Hoofdmenu

grassoort

Gestart door Hinko, juni 21, 2006, 13:58:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Dit gras stond massaal te bloeien op een kalkgraslandje. Een medewerker van SBB vertelde mij dat het Gevinde kortsteel zou zijn. Zelf vind ik het meer op Bergdravik lijken. Wat vinden jullie?

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

characea

#1
Ik dacht dat je het verschil aan de bladschede kon zien..


Nu iets beter gekeken...


Gevinde kortsteel
Boskortsteel
Bergdravik

moet ik toegeven kortsteel geen goede optie is..maar kan het geen glanshaver zijn ?

Windekind

#2
Leg uit !
Even uit mijn hoofd is juist de bergdravik (itt tot meeste dravikken) de soort met niet gesloten bladschede zoals ook de meeste andere soorten waaronder gevinde ks.

Verder is geen sprake van pollen ,zo lijkt het, en darnast vind ik het meer op gevinde ks lijken.

De vinder geeft aan massaal en overal op kalkgrasland , waarmee een verspreiding lijkt die duidelijk ook lijkt op gevinde ks.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Hinko

#3
mijn plaatje lijkt niet heel erg op foto's van de Gevinde kortsteel zoals deze. Ook de foto's en afbeeldingen in de OecoFlora lijken niet.
Op mijn foto is duidelijk te zien dat de aartjes lang gesteeld zijn (waarom heet ie dan kortsteel?). Verder geeft de Heukels aan dat de Gevinde kortsteel ongeveer rechtopstaand is terwijl het gras op de foto duidelijk overhangend is.

Waar Elmar wel gelijk in heeft is dat de plant niet in pollen stond.

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

Windekind

Nu ben ik even de weg kwijt Hinko. Heb een paar weken geleden nog een week in Z-Limburg geïnventariseerd en miljoenen van die kortstelen e.d. gezien en vertrapt en dan dit !?

Zijn daar dan de aartjes van Glanshaver of Zachte haver ? Moet dan bijna wel.
Ik kan het niet goed genoeg meer zien op de foto.
Maar je hebt gelijk over de  gevinde kortsteel (klopt niet).

groet,
Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Pieter Stolwijk

#5
Gevinde kortsteeel (en Boskortsteel) hebben bijna zittende aartjes!

Ik denk wel degelijk aan Bergdravik.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Windekind

#6
OK plantenvrienden,  ik, zei al dat ik even de weg kwijt ben.

In de oecologische flora staat overigens "in dichte pollen groeiende zomerbloeier voor bergdravik. Daarheb ik volgens mij ook al eens een probleem mee gehad.

Toch denk ik bij nader inzien dat jullie gelijk hebben  Hinko en Pieter.

kan althans even geen alternatief bedenken.

Groet,
Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins