Kempense heidelibel

Gestart door Bertusvr, augustus 05, 2009, 22:33:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bertusvr

Het valt mij op dat er nog geen kempense heidelibel gemeld is dit jaar. Zijn ze niet erg laat?

JohanvantBosch

Citaat van: Bertusvr op augustus 05, 2009, 22:33:25 PM
Het valt mij op dat er nog geen kempense heidelibel gemeld is dit jaar. Zijn ze niet erg laat?
Is er al iemand wezen kijken, dan?

Bertusvr

er zijn al verschillende waarnemingen van de bekende plekken maar nog geen kempense.

frankneijts

Ben zelf nog niet op de Plateaux geweest, althans niet de afgelopen weken. Op Kempense bij Budel-Dorplein hoeven we (ook) dit jaar niet al te zeer te rekenen: niet alleen is een deel van het voortplantingsbiotoop vernietigd maar ook is veel uitgedroogd nu. Zou me verbazen als er daar dit jaar nog uitkomen: vorig jaar was het ook al 0,0......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bertusvr

Ik ga volgende week op het plateaux kijken. Had er daar vorig jaar (rond deze tijd) aardig wat gezien. Zou ze graag nog eens tegen komen.

Jeroen Nagtegaal

In België zijn ze wel gewoon gemeld, denk ook dat voor de mensen die tijd hebben eerder de voorkeur gaat naar de Gaffels en Kleine Tang.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Buiten dat:
Sinds er, bij invoeren, wat nauwkeuriger gelet wordt op de B/NL grens op de Plateaux, blijkt nog duidelijker dat veruit de meeste Kempense op B grondgebied zitten. En daar merk je dus op Waarneming.nl weinig van.... Slechts in een doodenkel vennetje op NL gebied (en dan ook maar nèt) is voortplanting geconstateerd! Dan is er ook nog de aangescherpte controle op het zich buiten de paden begeven en zelfs zwervende Kempense zitten niet altijd op het pad...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Frank, jij hebt er wellicht meer zicht op. Vorig jaar is een groot deel van het gebied heringericht, de ontwikkeling gaat meestal vrij snel. Zitten daar geen potentiele voortplantingswateren tussen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 06, 2009, 09:52:32 AM
Frank, jij hebt er wellicht meer zicht op. Vorig jaar is een groot deel van het gebied heringericht, de ontwikkeling gaat meestal vrij snel. Zitten daar geen potentiele voortplantingswateren tussen?

Jawel maar i.v.m. die aangescherpte controle..............
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Oké.... Overigens zag ik net dat nagenoeg het hele pad in België ligt...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Raats

#10
Hoi,

Gisteren tegen het eind van de middag op 1 van de bekende plekken op De Plateaux geweest (helaas aan de Belgische kant) en daar in ieder geval 8 vrouwtjes en 2 nog niet uitgekleurde mannetjes aangetroffen. Zal vanavond proberen een foto toe te voegen. Ze zijn er dus al wel. Op waarnemingen.be wordt er ook 1 gemeld (04aug09) als zijnde vervaagd, maar ik heb het idee dat als ik de foto bekijk er dat toch geen is, bloedrode???

Zoals vanmorgen beloofd 2 plaatjes bijgevoegd.

Groeten,

Tim Raats


Gert Veurink

de bekendste plek is toch nog steeds goed en nèt in NL? Ik heb er goed op de grenspalen gelet vorig jaar, je moet inderdaad van het pad af, maar wel maar 10 meter en dan loop je op zo'n rug (hoe noem je dat) maar niet over kwetsbaar gebied, dan heb je 2 kleine plasjes (wel kwetsbaar) en daar zaten ze in elk geval vorig jaar en het jaar ervoor.... http://waarneming.nl/waarneming/view/4901017
groet!
Gert Veurink



frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 06, 2009, 10:30:59 AM
Oké.... Overigens zag ik net dat nagenoeg het hele pad in België ligt...

Er liggen diverse nieuwe/opgeknapte vennen ook op NL gebied (ruim zelfs) maar ik heb daar nog geen pad ontdekt. Neem aan dat er nog wel zoiets zal komen...?!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Gert Veurink op augustus 06, 2009, 12:42:16 PM
de bekendste plek is toch nog steeds goed en nèt in NL? Ik heb er goed op de grenspalen gelet vorig jaar, je moet inderdaad van het pad af, maar wel maar 10 meter en dan loop je op zo'n rug (hoe noem je dat) maar niet over kwetsbaar gebied, dan heb je 2 kleine plasjes (wel kwetsbaar) en daar zaten ze in elk geval vorig jaar en het jaar ervoor.... http://waarneming.nl/waarneming/view/4901017

De beste plasjes (met voortplanting) liggen ook in die hoek op B gebied en die op NL gebied kun je alleen maar goed zien als je van het pad af gaat en daar werd vorig jaar regelmatig scherp op gelet. Ik geloof ook niet dat er (regelmatig) voortplanting plaats vindt in die NL vennetjes, al zie je er wel vaak zwervertjes. De enige (?) plasjes/vennetjes met voortplanting op NL gebied liggen in een ander stuk van de Plateaux.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citaat van: frankneijts op augustus 06, 2009, 12:50:17 PM
(...) en daar werd vorig jaar regelmatig scherp op gelet (...)

Vorig jaar zeker geluk gehad, ook wel afgedwongen natuurlijk, want we hebben ons uiterst netjes gedragen :angel:
groet!
Gert Veurink



frankneijts

Citaat van: Tim Raats op augustus 06, 2009, 11:33:11 AM
Hoi,

Gisteren tegen het eind van de middag op 1 van de bekende plekken op De Plateaux geweest (helaas aan de Belgische kant) en daar in ieder geval 8 vrouwtjes en 2 nog niet uitgekleurde mannetjes aangetroffen. Zal vanavond proberen een foto toe te voegen. Ze zijn er dus al wel. Op waarnemingen.be wordt er ook 1 gemeld (04aug09) als zijnde vervaagd, maar ik heb het idee dat als ik de foto bekijk er dat toch geen is, bloedrode???

Groeten,

Tim Raats

Er staan er inmiddels 4 op onze Belgische zustersite (dochtersite?) maar die van 4 augustus is inderdaad een Bloedrode, goed gezien Tim!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citaat van: frankneijts op augustus 06, 2009, 13:34:17 PM
op onze Belgische zustersite (dochtersite?)

Kleine zusje-site zou ik zeggen
groet!
Gert Veurink



frankneijts

Citaat van: Gert Veurink op augustus 06, 2009, 13:35:38 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 06, 2009, 13:34:17 PM
op onze Belgische zustersite (dochtersite?)

Kleine zusje-site zou ik zeggen

Mijn oma, van Belgische origine & daar trots op, zou zeggen: "Pas m'n broek 'ns, snotneus!"  B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Tijdens de stage's bij NM heb ik niets gehoord over het aanleggen van paden, ben dus bang dat dat er helaas niet in zit...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

Citaat van: frankneijts op augustus 06, 2009, 16:56:53 PM
Citaat van: Gert Veurink op augustus 06, 2009, 13:35:38 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 06, 2009, 13:34:17 PM
op onze Belgische zustersite (dochtersite?)

Kleine zusje-site zou ik zeggen

Mijn oma, van Belgische origine & daar trots op, zou zeggen: "Pas m'n broek 'ns, snotneus!"  B)

:lol: en terecht, is ook gewoon kift van mij, met hun bier, muziek, chocola, libellen en vlinders hebben ze alle reden om trots te zijn
groet!
Gert Veurink



Bertusvr

Toen ik er vorig jaar was, waren er op de route die NM aangeeft, veel werkzaamheden. Weet iemand of die inmiddels voorbij zijn?

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Mars Muusse

Vorig jaar bij een leuk plasje geweest, wel net in Belgie. Vele 10-tallen sympetrum depressiusculum aldaar. Is een filmpje van:

http://www.youtube.com/watch?v=ee9qPUpqJCI

Mars

frankneijts

#23
Hé Bertus, ik moest je de groeten doen......... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

In Nl vanuit de paden?
Was het weer bi jou wel goed genoeg? Heb alleen maar wolken gezien vandaag...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 08, 2009, 21:32:05 PM
In Nl vanuit de paden?
Was het weer bi jou wel goed genoeg? Heb alleen maar wolken gezien vandaag...

Pas na 14.30 uur brak de zon goed door. Weliswaar af en toe nog flinke wolkenvelden maar het werd toch nog flink warm. Deze exx. zaten weliswaar vlak bij het "NL/B" pad maar steeds aan de B kant. Slechts 1 Kemp (hoog) over zien steken naar NL maar niet meer teruggevonden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'