Moordwants Rhinocoris iracundus

Gestart door woutje, augustus 06, 2009, 16:49:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

woutje

Een vriendin uit Megchelen-Achterhoek vond deze wants op haar autoruit. Daar ze zelf niet deze waarneming kon door geven doe ik het voor haar . Of het een mannetje of vrouwtje is weten we niet , maar ik las dat dit soort niet in Nederland voor komt, maar in de tropen. Dat stond in deNatuurgoids van de ANWB.
Klopt dat ?
Vriendelijke groet, Woutje.
De maakster van de foto is Tines Schuwer - Versnel , maar zij kwam niet ingelogd !

woutje

#1
Mijn vriendin Tines Schuwer- Versnel heeft er gisteren weer een gezien ......weer in de Achterhoek in Meghelen , hij zat op een Paardenbloem . Ze heeft hem even in een glazenpotje gezet en hem een kruisspin gevoerd .
Hij zoog hem binnen de kortste keren helemaal leeg , hier 2 foto's van haar , met nogmaals de vraag of deze Moordwants Rhinocoris iracundus inderdaad alleen in de Tropen thuis hoort ????
Vriendelijke groet,
Woutje .
Vandaag op 19-08-09 is het beestje nog goed tierig , ze eet graag spinnen en ze ziet er goed uit.
Ik hoop dat Berend gauw terug is en kan vertellen of dit zeker de Moordwants Rhinocoris iracundus is !

thijsdegraaf

#2
Er bestaat ook een familielid, die wel in Nederland voorkomt. Ik vermoed, dat het die is.
Rhynocoris annulatus
Hier zie je afbeeldingen: http://waarneming.nl/soort/photos/19318

Groeten, Thijs

Nu ik de foto's vergelijk, zie ik toch verschillen. Wacht maar tot Berend Aukema langs komt. Die is vast geïnteresseerd als het er een is. Want die horen inderdaad niet in Nederland voor te komen volgens mij.


thijsdegraaf

#3
Ik heb nog even verder gekeken. Het lijkt me inderdaad dat het er een is.
Volgens mij zijn er nog geen meldingen op waarneming. Dus nogmaals wacht maar op Berend. Ik zou hem bewaren.
Er komen wel meer soorten richting noorden.

Groeten, Thijs
Citaat uit http://www.bedreigdenatuurinvlaanderen.be/Wantsen.htm
De Rode Roofwants Rhinocoris iracundus is naar het zuiden van Europa talrijker, maar het is een soort die naar alle waarschijnlijkheid naar het noorden zal oprukken door de *klimaatwijziging. Deze wants jaagt ook op honingbijen en kan de mens steken.

woutje

Hallo Thijs ,
Dat hij ook mensen kan steken wist ik niet.
Op dit moment voert ze hem vliegen , maar daar geeft hij niet zoveel om zegt ze. Ze denkt erover om hem morgen de vrijheid te geven en ik denk dat dit ook het beste is. Trouwens wat heb jij een mooie tuin Thijs !
Lieve groet,
Woutje.

harry60

Ik zou even wachten op Berend voor dat je deze wants weer terug de natuur in laat, hij zal misschien zeer geinterreseerd zijn in dit exemplaar  ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Berend Aukema

Inderdaad een Rhynocoris-soort, die nog niet uit Nederland bekend is, waarschijnlijk R. iracundus. Ik wil het exemplaar graag zien! Zijn er meerdere exemplaren waargenomen?

woutje

http://www.krulikovsky.com/
Hallo Berend ,
Dit is in elk geval nummertje 2 die ze heeft gevonden . Ik heb je inmiddels haar mail adres gestuurd. Hartelijke groet,
Woutje .

Berend Aukema

Met zekerheid een vrouwtje Rhynocoris iracundus, maar ook vrijwel zeker meegelift met plantmateriaal uit zuidelijker streken: direct naast het tuintje waar het exemplaar is verzameld (beide waarnemingen hebben m.i. betrekking op hetzelfde exemplaar) bevindt zich het tuin-, perk- en potplantenbedrijf van Venhorst B.V., waar enorm veel geïmporteerde planten (ook bomen en struiken) in de openlucht staan opgesteld voor de verkoop. Helaas dus geen nieuwe soort voor onze fauna, maar een incidentele import!

woutje

Hallo Berend,
Wat jammer dat het geen nieuw soort is ! :micro:
En mochten er.....ook al zijn ze waarschijnlijk mee gekomen met planten , had ik toch nog een vraag..... , als er meedere exemplaren zijn geweest en ze het hazenpad hebben gekozen , zullen ze dan een winter kunnen overleven ?
In elk geval bedankt.
P.S. ik las op internet dat de Rhinocoris iracundus ook in België is waargenomen.
Hartelijke groet,
Woutje.

Berend Aukema

Dat blijft natuurlijk de vraag ... Bevruchte vrouwtjes, die meekomen met plantmateriaal of anderzins als verstekeling, kunnen natuurlijk eieren afzetten, maar of de nimfen onze winters overleven blijft de vraag. Volwassen dieren sterven al voor de winter.

woutje

//http://www.krulikovsky.com/
Hartelijk bedankt Berend !
Fijn dat de Rhinocoris iracundus is geprepareerd en in de collectie van het Zoölogisch Museum in Amsterdam komt .
Lieve groet,
Woutje ;)