Populierleemhoed?

Gestart door xenion, augustus 02, 2009, 22:44:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Ik blijf maar twijfelen, dus toch maar even een hulplijn inschakelen.
Gisteren onder populier deze paddenstoelen gevonden, sommige bij elkaar groeiend, maar geen echte groepen. Ik had ze eerst voor vreemde Bleke franjehoeden uitgescholden, maar het zat me toch niet lekker, tot ik het topic van Adri (Setsero) zag met de Populierleemhoed (Agrocybe cylindracea), die leken precies op die van mij! Maar nu durf ik nog steeds niet zeker te zijn, vooral het gemis van een ring om de steel zit me dwars, al kan die er natuurlijk ook afgevallen zijn om een of andere reden (misschien ikzelf wel). Heb er helaas ook niet speciaal op gelet of er een ring om de steel zat. Wat me meteen al opviel was de vrij dikke steel en hoed, de Bleke franjehoed heeft meestal een dunne steel en hoed, vandaar dat Bleke franjehoed me ook niet helemaal lekker zat.
Ik zit er vast niet ver naast, maar is het hem ook, of zal ik toch terug moeten?
Groeten,
Martin

Ismael

tja, ik denk niet dat het een populierleemhoed is. Vanwege 2 redenen 1 de soort groeit altijd in bundels en 2 de lamellen moeten erg dicht op elkaar zitten. Ik denk wel dat het een leemhoed is overigens, wat was de geur?
Groeten Ismaël Wind

xenion

#2
Het waren niet van die grote exemplaren als in het andere topic dus de lamellen lijken misschien wat verder uit elkaar te staan, maar volgens mij zal het niet zoveel schelen. De geur heb ik helaas niet op gelet.

*Edit: Maar met zo'n lichte hoed hou je niet zoveel Leemhoeden over toch?...
Groeten,
Martin

Ismael

ik heb het gevoel dat het de barstende leemhoed is. Maar ik vrees dat je ff terug moet voor meer foto's en smaak/geur test
Groeten Ismaël Wind

xenion

Zal ff kijken of ik morgen ofzo nog ff tijd heb, anders moet het maar spec. worden. Bedankt zover!
Groeten,
Martin

xenion

Vandaag nog even terug geweest, er stond nog 1 vers exemplaar, moet de foto's van vandaag nog uitzoeken, dus die komen nog wel. De hoed had dit keer in het midden een duidelijke bruine vlek, geur niet overduidelijk, maar wat paddenstoel-achtig, iets zoetig als anijs, niet onaangenaam. Smaak was een beetje als de geur, maar vond het in het begin niet echt lekker, maar dat verdween snel en uiteindelijk proefde ik weinig meer...
Groeten,
Martin

Ismael

was de smaak een beetje bitterig, geur chocoladig?
Groeten Ismaël Wind

xenion

#7
Smaak heb ik geen bitter/scherp in kunnen ontdekken (heb wel achterop m'n tong geproefd), en geur zou ik niet chocoladig noemen, eerder paddenstoelachtig met een vleugje anijs zoals ik in mijn vorige post zei.

Ohja: de steel heeft wel een ring als je er iets voorzichtiger mee omgaat ;)
En er staan enkel Populieren (en wat andere struiken) maar er ligt wel wat (niet veel) takken, bladeren en oud gras op die plek.
Groeten,
Martin

xenion

Ik denk trouwens dat jij gelijk hebt met Barstende leemhoed Ismael, hoedrand met afhangende vezels, niet zichtbaar op hout van populieren groeiend...
Groeten,
Martin

Ismael

ja die velumresten daardoor dacht ik dat het die was. Overigens de soort hoort bij beschadiging naar gekneusd gras te ruiken en de gave exemplaren naar cacao, smaak mild. Bij de verkeerde gekeken ivm smaak, sorry
Groeten Ismaël Wind

xenion

Tja, geuren blijf ik lastig vinden, ik zal morgen nog eens ruiken. Maar ik ben eigenlijk al wel overtuigd van de soort. Bedankt voor de hulp Ismael!
Groeten,
Martin