Hoofdmenu

Spitsmuizen

Gestart door Freek Verkerk, februari 27, 2005, 01:03:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

HI,

Surfend over het internet kwam ik De spitsmuis tegen. Een zoogdier, van de order der insecteneters, met 6 veel voorkomende soorten in europa die nog niet allemaal op ons lijstje van zoogdieren voorkwamen.


Niet bij ons: de
Wimperspitsmuis
maar die komt niet bij ons voor.



Ik wou bij ons de naam aanpassen: noem de "gewone bosspitsmuis" svp "bosspitsmuis"
Dat komt overeen met Wikipedia:
Bosspitsmuis Of pas de link aan naar wikipedia. Aangezien er geen bijzonder bosspistmuis is lijkt mij dat voor de hand te liggen. B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Welke staan nog niet in het lijstje?
Ik weet van water- huis- dweg- en bosspitsmuis in Nederland, en die staan er in.
Gewone Bosspitsmuis is een andere benaming voor de Bosspitsmuis.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Thijs,
Ik geloof dat ik iets te snel ben geweest. Ik vergeleek met wat er op de wikipedia stond met wat er in Waarneming staat en ontdekte 3 verschillen.

In de wikipedia staat ook een Wimperspitsmuis, maar die komt alleen in zuideuropa voor.

En in Waarneming staat ook een tweekleurige bosspitsmuis en die komt niet in de wikipedia voor.  Maar dat zou hun fout kunnen zijn.

Het derde verschil is dat in Waarneming staat een gewone bosspitsmuis en die benaming is misschien toch wel zinvol als je weet dat er ook tweekleurige bosspitsmuizen voorkomen.

Sorry B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Geeft niks hoor -_-

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

marcel123

#4
Bij planten is het voorvoegsel 'Gewoon' bij veel soorten toegevoegd toen andere soorten uit hetzelfde geslacht ook op de standaardlijst kwamen:
Gewone Paardenbloem Taraxacum officinale Planten


In 'Zoogdieren van West-Europa' staan de volgende spitsmuizen:
715 Zoogdieren Dwergspitsmuis Sorex minutus Eurasian pygmy shrew bbmus
722 Zoogdieren Gewone Bosspitsmuis Sorex araneus Common shrew
738 Zoogdieren Huisspitsmuis Crocidura russula White-toothed Shrew
764 Zoogdieren Tweekleurige Bosspitsmuis Sorex coronatus French Shrew
768 Zoogdieren Veldspitsmuis Crocidura leucodon Bicoloured Shrew Feldspitzmaus 772 Zoogdieren Waterspitsmuis Neomys fodiens Eurasian water shrew

en daarnaast de niet-Nederlandse soorten:
Alpenspitsmuis
Millers waterspitsmuis (wel een Belgische soort!)
Tuinspitsmuis