
Citeerhad een snavelring
Lijkt verdomt veel op Ringsnavelmeeuw! En had hij echt een geheel egale kop, dus zonder strepen (even dubbel vragen!) Als hij een egale kop heeft dan lijkt het veel op Ringsnavelmeeuw zomerkleed, maar dan moet hij een gele iris hebben!
Ja, en Stormmeeuw 2e winter of adult winter vallen dus volgens jou af, omdat die een donker gestreepte kop hebben (streepjes dus!)

Thijs Fijen

Ik zat precies te twijfelen tussen die 2. Stormmeeuw 2e waarvan kop al ongestreept is en nog wel ring heeft. En Ringsnavelmeeuw...
Thijs Fijen

thijs

#4
Grootte iets kleiner dan Zilvermeeuw, dus dat wijst ook richting Ringsnavel.
Kleur poten licht grijzig (klopt weer niet met Ringsnavel), kop echt egaal wit, ongestreept...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

#5
Licht grijs, dus niet het "mantelmeeuwen-grijs", maar "zilvermeeuw en bijna alle andere meeuwen grijs".

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Buiten de poten om zou ik ringsnavelmeeuw zeggen.
Thijs Fijen

thijs

Ik ook, helaas had ie wel poten B)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

Dus jullie vinden donkere mantel en ring om snavel ringsnavelmeeuw?

Stormmeeuw ook donkere vorm van (scandinaviërs) en hebben ook ring om de snavel.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Lichte iris is volgens mij hét kenmerk om Stormmeeuw uit te sluiten...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

CiteerDus jullie vinden donkere mantel en ring om snavel ringsnavelmeeuw?

Stormmeeuw ook donkere vorm van (scandinaviërs) en hebben ook ring om de snavel.
Nee vind ik niet....

Maar ik weet niet wat hij heeft gezien. Maar wat hij beschrijft is wel iets van ringsnavelmeeuw in te vinden..
Thijs Fijen

thijs

En die poten kloppen ook niet, alleen wat ik zag deed me wel "schrikken".
En ik heb in mijn eerste berichtje niet eens het woord Ringsnavelmeeuw laten vallen, om niks te suggereren....

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

Ja, jij zegt met een egale kop, dus kan je Stormmeeuw uitsluiten, maar Ringsnavel klopt ook niet met de poten!? Dus maken we ervan een "Stormsnavelmeeuw" :P
Maar goed ik heb niet gezien wat jij gezien hebt, maar voor mij lijkt het idd een Stormmeeuw (al kan Ringsnavel wel heel goed ;) )

thijs

Stormmeeuw voor mijn part, maar dan wil ik wel even iemand die mij uitlegt hoe het dan met die iris zit...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bram Rijksen

Stormmeeuw kan je uitsluiten: opvallende gele iris komt bij Stormmeeuw niet voor.
Ringsnavel zou kunnen natuurlijk, maar dan heb je aan deze kenmerken echt niet genoeg. Zilvermeeuw is waarschijnlijker: 3e wkl-3e zkl zien er vrijwel hetzelfde uit als adult, alleen vertonen de naakte delen (poten en snavel) vaak nog 'puberale' kenmerken.
Hierdoor kan je een als adult uitziende Zilvermeeuw tegenkomen met een flinke subterminale band om de snavel. En die heeft dan wel wat kenmerken van een ringsnavel, maar toch ook een heel hoop niet... (jizz, vleugellengte, tertialtekening etc.)
Het zou overigens, als het er wél eentje zou zijn, de slechts bezochte Ringsnavel ooit wezen, gezien de prijzen die dit parkje rekent..

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

BWoets

CiteerLichte iris is volgens mij hét kenmerk om Stormmeeuw uit te sluiten...

Thijs
Had eroverheen gelezen dat hij een lichte iris had.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

Onvolwasse Stormmeeuwen (dacht 1e of 2e winter) hebben ook een 'lichte' gele iris, en een soort in Alaska (Stormmeeuw) heeft wel een gele iris! Maar dat die soort hier komt in onwaarscheinlijk!

Bram Rijksen

Hoi Jasper,

Stormmeeuwen hebben géén lichte iris.
Bij hoge uitzondering en bepaalde lichtval kan een adulte (maar zeker geen 1e of 2e winter) Stormmeeuw een iets lichtere iris dan gebruikelijk vertonen, maar dit is niet opvallend en zeker niet te vergelijken met de felgele iris van bijvoorbeeld Ringsnavel- of Zilvermeeuw.
Vandaar dat het beest in Madurodam hoogstwaarschijnlijk géén Stormmeeuw is geweest, althans niet volgens de beschrijving van Thijs.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

jasper

#18
Hoi Bram,

Sorry heb er overheen gekeken (ben niet meer helder vanavond!) idd Stormmeeuwen hebben geen Gele Iris, MÁÁR er is een uitzondering!!
Deze komt niet in Europa voor, maar het is er toch wel een met een lichte tot gele iris!! (Adult winterkleed is voorbeeld!)

jasper

Bram link doet het nu wel!!

Bram Rijksen

CiteerHoi Bram,

Sorry heb er overheen gekeken (ben niet meer helder vanavond!) idd Stormmeeuwen hebben geen Gele Iris, MÁÁR er is een uitzondering!!
Deze komt niet in Europa voor, maar het is er toch wel een met een lichte tot gele iris!!
als ik op "deze" druk, zie ik precies hetzelfde als wat ik nu zie, terwijl ik hoopte op een foto van een bijzondere meeuw...

Bram Rijksen

en als ik nu op "deze" druk kom ik op een site met de naam 'JW Association', maar zie ik nog steeds geen foto..

jasper

:censored:  :censored:
Ga er even naar kijken!!

jasper

#23
En nu!  Als goed is moet hij nu wel werken, anders hoor ik het wel. Ik lees morgen (owh...het is al vandaag!) wat je er van denkt !!

Jasper

Bram Rijksen

Aah.. die! Larus canus kamtschatschensis, natuurlijk.
De ondersoort van de Stormmeeuw uit Japan e.o. met de lichte iris...
Ga maar even kijken:

http://www23.tok2.com/home/jgull/kam01_02/kamad1w2w02.html

Dat valt dus nog tegen, nietwaar? Maar toegegeven: de variatie in iriskleur bij deze beesten is idd groter, maar ze lijken daarentegen weer in niets op een Ringsnavelmeeuw, dus da's dan weer een beetje jammer...

thijs

Ehhm, leuk dat jullie dit uitzoeken, maar ik verwacht hier nog eerder een Ringsnavelmeeuw dan een Stormmeeuw uit Japan.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

Hee mensen, tussen die foto's stond deze.
Die meeuw daarachter is in adult zomerkleed, met snavelring, lichte iris en grijze poten...
Is dit toch een zilvermeeuw in een door mij ontschoten kleed, of wat anders?
Zou het niet zo kunnen zijn dat het een zilvermeeuw is, die de snavelring uit zijn juveniele kleed nog heeft? (en ik die ook heb gezien?)
Hopelijk is dit geen blunder om er dan zoveel ophef over te maken :)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

CiteerAah.. die! Larus canus kamtschatschensis, natuurlijk.
De ondersoort van de Stormmeeuw uit Japan e.o. met de lichte iris...
Ga maar even kijken:
Kan in de foto geen lichte iris ontdekken, maaar dat ligt dus aan mij!
CiteerDat valt dus nog tegen, nietwaar? Maar toegegeven: de variatie in iriskleur bij deze beesten is idd groter, maar ze lijken daarentegen weer in niets op een Ringsnavelmeeuw, dus da's dan weer een beetje jammer...
Ik wou ook niet beweren dat het DEZE soort was, maar om aan te geven dat er idd ook mogelijkheden bestaan in kleur iris bij Stormmeeuwen!

-Arthy-

Door die tekst kan ik er niet veel van maken
Tsja, worden kleine dingen die op Ringsnavel passen genoemt, maar daarintegen ook dingen die ringsnavel juist uitsluiten
Zelfde geld voor stormmeeuw.

Jammer dat je geen foto heb, denk dat we hier verder neit veel mee kunnen

En Stormmeeuwen kunnen een lichte iris hebben, kan alleen zo snel geen foto daarvan vinden
Rick Gevers

robgordijn

CiteerHee mensen, tussen die foto's stond deze.
Die meeuw daarachter is in adult zomerkleed, met snavelring, lichte iris en grijze poten...
Is dit toch een zilvermeeuw in een door mij ontschoten kleed, of wat anders?
Zou het niet zo kunnen zijn dat het een zilvermeeuw is, die de snavelring uit zijn juveniele kleed nog heeft? (en ik die ook heb gezien?)
Hopelijk is dit geen blunder om er dan zoveel ophef over te maken :)

Thijs
De meeuw die je bedoeld is een black-tailed gull......