Hoofdmenu

vossen Vlieland

Gestart door ecotex, juli 29, 2009, 15:19:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

ecotex

Zie op het forum stukjes over vossen op Vlieland verschijnen.

Dat men bang is voor grondbroeders is zeer juist maar, is het voor een vos onmogelijk om met extreem laag water vlieland te bereiken?.
Vrees als dat dit mogelijk is Texel ook niet vrij zal blijven van de vos vanwege de mogelijkheid dan ook van over hoopende dieren vanaf Vlieland naar Texel!
Onze Noordse woelmuis zal dan zeker ook de dupe zijn van deze of, is dit een foute gedachte??

vriendelijke groeten Kees Verschoor ecologisch advies buro EcoTex.

06 51 88 09 88

wouterbosgra

Zonder te claimen een vossen- danwel getijden-expert te zijn: Als dit mogelijk was hadden vossen dit toch al veel eerder (honderden jaren geleden) kunnen doen?

Guus Peterse

Ik denk eerlijk gezegd dat de zeegaten tussen de eilanden door de heftige getijdestromingen het moeilijkst van alles zijn over te steken, dus daar ben ik niet zo bang voor.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

vuurvlinder

Ik heb hier ook over zitten nadenken en heb toch een vermoeden dat vossen wel een oversteek zouden kunnen maken. Als wij dat kunnen via diverse wadloop tochten zou Reintje dat toch ook moeten kunnen?
Ik begrijp de consternatie rondom vossen op de eilanden m.b.t. grondbroeders. Wat ik niet begrijp is dat vossen geen bestaansrecht lijken te hebben in NL en daar erger ik mij behoorlijk aan. 
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Lampe

Vossen hebben net als andere dieren, heel zeker, bestaansrecht in Nederland.
Alles waar TE voor komt te staan is echter weer niet goed.
Vriendelijke groet,

Nico

Draak

Naast dat ik vossen erg mooi vind, is dit in mijn ogen idd een slechte ontwikkeling als ze op de eilanden zouden blijven. Zo heeft er een tijd een soort van kolonie verwilderde fretten (wat huisdieren zijn en waarschijnlijk achtergelaten door stropers) op texel gezeten, deze zijn ook afgemaakt en uitgestorven door hun eigen medische handicap. Maar ze horen daar ook niet en geen enkele marterachtige trouwens, hoe geweldig ik deze diersoort ook vind. Net zoals de amerikaanse nerts niet hier in "onze" vrije natuur thuis hoort, hoe geweldig ik ze ook vind. Wel is het een discussie opzich dat deze vossen niet gevangen mogen worden en opnieuw ergens anders uitgezet kunnen worden omdat dat volgens de Nederlandse wetgeving niet mag. Ook trouwens volgens veel organisaties en biologen. Kortom ik denk ook dat deze vossen zeker verwijdert dienen te worden, helaas voor reintje.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

ecotex

Wat betreft Vossen en stroming in zeegaten weet ik wel dat er een periode in het tij is waar zeker de mogelijkheid bestaat van over zwemmen.
Het lijkt mij dan ook zeer goed mogelijk dat dieren vanuit Wieringen bijvoorbeeld met een dagen durende Oostenwind in  staat zijn de zeegaten over te hoppen,zwemmen.Denk eens aan 4 dagen Oostenwind kracht 6 met een eb stroom die lange periodes beslaan! Wie weet ??!!

vriendelijke groeten Kees Verschoor   

BWoets

Als ik Vos zou zijn.. en ik zou op Wieringen zitten met die 1000den eenden, ganzen en steltlopers, zou ik het uberhaupt niet in mijn hoofd halen om de wijde wereld in te lopen...

En dagen lang Oost 6? Ik moet het nog meemaken... die beesten zijn daar echt niet op eigen kracht gekomen, dat staat wel vast lijkt me. Zeker gezien het feit dat het er minimaal 2 zijn!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

grutto


Als je op Google Earth kijkt zie je de situatie juist met laagwater en dat geeft de indruk dat het voor een vos wellicht mogelijk is. De afstand heb ik ook gemeten en die is rond de 20a 30 km. Voor een vos een niet zn grote afstand.
Een overstap van Vlieland naar Texel lijkt op de Google Earth ook niet onmogelijk. Tevens zit er ook wel iets logisch in dat de vossen nu zijn overgestoken. In Friesland is er op dit moment eigenlijk geen plek waar ze niet voorkomen. Dat is eigenlijk ook pas van de laatste jaren.

Aan de andere kant wat opvallend was op een tv programma (dd 29 juli netwerk)
was dat er bij de bevolking weerstand is tegen Staatsbosbeheer. In de rest van Nederland kom je dat ook wel tegen en volgens mij is dat wel een aandachtspunt voor SBB!!!!!

Als je je zorgen maakt over het bestaansrecht van vossen dan lees je de provinciale plannen niet goed. In elk plan wordt rekening gehouden met het feit dat zich een populatie staande moet kunnen houden en dat is maar goed ook.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

Freek Verkerk

Ik heb begrepen dat vossen een bloedhekel hebben aan water. Dus overzwemmen zal niet hun vrije keuze zijn geweest. Wat ik mij kan voorstellen is een vos op speurtocht over het wad verrast is door het opkomende water en weggespoeld is. Gedwongen te zwemmen en aangespoeld op Vlieland.

Er wordt gezegd dat het ging om direct 2 vossen. Dat hoeft niet zo te zijn; het kan ook gewoon een zwanger vrouwtje geweest zijn.

Als ik lees dat heel Friesland vol zit met vossen, betekend dat de territoria bezet zijn en de dieren hun grenzen opzoeken en daarbij ook over het wad lopen. Ik zie nog wel een natuurlijke verspreiding als mogelijkheid.

Ook is uiteraard een bewuste verspreiding door mensen mogelijk vergelijkbaar het de verplaatsing van de edelherten naar Terschelling. Maar vossen lijken met iets moeilijker te verplaatsen omdat je die dieren niet gewoon in de dierenwinkel kan kopen (denk ik). Dus je zult ergens een vossennest moeten tegenkomen en die dieren vangen, in tassen in de auto, op de boot. Geen auto's op Vlieland, dus gewoon in een rugzak? Moeten ze wel stil blijven, dus met afgetapte bek?  Moeilijk verhaal. Beide mogelijkheden zijn erg onwaarschijnlijk reden waarom het ook zo lang geduurt heeft dat er vossen naar Vlieland gekomen zijn.

Tijdens de TV uitzending hoorde ik een verhaal van vossen vervoerd via vrachtwagen (van defensie of SBB). Dat is ook een mogelijkheid. Vrachtwagens die langdurig (tijdens een vakantie ofzo) stilstaan, maar tich nog geladen zijn met iets. Die door vossen als verblijfplaats voor hun jongen gekozen worden. Opeens gaan ze rijden naar Vlieland inclusief vossen.

Zijn er ook foto's (waarnemingen) van vossen op het Wad in situaties dat ze door het water verrast zouden kunnen worden?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

vuurvlinder

#10
Citaat van: Freek Verkerk op juli 30, 2009, 13:58:33 PM
Ik heb begrepen dat vossen een bloedhekel hebben aan water.

Deze in ieder geval niet: http://www.alaska-in-pictures.com/swimming-red-fox-3791-pictures.htm
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ecotex

Weet van een periode extreem laag water dat veerdienst Texel meerder dagen zijn overtochten moest staken vanwege het te lage water in de havens,fuiken van de veerdienst.Dit betrof iedere keer uitval van meerder uren aan één .
Lijkt mij dat er dan voldoende mogelijkheden zijn (zie Google Earth) om te hoppen vanaf het vaste land . Is ons Ree in het verleden ook niet aangetroffen op Rottumerplaat?. Op Texel is jaren gelden ook een (dode) Vos aangetroffen , deze bleek als maaginhoud hier (toen) nog niet voorkomende muizen te hebben. Begrepen dat dit dier door jagers in Drenthe geschoten is en hier in de nacht gedumpt is als een soort van "grap"!.

vriendelijke groeten Kees Verschoor.
p.s. volgens mij heb ik wel eens een vos zien zwemmen om een vast gevroren gans van het ijs af te plukken   

grutto

#12
Citaat van: ecotex op juli 31, 2009, 10:40:57 AM

p.s. volgens mij heb ik wel eens een vos zien zwemmen om een vast gevroren gans van het ijs af te plukken   

Naar mijn idee gaan vossen snel te water als er een goede reden voor is.
oa broedende soepganzen op een eiland en bij petgaten heb ik dat mogen waarnemen. Telkens verbaas je je over de kwaliteiten en het aanpassingsvermogen van de vos.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Jeroen Nagtegaal

Maar dan gaat hij voer halen, het lijkt mij stug dat een vos het enorme risico neemt om zover een onbekend terein op te lopen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Een petgat is iets anders dan de Waddenzee, maar goed. Ik kan mij heel goed voorstellen dat een vos die op zoek is naar een eigen territorium zo'n oversteek bij eb prima kan maken.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Freek Verkerk

Citaat van: vuurvlinder op juli 31, 2009, 22:50:37 PM
Een petgat is iets anders dan de Waddenzee, maar goed. Ik kan mij heel goed voorstellen dat een vos die op zoek is naar een eigen territorium zo'n oversteek bij eb prima kan maken.

Als het klopt dat een vos die oversteek prima kan maken, dan zal het niet helpen als de huidige vossen op Vlieland worden afgeschoten omdat er dan het volgende jaar gewoon weer nieuwe vossen vanaf het vaste land oversteken.

Overigens heb ik op de kaart met waarnemingen van vossen gezien dat nog lang niet in alle km-hokken in Friesland waarnemingen zijn, dus dat daar ook nog wel wat uitbreidingsmogelijkheden zijn voor vossen. Als nog niet de hele Friese kust bezet is zouden de vossen op Vlieland vanuit Wieringen gekomen moeten zijn? Er ligt volgens mij nog wel een redelijke vaargeul tussen Den Helder en Den Oever. Dat is toch een flinke barrière. Geografisch gezien leek het mij aannemelijker dat ze vanuit Friesland gekomen zouden zijn omdat daar het Wad beter toegankelijk is en er ook wadwandeltochten zijn. Daar zijn ook zandplaten die droogvallen en soms lang droog blijven, zelfs kleine eilandjes met broedende vogels, dus uitstekende punten die als tussenstation gebruikt kunnen worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Dan zou er toch ook schade geweest moeten zijn op die kleine eialndjes?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grutto

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 01, 2009, 14:12:46 PM
Citaat van: vuurvlinder op juli 31, 2009, 22:50:37 PM
Een petgat is iets anders dan de Waddenzee, maar goed. Ik kan mij heel goed voorstellen dat een vos die op zoek is naar een eigen territorium zo'n oversteek bij eb prima kan maken.


Overigens heb ik op de kaart met waarnemingen van vossen gezien dat nog lang niet in alle km-hokken in Friesland waarnemingen zijn, dus dat daar ook nog wel wat uitbreidingsmogelijkheden zijn voor vossen.

Met vossen lopen deze waarnemingen achter naar mijn idee. De meeste waarnemingen zullen overdag zijn en voordat je vossen overdag gaat zien zijn ze er al een aardig poosje.

Idem met de steenmarter. Met de ir camera heb ik wat fotos gemaakt anders zou je niet zo snel weten dat ze er zijn.

De Marterhond is ook zon voorbeeld. Zijn daar op deze site waarnemingen bij in Friesland ? Ik kon ze 123 niet zo snel vinden!

Groet,

Grutto


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Freek Verkerk

Citaat van: grutto op augustus 01, 2009, 17:24:03 PM
De Marterhond is ook zon voorbeeld. Zijn daar op deze site waarnemingen bij in Friesland ? Ik kon ze 123 niet zo snel vinden!

http://waarneming.nl/soort/maps/2252
Geen ingevoerde waarnemingen van de Marterhond in Friesland wel Lauwersmeergebied en Overijssel.

Het kleine eilandje midden in de waddenzee heet Griend. Interessant is inderdaad of daar gebroed wordt (dacht ik wel) en of daar ook schade is. Ik vraag me af of daar vaak geinspecteerd wordt?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Tim Asbreuk

Op Griend wordt de hele zomer geinspecteerd/geinventariseerd door onze mede forum gebruiker Date Lutterop. Hij is daar in dienst van volgens mij NM.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

vuurvlinder

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 01, 2009, 14:12:46 PM
Citaat van: vuurvlinder op juli 31, 2009, 22:50:37 PM
Een petgat is iets anders dan de Waddenzee, maar goed. Ik kan mij heel goed voorstellen dat een vos die op zoek is naar een eigen territorium zo'n oversteek bij eb prima kan maken.

Als het klopt dat een vos die oversteek prima kan maken, dan zal het niet helpen als de huidige vossen op Vlieland worden afgeschoten omdat er dan het volgende jaar gewoon weer nieuwe vossen vanaf het vaste land oversteken.

Dat zal dan ook niet helpen, net zo min als het afschot op het vaste land helpt. Ik vond gisteren nog een artikel op Elsevier over dit onderwerp. Het is niet zo dat ik het er voor de volle 100% mee eens ben, maar het geeft wel stof tot nadenken: http://www.elsevier.nl/web/10241956/Commentaren/Vossen-doden-Wat-een-xenofobe-waanzin.htm?rss=true
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

rombout

Jongens, wat een geneuzel hier. Iedereen die wel eens met de boot naar Vlieland is gevaren kan snappen dat vossen hier niet op eigen houtje kunnen komen. Zij zijn dus losgelaten door een persoon met dubieuze opvattingen. Ofwel een SBB-hater (en daar zijn er heel wat van op de Wadden, want SBB komt immers op voor de natuur en niet alleen voor de recreatie-inkomsten (zoals alle andere eilanders) ofwel een andere mafkees (hier mag Geert Wilders' PVV toch ook niet ontbreken, zoals sommige roddels beweren). En dan nog zijn grondpredatoren op eilanden altijd ongewenst. Eilanden hebben namelijk als kenmerk dat ze geïsoleerd liggen (een tautologie), waardoor zij moeilijk bereikbaar zijn voor grondpredatoren. Dat maakt eilanden essentieel leefgebied voor soorten die daar gevoelig voor zijn, zoals grondbroeders. Daar zijn we in Nederland terecht heel zuinig op, want daar zitten zeldzame soorten bij. Dus als er toch ergens zo'n grondpredator op een eiland opduikt, al dan niet op eigen houtje, levert dat dus voor natuurbeheerders en natuurbeschermers (en wie is dat niet) een ongewenste situatie op, die je in de kiem moet zien te smoren. Dat snapt toch een kind, dus waarom al dit gezever? Voor eenieder met een beetje gezond verstand en kijk op de natuur (en diens bescherming) lijkt me het huidige ingrijpen door SBB volkomen logisch.

Het lijkt me nuttiger om te proberen de boosdoeners op te sporen en ook op andere manieren zien te voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

grutto

Citaat van: Freek Verkerk op augustus 01, 2009, 17:31:27 PM
Citaat van: grutto op augustus 01, 2009, 17:24:03 PM
De Marterhond is ook zon voorbeeld. Zijn daar op deze site waarnemingen bij in Friesland ? Ik kon ze 123 niet zo snel vinden!

http://waarneming.nl/soort/maps/2252
Geen ingevoerde waarnemingen van de Marterhond in Friesland wel Lauwersmeergebied en Overijssel.


Dat is nu precies wat ik met achterlopen bedoel.

In Friesland zitten Marterhonden en er zijn meldingen oa een doodgereden bij Grou op de snel weg.(Jong exemplaar) Met de wetenschap dat marterhonden zo maar over de 10 jongen kunnen krijgen moeten er op diverse plaatsen in Friesland al marterhonden zitten.
Ik heb daar nog een foto van het exemplaar bij Grou.
Een grove inschatting is dat er tussen de 5 a 10 stuks 100% meldingen zijn.


Dat brengt mij op het standpunt dat bepaalde diersoorten zeer laat worden opgemerkt(en gemeld) oa zijn dat de vos, marterhond en marter.

Zit er een sneeuwuil dan weet gelijk de hele wereld dat.

Groet,

Grutto



Groet
Tjeerd

Freek Verkerk

Citaat van: rombout op augustus 02, 2009, 02:50:07 AM
Jongens, wat een geneuzel hier. Iedereen die wel eens met de boot naar Vlieland is gevaren kan snappen dat vossen hier niet op eigen houtje kunnen komen. Zij zijn dus losgelaten door een persoon met dubieuze opvattingen. Ofwel een SBB-hater (en daar zijn er heel wat van op de Wadden, want SBB komt immers op voor de natuur en niet alleen voor de recreatie-inkomsten (zoals alle andere eilanders) ofwel een andere mafkees (hier mag Geert Wilders' PVV toch ook niet ontbreken, zoals sommige roddels beweren). En dan nog zijn grondpredatoren op eilanden altijd ongewenst. Eilanden hebben namelijk als kenmerk dat ze geïsoleerd liggen (een tautologie), waardoor zij moeilijk bereikbaar zijn voor grondpredatoren. Dat maakt eilanden essentieel leefgebied voor soorten die daar gevoelig voor zijn, zoals grondbroeders. Daar zijn we in Nederland terecht heel zuinig op, want daar zitten zeldzame soorten bij. Dus als er toch ergens zo'n grondpredator op een eiland opduikt, al dan niet op eigen houtje, levert dat dus voor natuurbeheerders en natuurbeschermers (en wie is dat niet) een ongewenste situatie op, die je in de kiem moet zien te smoren. Dat snapt toch een kind, dus waarom al dit gezever? Voor eenieder met een beetje gezond verstand en kijk op de natuur (en diens bescherming) lijkt me het huidige ingrijpen door SBB volkomen logisch.

Het lijkt me nuttiger om te proberen de boosdoeners op te sporen en ook op andere manieren zien te voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt.

Ik ben benieuwd naar de uitslag van dat DNA onderzoek. Bij de gevonden vossen op Vlieland zou DNA worden afgenomen om te onderzoeken waar ze vandaan kwamen. Ten eerste lijkt me dat heel moeilijk, maar het zou verhelderend kunnen zijn als blijkt dat de dieren niet uit Friesland of Noord Holland komen.

Overigens zie ik ook nog steeds als mogelijkheid dat ze als verstekeling in vrachtwagen van SBB of Defensie op het eiland komen. Defensie en SBB komen ook in heel Nederland dus dan zegt een afkomst uit Drente ook weer niet zoveel. Ook zouden ze ook als verstekeling zelf op de veerboot gestapt kunnen zijn. S'nachts liggen die boten redelijk onbewaakt en een vos kan op een boot komen. Vervolgens door mensen in het nauw gebracht worden en zich verstoppen om er pas in Vlieland weer af te komen.

Ik ga niet meteen van het slechte van de mens uit. Wel van het opportunistische van de vos.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grutto

#24
Nu weet ik niet precies hoe zn DNA onderzoek werkt maar je zal vergelijkingsmateriaal moeten hebben. Ik heb nog nooit gehoord dat er een DNA bank voor vossen planmatig wordt bijgehouden.

Verder is het voor Staatsbosbeheer wel makkelijk om voor de optie overtreding art. 14 FF wet te kiezen. Het is ook waar dat SBB veel kritiek heeft op het vaste land niet van recreatie ondernemers maar van mensen die vinden dat ze anders met de natuur moeten omgaan.(o.a. OVP) Dus de optie open houden dat een simpele geest toch een "kistje" vossen heeft meegenomen kan op dit moment niet uitgesloten worden.

Maar wat ik al eerder geschreven heb ik schat de kwaliteiten van de vos bijzonder hoog in.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

ecotex

Rombout,

Ik denk dat jou idee van met de veerboot naar Vlieland en hoppende Vossen niet met elkaar zijn te vergelijken!?.
Veerboten varen via veilige vaarwegen,veerboten varen wel eens niet i.v.m. extreme weersomstandigeheden(harde wind & extreem laag water),Vossen zullen actief zijn in de laatst genoemde periode , nacht en laag water.
Geneuzel is deze discussie dan ook zeker niet!en wat bedoel je met dat SBB immers opkomt voor de natuur(ik citeer)en niet alleeen voor de recreatie inkomsten "zoals alle andere eilanders". Nogal kort door de bocht lijkt mij en niet echt passend op dit forum!!

vriendelijke groeten Kees Verschoor    "natuurlijk"EcoTex 06 51 88 09 88

rombout

Hoewel ik vossen zeker niet onderschat als prima pioniers (heb o.a. van nabij meegemaakt hoe gemakkelijk ze een drassig moerasgebied geheel koloniseerden, tot op de kleinste eilandjes), lijkt mij het op eigen houtje bereiken van waddeneilanden echt een paar bruggen te ver. Ook passief vervoer lijkt me onwaarschijnlijk, omdat de veerboten volgens mij niet in Harlingen maar op de eilanden overnachten. De kans op actief menselijk handelen lijkt mij echt het meest waarschijnlijk.

En ik heb in ieder geval de Terschellingers leren kennen toen ik daar een jaar mocht wonen, en daar werd (in ieder geval toen) door eilanders veel geklaagd over wat ze allemaal niet mochten vanwege die natuurbeheerder. Dat die SBB-natuur ook inkomsten voor ze genereert was iets waar velen het liever niet over hadden. Het zal vast niet gelden voor alle eilanders (daar was ik inderdaad wat kort door de bocht, maar dat lijkt me af en toe toch legitiem), maar die hoorde je vrijwel niet. Ik heb niet de indruk dat die situatie sindsdien erg is verbeterd, maar ik heb graag ongelijk. Dus houd ik het vooralsnog voor mogelijk dat iemand met een hekel aan SBB deze grap heeft uitgehaald.

Met geneuzel doel ik vooral op het feit dat het volgens mij niet relevant is of ze daar nu wel of niet op eigen kracht zijn gekomen, althans niet wat het nemen van maatregelen betreft. Grondpredatoren zijn op dit soort eilanden met veel zeldzame grondbroeders gewoon altijd ongewenst. Op de vaste wal kan je die niet tegenhouden (hoogstens een beetje afremmen), maar op eilanden wel en dus moet je dat ook doen om de redenen die ik aangaf.

Het eventueel bepalen van de herkomst van de vossen (aan de hand van dna of anderszins) is alleen maar van belang om een (menselijke) dader te kunnen aanwijzen, tenminste in mijn opvatting.

En mocht ondanks alles toch blijken dat ze wel op eigen kracht zijn gekomen, dan neem ik daar mijn petje voor af, maar ongewenst blijven ze.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Freek Verkerk

#27
Citaat van: rombout op augustus 02, 2009, 23:43:41 PM
En mocht ondanks alles toch blijken dat ze wel op eigen kracht zijn gekomen, dan neem ik daar mijn petje voor af, maar ongewenst blijven ze.

Over het algemeen ben ik tegen het afschieten van dieren, maar in dit geval kan ik me er iets bij indenken. Alhoewel ik mij dan ook afvraag welke soort dan uitsterft. Naast Vlieland zijn er nog een stuk of 10 Waddeneilanden (Duitsland en Denemarken meegeteld). Ik kan me niet voorstellen dat een vogelsoort uitsluitend op Vlieland broedt. De meeste vogels kunnen ook op andere eilanden broeden. Misschien moeten er wat boeren onteigend worden, om broedplaatsen mogelijk te maken, maar veel erger zal het niet worden.

Ik neem aan dat het de jagers wel gaat lukken om die paar vossen (5???) af te schieten, maar volg het onderwerp toch belangstellend. Je weet ook pas na een jaar of ze wel allemaal zijn afgeschoten. Ik ga voor het gemak uit van een ouderpaar of 1 vrouwtje met jongen (4). Wat is er al afgeschoten /  dood gevonden?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

vuurvlinder

Als de vossen er op eigen houtje zijn gekomen vind ik het belachelijk dat ze worden afgeschoten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Freek Verkerk

#29
Citaat van: vuurvlinder op augustus 03, 2009, 00:35:33 AM
Als de vossen er op eigen houtje zijn gekomen vind ik het belachelijk dat ze worden afgeschoten.

Vossen zijn beschermde dieren (volgens de wet). Maar sommigen staan kennelijk boven de wet. Men gaat ervan uit dat deze dieren illegaal door mensen op Vlieland gebracht zijn. Dat is nog helemaal niet bewezen, maar dat is het uitgangspunt. Er is waarschijnlijk aangifte gedaan bij de politie. En dan mag je kennelijk  beschermde dieren wel afschieten. Mogelijk hebben ze daar vergunning voor gekregen. Jij en ik mogen niet meegaan schieten op Vlieland. Broedseizoen of niet. Geinig is dat er op Terschelling (Edelherten) tijdens het broedseizoen niet gejaagd mag worden, maar hier wel. Het is een beetje meten met twee maten.

De wet is heel flexibel, bescherming is heel relatief blijkt wel.

De vossen zijn nu een bedreigde diersoort op Vlieland en dreigen plaatselijk uit te sterven. En dat geldt niet voor die grondbroeders lijkt me.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk