Kleinst Waterhoen, normale roep/zang?

Gestart door RWester, juni 18, 2006, 05:13:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Ik hoorde vanavond het geluid van een opname van Magnus Robb op de DBA-site van de Kleinst Waterhoen bij Tienhoven.

Op de opname hoorde ik echter (regelmatig) een kort droog Waterhoen / ralachtig 'ehrrr'. Ik ben alleen bekend/gewend aan het korte droge ('Zomertaling') rateltje, welke volgens mij aan het eind van de opname één keer is te horen. En dit droge rateltje heb ik ook gehoord in 1992 bij de Blauwe Kamer. Wat toen ook zéker een Kleinst was (samen met de andere 15 waarnemers), die er toen al enkele dagen zat.

Is de zang/roep, die op de opname is te horen, ook gewoon aan de Kleinst Waterhoen?

Dat geeft mijn nachtelijke zoektochten in de Ooijpolder wel een andere insteek qua geluid.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


JaapHennevanger

Vorig jaar leek het wel of ze nu harder riepen het kan ook zijn dat hij/zij wat veder weg zat maar dit is zeker een kleinst waterhoen!
Jaap Hennevanger



Christian

Vorig jaar riepen ze idd harder, het beest zit nu overigens erg ver het gebied in en is vanaf de weg erg slecht te horen.
Waarschijnlijk riepen ze vorig jaar harder omdat ze meer concurrentie hadden...

Opname
Ongeveer bij 2:55 is een vrijwel identiek geluid te horen, soort alarm roep blijkbaar.

Christian Brinkman

Guus Peterse

Het roepje van de opname van Magnus Robb is inderdaad net even anders dan wat-ie vorig jaar meestal deed. Heb dat toen in elk geval geen enkele keer gehoord maar wel steeds dat bekendere droge (overigens niet altijd korte) rateltje. En ben heel wat keren wezen luisteren. Het lijkt wel op het geluid van de vogel in mei 2005 in Groningen (ook geluidsopname van gemaakt),  dus komt blijkbaar vaker voor.
Overigens roept de vogel (of: roepen de vogels) dit jaar tot nu toe weinig, onregelmatig en zacht / ver weg. Niet te vergelijken met vorig jaar, maar erg leuk dat er weer zitten.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

RWester

Het is inderdaad niet altijd een kort rollertje, klopt Guus.

Even binnen de rallen. Bij de Oude Waal in de Ooijpolder zitten in korte tijd plots 3, mogelijk 4 Porseleinhoentjes in overigens uitstekend gebied. Deze beesten roepen keihard en bloedfanatiek tegen elkaar op. Dit ben ik weer niet zo gewend van P´hoen. Zou er een (nieuwe) influx Porseleinhoentjes zijn geweest?

Overigens nog steeds geen Kleinst in de Ooijpolder, nu vier nachten gezocht, maar helaas :(  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Guus Peterse

Vorig jaar hadden we bij de kleinst waterhoenen ook zo'n fanatiek roepende porseleinhoen, avond aan avond en uren achtereen. Dit jaar zit-ie er ook maar hij roept veel minder regelmatig en is de laatste tijd zelfs stil.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Wouter

Ik heb bij het Jaap Deensgat in het Lauwersmeer ook veel porseleinhoentjes gehoord, een stuk of 4 tegelijk soms, en heel lang achter elkaar.

Overigens is dat geluid echt heel vreemd! Ik dacht dat het ralletje op een gegeven moment 15 meter voor me zou zitten in een slootje. Ik ben toen naar het geluid toe gelopen over het pad, en toen bleek het dat hij honderden meters verder zat! Heel bizar.

Roepen alleen de mannetjes of ook de vrouwtjes?

Wouter