Hoofdmenu

vossen Vlieland

Gestart door ecotex, juli 29, 2009, 15:19:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 03, 2009, 12:53:12 PM
Geinig is dat er op Terschelling (Edelherten) tijdens het broedseizoen niet gejaagd mag worden, maar hier wel. Het is een beetje meten met twee maten.
Dit is niet helemaal waar en off-topic.
Ook is het appels met peren vergelijken!

Citeer
De vossen zijn nu een bedreigde diersoort op Vlieland en dreigen plaatselijk uit te sterven. En dat geldt niet voor die grondbroeders lijkt me.
Nee het is een exoot!
De Vos is misschien een inheemse soort voor Nederland, maar niet voor Vlieland! B)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

grutto

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 03, 2009, 12:53:12 PM
Citaat van: vuurvlinder op augustus 03, 2009, 00:35:33 AM
Als de vossen er op eigen houtje zijn gekomen vind ik het belachelijk dat ze worden afgeschoten.


De wet is heel flexibel, bescherming is heel relatief blijkt wel.

De vossen zijn nu een bedreigde diersoort op Vlieland en dreigen plaatselijk uit te sterven. En dat geldt niet voor die grondbroeders lijkt me.

Nou of die bescherming relatief is vraag ik me af. Het voortbestaan van de vos in Friesland is volgens mij absoluut niet in het geding.
Daarnaast is vossenbeheer in Friesland al enkele jaren actueel en er worden jaarlijks honderden vossen geschoten.

Algemeen bekend is dat bodembroeders juist in een moeilijke tijd zitten maar niet de vossen.

Of je een vos op Vlieland een exoot kan noemen vraag ik me ook af. Wellicht is de manier hoe hij daar gekomen wel bepalend in.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Zonnekoning

Tjeerd,
De manier hoe ze er zijn gekomen is zeker bepalend!
Daarom werden/worden (zijn er bij mijn weten nog 3) de edelherten op Terschelling ook afgeschoten...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

vuurvlinder

Al met al denk ik dat eerst maar eens bewezen moet worden dat die vossen er niet op eigen houtje zijn gekomen. Wat een DNA onderzoek zou moeten opleveren weet ik niet, voor mijn gevoel niet veel relevante informatie.
Wat het afschot van vossen betreft vraag ik mij af of het zinvol is. In Friesland en Groningen worden veel vossen afgeschoten vanwege de grondbroeders. Gaat het daardoor beter met die vogels?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

rombout

CiteerAl met al denk ik dat eerst maar eens bewezen moet worden dat die vossen er niet op eigen houtje zijn gekomen.
Volgens mij is dat de omgekeerde wereld. Het is zo onwaarschijnlijk dat vossen hier op eigen houtje zijn gekomen dat je juist zou moeten bewijzen dat ze er wel op eigen kracht kunnen zijn gekomen.
CiteerWat het afschot van vossen betreft vraag ik mij af of het zinvol is. In Friesland en Groningen worden veel vossen afgeschoten vanwege de grondbroeders. Gaat het daardoor beter met die vogels?
Op het vaste land is er steeds aanvoer van nieuwe vossen. Daar is hier natuurlijk geen sprake van als je dit in de kiem smoort, want er komen geen nieuwe vossen bij, want die kunnen hier niet komen.

Maar zo wordt het toch weer een eindeloze discussie. Het lijkt er bijna op dat sommige mensen zo'n aversie tegen afschot van enkele dieren hebben dat ze daarvoor zelfs bereid lijken om de realiteit uit het oog te verliezen. Zonde van de energie.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

ecotex

Is er duidelijk wat er nu afgevangen/afgeschoten is? en, wat er waar genomen is  aan aantallen Vossen? Zie weinig info wat betreft de SBB actie , wie weet valt dit ook niet goed bij vele.

Mocht het echt zo zijn dat er "hoppende" dieren worden aangetroffen op wadplaten, langs dijken of zwemmende beesten hoor ik het graag.

Kees Verschoor    "natuurlijk"EcoTex  06 51 88 09 88

vuurvlinder

Beste Rombout,

als wij de eilanden te voet kunnen bereiken is dat voor een vos ook te doen. Daar komt bij dat vossen veel beter kunnen zwemmen dan wij. Sinds deze discussie gaande is heb ik mij nooit echt verdiept in wat er aan informatie over vossen is en wat ze kunnen. Nu ben ik er achter dat er eigenlijk maar heel weinig informatie beschikbaar is.

Vossen kunnen naar mijn idee zomaar inheems worden op de eilanden en dat moet gewoon kunnen. Vossen zijn erg goed in evolueren ondanks de pogingen van ons om ze uit te roeien ( de methoden daarvoor zal ik het maar niet over hebben). Vogels zijn denk ik een beetje dom, maar ook die kunnen zich aanpassen. Daar hebben ze onze "hulp" niet bij nodig!

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

rombout

CiteerVossen kunnen naar mijn idee zomaar inheems worden op de eilanden en dat moet gewoon kunnen.
Waarom in hemelsnaam? Moet alles wijken voor het fictieve idee dat wat "van nature" gebeurt altijd boven alles gaat? Daar gaan we het dan niet over eens worden. Als we de natuur langs onze kust zijn gang zouden laten gaan, zouden de eilanden opschuiven, van vorm en plaats veranderen en zouden er steeds weer nieuwe eilanden ontstaan. Daar zouden die vogels dan kunnen gaan broeden, tenminste als wij die zandstranden niet massaal zouden platlopen omdat wij zo nodig overal moeten mogen recreëren. Maar dat doen we dus wel. Bovendien leggen we die eilanden zo vast als we maar kunnen, dus weg "natuurlijkheid". Ook onze grondbroeders hebben wij gedwongen om op plekken te broeden waar ze dat mogen zonder dat we daar last van hebben. Omdat alles dus vastligt in dit land is er voor natuurlijke dynamiek weinig plek. En dus hebben wij als natuurbeschermers de plicht om die arme grondbroeders (die natuurlijk volstrekt niet dom zijn) tegen grondpredatoren als vossen te behoeden waar dat haalbaar is. Want waarom mogen vossen dan wel van hun aanpassingsvermogen profiteren en die grondbroeders niet? Op eilanden is dat behoeden relatief eenvoudig, omdat vossen daar uit zichzelf niet komen (blijf ik bij). Laten we die situatie dan in vredesnaam ook gewoon handhaven.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Zonnekoning

Beste Astrid,

Bij mijn weten is alleen Schiermonnikoog voor een mens (Rottumeroog e.d. mag niet zomaar) van de wal enigszins te bereiken, maar dat wordt de laatste tijd steeds gevaarlijker. Daarover heb ik recent iets over gelezen.
Hoe het met Ameland zit weet ik niet, maar heb de laatste tijd niets over een dergelijke tocht gehoord.
Vlieland en Terschelling zijn gewoon te ver (ongeveer 30 km!) om bij laag water te voet vanaf de vaste wal te bereiken!
Texel is vanuit Noord-Holland niet te bereiken door een diepe vaargeul!

T, V en T zijn dus per poot voor een vos onbereikbaar, net als de maan per vliegtuig!
Die hebben dan weer een raket nodig! B)
Op de andere Waddeneilanden zijn vossen onwenselijk om begrijpbare redenen...
Personen die dat niet kunnen of willen begrijpen, horen mijn inziens niet op deze planeet thuis... ;D
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Dylan

Beste deelnemers aan deze discussie,

Denken jullie aan de huisregels?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=82989

Als je het niet met elkaar eens bent, prima. Doe dat dan netjes, en ga niet met modder gooien. Er staan hier een aantal teksten die wellicht beter door de schrijvers wat opgeschoond kunnen worden.

Mocht dit topic doorhoppen naar een lager niveau, dan grijpen wij in.

Met vriendelijke groet,

Dylan Verheul
Waarneming.nl / Stichting Natuurinformatie
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

ecotex

Mocht het zo zijn dat Vlieland wel te bereiken is door Vossen vanaf het vaste land ,kan er dan naar Texel wie weet ook vanaf Vlieland gehopt worden?.
Heb vanaf de vuurtoren Eierland een blik geworpen met laagwater windkracht 4 uit het zuid/zuid westen tijdens eb/dood tij en zie enorme droge vlakte opdoemen.

groet Kees verschoor

Gijs Utrecht

Ik vraag me af of die 30 km. die genoemd wordt wel zo onoverbrugbaar is. Gemiddeld moet een vos denk ik zeker 10 km/u halen. In dat geval is het in 3 uurtjes gepiept. Ik vind sowieso de theorie dat de vos er op eigen kracht is gekomen wel wat logischer dan dat de mens hem daarbij heeft geholpen.

Gr.Gijs

Maico Weites

Waarom zou een vos in hemelsnaam 30 km over een moddervlakte gaan lopen?
Het lijkt me dat die vos dan maar weer huisomkeert maakt als hij merkt dat er na 10 kilometer nog niks is..

Het lijkt mij aannemelijker, zoals Lodewijk-Jan ook al zegt dat ze door mensen zijn meegenomen.
Met edelherten kon het blijkbaar ook al..
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Zonnekoning

Ik bied mijn nederige excuses aan dat ik soms een beetje kort door de bocht ben.
Ik was niet in staat om dit zelf te corrigeren, omdat ik per bus en trein op weg was van Kollum naar Zwolle (geduld is een schone zaak admin...).

Ik hoop dat het duidelijk is dat het godsonmogelijk is (en dat zegt een atheïst B)) dat de vossen op eigen kracht op Vlieland zijn gekomen!
Daarnaast is mij geen enkel geval bekend dat vossen ooit op één van de Waddeneilanden voorkwam!
Dit moet zo blijven!
Het heeft dus ook geen enkele zin om te filosoferen of vossen kunnen "eilandhoppen" en de luchtfoto's van Google Earth zijn voor het hele waddengebied hopeloos verouderd...
Daar moet je dus niet op vertrouwen, en er is ook nog zoiets als hoog en laag water...
Dat is over het algemeen te grote barrière voor landdieren om te overbruggen...

Het is en blijft een grove overtreding van de Flora- en faunawet en in ben van mening dat dit draadje niet in dit forum hoort...
Het mag wat mij betreft dus gesloten worden!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Hinko

Ik heb niet alle bovenstaande berichten gelezen maar hierbij even mijn duit in het zakje. Een samenvatting van wat ik her en der heb opgevangen (werk, media).

Gezien de leeftijd van de afgeschoten vossen moeten zij half januari geboren zijn. In het wild worden er dan geen vossen geboren wat het zeer aannemelijk maakt dat deze exemplaren in gevangenschap zijn geboren. Ook waren ze opvallend tam. Kortom: uitgezet!

Normaal gesproken zie ik het nut van de jacht op vossen niet echt in. In dit geval is er sprake van een kunstmatige situatie, veroorzaakt door mensen. De vossen zijn een enorme bedrijging voor de natuurwaarden van het eiland. Het Waddengebied is een natuurgebied van ongekende rijkdom. Laten we dat vooral zo houden!
mvgr, Hinko

Zonnekoning

Slotje dus en we gaan eventueel hier verder.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

vuurvlinder

De paartijd las ik is vanaf begin december tot februari. De draagtijd 52 tot 53 dagen. Het is dus goed mogelijk dat er in de derde week van januari vossen welpen geboren worden. Waar is de leeftijd van de geschoten vossen op gebaseerd? Het gebit zegt niet zoveel bij hond-achtigen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Zonnekoning

Dat doet allemaal niet ter zake...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

vuurvlinder

Dat doet een hele hoop ter zake.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Zonnekoning

In welk opzicht?
Het is toch wel duidelijk dat ze er niet vanzelf zijn gekomen???

Slotje gevraagd.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

grutto

Citaat van: vuurvlinder op augustus 05, 2009, 00:45:06 AM
De paartijd las ik is vanaf begin december tot februari. De draagtijd 52 tot 53 dagen. Het is dus goed mogelijk dat er in de derde week van januari vossen welpen geboren worden. Waar is de leeftijd van de geschoten vossen op gebaseerd? Het gebit zegt niet zoveel bij hond-achtigen.

Bovenstaande is naar mijn idee een juiste beredenering waar ik me graag bij aansluit.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

ecotex

Ik heb ook even wat aantekeningen nageplozen wat betreft de paartijd en jonge dieren. Zelf heb ik jarenlang in Callantsoog gewoond en zag daar in het Zwanenwater jonge dieren begin februari. draagtijd 53 dagen , paring net voor de kerst vakantie.dat het gods onmogelijk is dat vossen of het ree deze eilanden dan niet kan ontdekken lijkt mij meer een "dwars"iets dan atheist zijn.
Ook denk ik dat het dan zeker niet onmogelijk is voor de Vos vanaf Vlieland naar Texel te kunnen hoppen.   

vriendelijke groeten Kees Verschoor

Zonnekoning

Beste Kees,
Wat mij dwars zit, is dat die beesten er niet van zelf zijn gekomen!
Staatsbosbeheer heeft niet voor niets aangifte gedaan bij de Politie...! B)

En wat mij ook zorgen baart is dat een bewoner van Texel het kennelijk niet erg vindt, dat er volgend jaar vossen op het eiland rondhuppelen, of zo... :rolleye:
Je zou het eventueel allemaal kunnen navragen bij Piet Zumkehr op Terschelling, een zeer gerenommeerd collega van je...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

vuurvlinder

Staatsbosbeheer heeft aangifte gedaan omdat ze vermoeden dat de vossen door mensen geïntroduceerd zijn. Ze achten het niet aannemelijk dat die vossen er op eigen houtje zijn gekomen. Zeker weten doen ze het dus niet.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Zonnekoning

#54
Dat vermoeden is wel heel erg sterk, alleen is het dit in geval erg moeilijk moeilijk om met zekerheid de daders te achterhalen... B)
Als vos op Vlieland zou ik de boot nemen van Vlieland naar Cocksdorp - Texel... B)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

ecotex

Geachte heer Cote'

U geeft aan dat ik als bewoner van Texel het kennelijk niet erg vindt dat er volgend jaar Vossen op het eiland kunnen zijn.Dit heb ik niet gezegd en zal ik ook zeker niet zeggen. Ben zelf actief in Noordse woelmuis bescherming en zie Texel als één van de laatste bolwerken voor het beestje.De intrede van Vossen zal hier zeker een einde aan maken net als de lepelaar en andere grondbroeders.
Ik heb aangegeven dat het mij niet onmogelijk lijkt dat dieren vanaf het vaste land naar de eilanden kunnen hoppen,blijkbaar denkt u daar zelf ook aan gezien uw zorg dat er volgend jaar wie weet vossen op het eiland rondhuppelen.

vriendelijke groeten Kees verschoor   

Draak

#56
Die vossen kunnen misschien zelfs ooit als puppies gevonden zijn door mensen, die ze misschien groot hebben gebracht, omdat ze er zo leuk uitzien en lief lijken als kleine puppies. Misschien toen ze daar met hun neus op de feiten werden gedrukt dat het toch wilde dieren zijn. Hebben ze besloten ze daar los te laten. Ja ik doe ook maar eens een duit in het zakje. Dit fenomeen zien we helaas vaak ook bij bv bunzingen en zeker doen mensen dit die vaak fretten hebben. Op Texel heeft een jaar of 15 geleden ook een verwilderde frettengroep gezeten, deze is ook uitgemoord/gestorven omdat de fret het in het wild niet echt lang maakt. Hier is dus ook jacht opgemaakt, nooit de media gehaald alleen. De vraag was ook hoe zijn die daar gekomen, was het door stropers van het eiland die ermee fretteerde of van vakantie gasten die ervanaf wilde en dachten een mooie stek voor hun dieren te hebben gevonden. Mensen kunnen zo onwetend zijn. Ik heb 15 jaar lang een opvang gehad voor fretten en marters vind de fretten geweldige huisdieren, maar ze hoorden zowiezo niet in het wild, maar stel je voor dat het bunzingen waren geweest dan hoorden ze er ook niet thuis.
Net als deze vossen op de eilanden niet thuis horen, zijn er al niet genoeg voorbeelden van dat wij mensen maar dieren meenemen naar eilanden en daardoor hele populaties soorten dieren uitroeiden. Of ze nu gevangen (liever als ze weer kunnen worden uitgezet op het vaste land) worden of afgeschoten, ze horen daar niet thuis in mijn ogen. Net zoals de Amerikaanse nerts hier niet in ons land thuishoort, schitterende dieren maar niet in het wild in ons land, bedrijging ook voor onze inheemse marters. Dit is maar een optie, maar toch.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Zonnekoning

Geachte heer Verschoor,

Duidelijk dus, maar ik beweer tenminste niet dat de vossen op eigen kracht op Vlieland zijn gekomen en probeer al helemaal niet te bewijzen dat ze eventueel van Vlieland naar Texel kunnen "hoppen"!
Erg mooi dus dat je het met me eens bent dat inderdaad vossen niet thuis horen op Texel, maar dat heb ik je nog niet horen zeggen van dat andere Waddeneiland! B)
Zolang je dat nog niet hebt gedaan, blijf ik je op de vingers tikken... :wacko:

Met vriendelijke en oprechte groeten,

Lodewijk Jan Coté. (alt "e" + "e" voor OSX, en bij mijn weten Ctrl "e" + "e" voor Windows) ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

mlahaye

Oke. Slotje erop. Ik geloof dat alle standpunten en alle argumenten inmiddels wel uitgesproken zijn. Mocht er weer nieuws te melden zijn over de vossen op Vlieland, dan zal het topic zeker weer geopend worden. Voor nu is het wel mooi geweest.

Vriendelijk groet,
Maurice
admin

mlahaye

Nieuwe ontwikkelingen rond de vossen op Vlieland. Blog van Martijn de Jonge:
http://www.vkblog.nl/blog/40958/Buitenbeeld

Maurice
admin