7-stippelig lieveheersbeestje

Gestart door P1234, juli 30, 2009, 14:41:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

P1234

Op 29 juli jl (gisteren) was ik op het strand van De Cocksdorp op Texel. Hier waren vele 1000 en 7- stippelige lieveheersbeestjes aanwezig, vooral op de overgang tussen land en water. Stenen waren letterlijk overdekt met lieveheersbeestjes, maar er vlogen er ook veel en ook op het zand zag je ze overal in grote aantallen. Ik waag me niet aan een aantalschatting, maar het aantal van vele duidenden over de kilometer strand die wij hebben afgelegd, is niet overdreven. Een dergelijk verschijnsel heb ik nooit eerder gezien en ik vraag me af of dit een normaal verschijnsel is en hoe het kan worden verklaard. Ik vond het in ieder geval erg intrigerend.

Peter van Wetter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Arp

Dergelijke waarnemingen zijn inderdaad vaker gedaan; ook wel duizenden aangespoelde in de vloedlijn (maar ik heb nu geen tijd om de documentatie op te zoeken laat staan na te lezen). Komt kennelijk eens in de zoveel jaar voor.

Als ik even wild speculeer dan zou het iets met plotselinge voedselschaarste te maken kunnen hebben? Het valt mij in elk geval op dat het voorjaar luizen en LHBtjes kennelijk elkaars timing gemist hebben - weinig luizen op het ogenblik dat de kevers uit winterslaap kwamen. De afgelopen weken (vanaf circa een maand tot 6 weken geleden) waren er opeens vollop luizen overal en heb ik heel veel populaties LHBtjes ongebreideld tot ontwikkeling zien komen. Vanaf vorige week kon ik opeens bijna geen luis meer vinden voor een larvje dat ik meegenomen had - alles schoon op, helemaal leeggevreten! Nu zie ik af en toe hier en daar mondjesmaat weer wat luisjes en dan prompt echt hele kuddes LHBtjes erop - vooral veel 7-stip inderdaad. Maar als mijn observaties hier reperesentatief zijn (?) dan moeten er op het ogenblik veeeeeeeel te veel kakelverse LHBtjes rondlopen voor het luizenaanbod. Als een soort (Coc.sep.?) genetisch ingebakken heeft om dan uit te vliegen, dan zullen ze dat dus ook massaal doen. Of ze zich daarbij laten leiden door de zon of anderszins gericht 'navigeren', of dat alleen de windrichting bepalend is weet ik niet, maar als ze allemaal hetzelfde doen krijg je dus aan de kust waar ze niet verder kunnen opeenhopingen - danwel in het water, danwel aan de eerste de beste oever over het water.

Maar zoals gezegd - pure speculaas!

Wel een leuk topic voor het Keverforum lijkt me   
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

P1234

Bedankt voor je reactie! Laat iedereen die wil speculeren het vooral doen :duim:. Idd had deze vraag beter gesteld kunnen worden in het keverforum. Mss dat één van de admins het even kan verplaatsen?
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

MarjoSmeets

Grappig, gisteren stond een grote foto in de (Limburgse) krant, met een melding van een Lieveheersbeestjes plaag in Mecklenburg-Vorpommern en Sleswich-Holstein hier in Duitsland. Allemaal 7 stip! Zoals ik al eerder in een eigen topic meldde, ik zie ze hier ook heel veel. En nu staan ze in dit topic ook weer. Een echte 7 stip invasie dus overal. Je vraagt je inderdaad af, waarom díe en geen andere soorten?! En luizen heb ik dit jaar ook bijna niet gezien in de tuin.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

hdeheer

In de Eemshaven en naar ik hoor ook op Borkum liggen er ook duizenden lamgs de vloedlijn. Daartussen zit ongeveer 10% elfstippen.
Het gekke is dat Arp vermeld voedseltekort, terwijl een Duitse biologe vertelde dat het een kwestie is van voedseloverschot (zeer veel bladluis, zeer veel jeugd, zeer veel concurrentie en dus veel zwermen).
Hoe zit dat nu, ik ben geneigd Arp's verhaal te geloven, maar misschien klopt het beide.

Arp

Ik pretendeer beslist niet het te weten - was pure speculatie, maar het strookt verder wel met mijn "verhaal". Kort geleden was er voedsel"overschot", in die zin dat op alle ruigtes waar ik kwam bijna alles wat luizen kon dragen helemaal barstens vol luizen zat (na een aanvankelijke vrijwel luisloze periode). Op deze ruigtes zaten eerst mondjesmaat wat LHBtjes, maar ze konden zich ongebreideld voortplanten en hadden aanvankelijk duidelijk geen last van voedselconcurrentie - alles liep vrolijk door elkaar, 7-stip, Aziaat, 2-stip, 10-stip, 14-stip en vooral opvallend veel meer 5-stip, 11-stip en RuigteLHB dan ik ooit eerder bij elkaar gezien heb. Kortom: LHBtjes-paradijs.

Maar het zijn verrekte efficiente luizenbestrijders en dus is een paar weken later alles leeggevreten en hebben de tonnen kevers die het in die tijd (gemakkelijk) succesvol van larvje tot kever hebben weten te trappen opeens geen eten meer. Mijn insteek/speculatie is dat ze op dat ogenblik dus in grote aantallen gaan zwermen.

Maar het blijft speculaas. Als je even koekelt moeten er ongetwijfeld allerlei PDFs over te vinden zijn - heb een aantal jaren geleden in elk geval vrij gemakkelijk het één en ander kunnen vinden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)