Welke kevertjes? Eitjes blijken Wantsjes!

Gestart door MarjoSmeets, juli 24, 2009, 15:00:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Er zat gisteren een heel groepje van deze kevertjes bij elkaar in de wei. Zijn ze te benoemen? En er waren ook een paar bloemen met deze eitjes, horen die bij deze kevertjes? De grootte van de kevertjes was vrij variabel, maar niet groter dan 5mm
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Hoi Marjo,

tzallewel Roodkraagjes weze - Gastrophysa polygoni ;)

Ik zie ze eigenlijk altijd vooral aan zuring, en heb zwaar he vermoeden dat de eitjes wel geel zullen zijn, maar heb ze ook nog nooit uit zulke eitjes op kunnen kweken, dus weten doe ik dat niet.

Zijn het trouwens geen luisjes of mijtjes?

Anyway, als het eitjes zijn bloempie op vaas zetten en kijken wat eruit komt hè  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Zuring staat ook in de buurt, maar ik meen dat ze daar toch niet echt op zaten. Volgens mij zijn het geen luisjes of mijten, want ik heb alleen maar een paar van die groepjes gezien en verder nergens van die losse dingetjes. Ik zal nog eens gaan zoeken en er een mooi vaasje bijpakken! Kan ik de kevertjes op zeker zetten?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Citaat van: MarjoSmeets op juli 24, 2009, 15:23:50 PMKan ik de kevertjes op zeker zetten?
Ik heb nog niks anders kunnen vinden wat er echt op lijkt, maar ook volgens de Nederlandse naam die ze op nlsrt hebben zouden ze toch echt wel op Zuring thuishoren ("Tweekleurig zuringhaantje"), dus als ze dat bij jou niet doen ... :huh:

Nou ja, bij mij zouden ze, Zuring of niet, zondermeer als Gast.poly. op schijf landen, maar ik ben geen keverkenner hè - dus om nou voor wrn zulke beesten op "zeker" te gaan zetten lijkt me geen goed plan.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

polygonum is een plantje nl. varkens gras dus is naar een andere plant vernoemd en kan daar dus ook op voorkomen. groeten toon.
Toon Keukelaar

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Vaasje gepakt en bloemetje naar binnen gehaald! En natuurlijk nog wat foto's gemaakt. Dit pakketje eitjes (ik denk toch dat het eitjes zijn) is 4-2mm. Op de eitjes zitten 2 gelige bolletjes en als je goed kijkt kun je iets van een beestje zien zitten. Het lijkt er wel op alsof er iets in zit wat een "taille" heeft, maar het kan goed zijn dat mijn fantasie nu met mij op de loop gaat!  ;) Ik ben benieuwd of er iets uit komt en wát er uit komt!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Spannend!  ;D

Lijkt inderdaad iets langwerpigs min of meer opgevouwen in te zitten? Ben erg benieuwd  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

#8
Vol trots kondigen wij jullie de geboorte aan van enkele tientallen.... Wantsjes!  ;D Geen kevertjes dus, al dacht ik in het begin, toen ik er net foto's van begon te maken en ze dus alleen via de camera zag, van wel. Ik zag zwart met rood, dus dacht gelijk dat het inderdaad de kevertjes waren van dit topic. Totdat ik me realiseerde dat dat niet kon kloppen, omdat ik dan eerst larven gehad zou hebben.  ;D Op de pc kon ik bovendien zien dat ze aan de kopkant zwart waren en het achterlijf rood. Op de eerste foto's was het allemaal niet zo duidelijk, maar toen er zich een paar gingen afzonderen toen zag ik ineens dat het wantsjes zijn. Zoooo piep en piep klein. Ik kon ze met het blote oog, toen ze nog op een kluwen zaten, niet zien, het enige dat me opgevallen was, was dat het leek alsof er iets bewoog. En met de camera, met voorzetlens, zag ik dus toen de kleintjes. In het begin zijn ze schijnbaar helemaal rood, maar dat veranderd heel erg snel, want na een tijdje realiseerde ik me dat ik geen enkele helemaal rode meer zag. Ook is me opgevallen dat enkelen een uitsteeksel aan de achterkant hebben. Ik dacht eerst aan iets om het eitje mee kapot te steken, maar omdat ik dat niet bij ze allemaal zie, denk ik nu dat het misschien vrouwtjes zijn met een legbuis, of is dat nu een heel rare gedachte?  :-\ Ik weet niet of dit bericht nu hier kan blijven staan, of toch naar het Wantsenforum moet? Ik heb het hier maar gezet omdat hier de eitjes al stonden. Tot slot wil ik nog een heel wilde gok doen, gewoon een "buikgevoel", zijn dit nimfjes van Coreus marginatus?  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo