Huiszwaluwen voor de trek

Gestart door natuur, augustus 04, 2009, 14:41:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

natuur

In Enumatil vliegen op dit moment zeker 100 huiszwaluwen  in grote groepen door elkaar (zie foto, 60 op dak en 40 in de lucht). Het dorp is in het boek Vogels van Groningen Het Zwaluwendorp van de Provincie genoemd, maar daar zat tot voor kort flink de klad in.
Nu zijn er zeker 10 nesten door ons gevonden.
Wat ons opvalt is dat ze zo bij elkaar vliegen met hun Twir-twirre-twir-geluidjes.
-Doen ze dat in familieverband?
Wat ook leuk te zien is dat de ouders de jongen iets proberen te leren. Op de plek van het nest duiken soms 30 zwaluwen tegelijk onder de nok-overkapping.
-Leren de jongen zo waar een nest te bouwen?
-Leren ze zo ook om op de ruwe steen te landen met hun klauwtjes?
-Boerenzwaluwen trekken naar o.a. Zuid-Afrika, hoever trekken de Huiszwaluwen?
-Hoe lang duurt het voordat ze ons land verlaten, is dat nog weersafhankelijk?
-Is dat gedrag van samen op een dak te gaan zitten (zie foto) gebruikelijk? Boerenzwaluwen zie je vaak op een lijntje, een tak of een draad.

Wie weet er iets van of heeft zelf ervaringen met dit onderwerp?

Met vriendelijke groeten

Gerard Boonstra
Herman de Heer.

Lonnie Bregman

Wij hadden vorig jaar op ons dak en de daken van de buren precies hetzelfde, maar dan ook samen met Boerenzwaluwen en van allebei de soorten ook veel jonkies.
Één Boerenzwaluw-jonkie ging zelfs op het randje van mijn raam zitten en naar binnen kijken terwijl ik naar buiten aan het kijken was!

De ANWB-vogelgids zegt dat Huiszwaluwen ook naar Afrika vliegen en híerover zeggen ze: 'Vaak in groepen op draden als jongen zijn uitgevlogen.', maar op daken kan dan natuurlijk ook.
Ik dacht dat ik er nog foto's van had, maar die kan ik nu ff niet vinden.
Groeten, Lonnie Bregman