Hoofdmenu

Kevers uit de Jura I

Gestart door corzonneveld, juli 27, 2009, 21:26:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Een prachtkever, Buprestidae - maar welke? Jura, ca 500 m hoogte, op bospaadje. Niet groot, zeg ergens tussen 8 en 10 mm.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Arp

#1
In elk geval een Prachtkever/Bupestridae inderdaad - schijnen lastig te zijn? Met snel effe plaatjeskijken zou ik vinden dat Coraebus florentinus er wel wat op lijkt, maar dat zegt zo goed als niks natuurlijk ....
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

corzonneveld

CiteerCoraebus florentinus er wel wat op lijkt, maar dat zegt zo goed als niks natuurlijk

Lijkt inderdaad goed, en weinig dubbelgangers. Is 'zegt zo goed als niks' niet iets te voorzichtig?

Dank voor de tip in ieder geval!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

lo.troisfontaine

#3
Hoi Cor en Arp,

lees zojuist dat deze nog een synoniem heeft  C. fasciatus.

www.zabra.at/zabra_00000006.html

groeten,

Lo

Arp

#4
Ja, die had ik ook gezien, ben wel benieuwd hoe het precies zit :huh: Fauna Europaea houdt het in elk geval op Coraebus florentinus (Herbst 1801), maar geeft er opvallend genoeg wel maar liefst twee synoniemen bij die ouder zijn dan de 'originele' Bupestris florentinus van Herbst:

  • Buprestis bifasciatus Olivier 1790
  • Buprestis fasciatus Villers 1789

Het lijkt dus voor de hand te liggen dat het inderdaad Coraebus fasciatus (Villers 1789) moet zijn, maar als FE het synoniem zelf al geeft, met een oudere datum erbij zullen ze toch wel een reden gehad hebben om die niet als "valid" op te nemen.
:huh:

P.S. Het "zegt zo goed als niks" heeft twee (en een halve) redenen

  • Ik heb geen fatsoenlijke keverboeken en heb dus echt geen idee welke soorten er nog meer zouden kunnen voorkomen met zo'n uiterlijk waar de diverse "intenetplaatjeskijkenverzamelingen" géén exemplaren van hebben.
  • Dat ik op internet wat plaatjes tegenkom die (volgens mij) op jouw beest lijken met die naam erbij, wil nog helemaal niet zeggen dat plaatje en naam door de betreffende internetauteurs op de juiste wijze aan elkaar gekoppeld zijn (al zal het idd o.a. bij Petr met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel kloppen) - okay, halve reden.
  • Dat ik vind dattie erop lijkt is nou ook niet echt dat je zegt een doorslaggevend argument - ik heb nagenoeg geen kijk op kevers.
:angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

corzonneveld

#5
Je voorzichtigheid en bescheidenheid sieren je, Arp!

Het aardige van een forum is dat je veel makkelijker gecorrigeerd wordt dan wanneer je solo bezig bent. Dus mocht je er naast zitten, dan leer je daar ook weer van.

FE is niet altijd correct! Vorige maand liep ik tegen zo'n synoniemenprobleem bij wespen aan, en volgens een expert zat FE daar gewoon fout. Het vervelende is natuurlijk dat je daar als volstrekte beginner geen verantwoorde keuze in kan maken....

Bij het Groot dikkopje heb ik iets vergelijkbaars gezien. Eerst bekend als Ochlodes venata, toen gesplitst in twee soorten. Onze variant werd Ochlodes faunus, terwijl er een oudere naam in de boeken stond. Nu wordt die oudere naam gebruikt, Ochlodes sylvanus. (En dan zou je nog kunnen zeuren of her niet sylvana moet zijn...).

Voorlopig denk ik maar Petr te volgen, lijkt me iemand die op de hoogte is?!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

beetlestitch

coroebus florentinus[herbst] is de gangbare naam en fasciatus[villers] is hier voor een synoniem. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Hoi saampies,

FE moet je zeker met een korreltje zout nemen, vooral voor wat betreft de verspreidingsgegevens en de actuele stand van zaken t.a.v. van namen etc. - in principe "klopt" het allemaal vaak wel, maar dan meestal gebaseerd op wat oudere gegevens - niet meer helemaal actueel.

Citaat van: beetlestitch op juli 28, 2009, 13:30:27 PMcoroebus florentinus[herbst] is de gangbare naam en fasciatus[villers] is hier voor een synoniem.
Dat blijft "interessant" dan ... Toon, heb je ook enig idee waarom de nieuwere naam voorrang heeft gekregen boven de oudste?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

ik heb daar voor geen verklaring want inderdaad de oudste naam zou volgens de regels voorrang hebben. groeten toon.
Toon Keukelaar

Th.Heijerman

In de catalogus van Löble & Smetana (2006) wordt C. fasciatus als geldige naam gehandteerd ...

Th.Heijerman

... ik bedoel natuurlijk gehanteerd ...

En volgens Brechtel&Kostenbader (2002) moet de geldige naam C. florentinus zijn, omdat de naam fasciata gepreoccupeerd is ...

corzonneveld

Holy macaroni! Duidelijk een taxonomisch lastig geval.

Is er nog een voorkeur aan te geven voor een van die twee publicaties? (ik bedoel Brechtel&Kostenbader (2002) en Löble & Smetana (2006) )

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl