een Gasteruption - flinterdun en forse achterpoten/2.8broekpolder

Gestart door barebigfoot, augustus 04, 2009, 23:37:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

barebigfoot

Hoi,dit is toch een typische Gasteruption spec ik heb nog geen ervaring met deze familie. als er geen andere wespen zijn met zulke achterpoten zou ik hem op zeker kunnen invoeren.
Uwe

maria48_4


han.endt

#2
Volgens mij komt die niet in Nederland voor. Ook al staan er behoorlijk wat waarnemingen in de database. Wel voorkomend in Nederland: Gasteruption assectator en G. pedemontanum. Ik ken alleen het verschil tussen beide soorten niet. Ik heb zelf onlangs een mannetje gefotografeerd. Dit is een vrouwtje.

maria48_4

#3
Jeetje, je hebt gelijk. Lastig, ik ging op de foto's hier af. Zocht ze op. Bij assectator zag ik 3 rode delen, pedemontanum had er twee en jaculator had 1 lange. Lekker omschreven maar ff in jip en janneke hoor. Ik ga die van mij dus omzetten in assectator! Thxs!

ps. Als de jaculator niet voorkomt in nederland, waarom staat hij hier dan als vrij algemeen? Heel verwarrend wel.

han.endt

#4
Vrouwtjes van G. assectator hebben een korte legboor, die van G. jaculator een lange. Van G. pedemontanum weet ik het niet. Hoe sluiten we uit dat het aantal rode vlekken op het achterlijf niet aan individuele variatie onderhevig is? En hoe zit het met mannetjes en vrouwtjes.

Citaat van: maria48_4 op augustus 05, 2009, 11:01:00 AMps. Als de jaculator niet voorkomt in nederland, waarom staat hij hier dan als vrij algemeen? Heel verwarrend wel.
Ik denk dat een behoorlijke tijd geleden iemand gevraag heeft G. jaculator toe te voegen. Toen werd er nog niet zo nauwgezet gecontroleerd of de naam juist was en of de soort in Nederland ook daadwerkelijk voorkomt.

maria48_4

uhhhh duhhhh tja, als jij het al niet weet waag ik mij maar helemaal niet ;-(

han.endt

Citaat van: maria48_4 op augustus 05, 2009, 11:12:42 AM
uhhhh duhhhh tja, als jij het al niet weet waag ik mij maar helemaal niet ;-(
Nou, misschien komen we er met vereende krachten hier op het forum er nog wel uit :blink:.

maria48_4

Ik hou het in de gaten anders heb ik nu mijn 1000e Jane Do zucht....

han.endt

Citaat van: maria48_4 op augustus 05, 2009, 11:16:24 AM
Ik hou het in de gaten anders heb ik nu mijn 1000e Jane Do zucht....
Je bevindt je in goed gezelschap ;D.

barebigfoot

Allen bedankt dus Gasteruption is een genus om niet de overzicht na zoveel info kwijt te raken.
Ik ben daar al heel blij mee, want
Gasteruption assectator cf pedemontanum cf jaculator
lijkt mij toch te lang, of kan er al iets afvallen?
jaculator vindt ik het leukst
ik moet hem dus weer vinden/spotten en betere plaatjes maken denk ik!
Uwe

han.endt

Hier overigens het mannetje dat ik onlangs heb gefotografeerd, mogelijk Gasteruption assectator:

barebigfoot

Maria en Han, nog eens bedankt!
ik voer ze in als onzeker Gasteruption assectator vrouwtje voorlopig.
Uwe

LakeSide

Deze van vorig jaar lijkt een andere soort an die van jou Han:



Deze wellicht hetzelfde (van dit jaar)?


han.endt

#13
Het vrouwtje van Uwe is een Gasteruption assectator, vanwege de kort legboor. G. pedemontanum heeft een veel langere legboor (als die van G. jaculator).
Hoe het met de mannetjes zit weet ik (nog) niet, als die überhaupt determineerbaar zijn. Die van mij en die van Jaco zijn dus voorlopig nog Gasteruption sp.