Weer een raadselgans :-)

Gestart door Toine, februari 25, 2005, 11:39:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Toine

Hallo allemaal,

Ik ben regelmatig in Rotterdam en als ik dan via de achterkant van het NS station naar buiten loop, heb je rechts van je een brede sloot. Hier zitten al geruime tijd een aantal ganzen. Een canadese gans, twee brandganzen en dan ook nog deze twee:



Ik heb  deze foto ook al laten zien op het forum van Avifauna Groningen, maar daar wist nou eigenlijk niemand wat het precies was.
Wat ik nog meer kan zeggen is dat ze geringt zijn en dat ze er al sinds ik in Rotterdam kom zitten (augustus '04). Ze trekken veel op met de canadese- en brandganzen.

Zelf dacht ik aan een of andere kruising met een keizergans. Maar andere suggesties zijn altijd welkom!! Grtzz Toine

Thijs Fijen

Keizer gans kan ik me goed in vinden. En dan een hybride met tamme gans.
Thijs Fijen

-Arthy-

het slecht gekweekte kruising
Lijkt wel iets eend achtigs te hebben en heeft ook wat weg van grauwe gans

Misschien dan Jan hier wat meer van weet?
Rick Gevers

steenl

Lijkt me inderdaad wel wat van een keizergans inzitten, maar overkoepelende naam blijft: SOEPGANS.

L,

thijs

Jah, die had ik ook in mijn hoofd, gewoon een ordinaire soepgans.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Toine

#5
Hierbij nog een foto:



Of het een kruising is van een keizergans x soepgans  zou ik niet durven zeggen, ze zijn best klein, net zoals de brandgans, en hebben een kleine roze snavel.. maarja dan weer die oranje poten he..ik weet het niet!!  :P

maar als ik dan weer deze zie (kruising keizergans x grauwe gans) zie ik toch weer enkele verschillen, hij is zo groot als een grauwe gans, en met een veel grotere snavel. Qua kleur lijkt ie er weer wel op. Dusja veel is mogelijk denk ik, haha  ;)


Rick van der Weijde

Keizer x Ross' ??? Zou kleine snavel en grotendeels witte kleur verklaren. Formaat blijft gelijk aan type Brand. Rugpatroon doet inderdaad aan Keizergans denken.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

jasper

De vogel heeft ook veel weg van een Ross' Gans gekruisd met een andere gans, dan denk ik aan Brandgans of Keizergans of mogelijk Rotgans (zou dan meer zwart moeten hebben!)

Jan Harteman

#8
De roze snavel, witte hals en oranje poten wijzen enigzins op Keizergans.
Zowel de roze snavel als ook de scherpe zwart/witte aftekening op de slagpennen zouden kunnen duiden op de (Blauwe) Sneeuwgans.
Keizer x Sneeuwgans is goed mogelijk indien het vogels zijn die uit gevangenschap afkomstig zijn.
Een Ross' gans zou ik er niet zo snel bij betrekken gezien de brandgans op de achtergrond kleiner is dan de kruising (en Brandganzen zijn normaal toch bijna even groot als Ross ganzen).

Boerengans x Keizergans vind ik ook een goede optie.
En als we een Boerengans (variable van kleur) kruisen met een Sneeuwgans kan er vast ook wel een dergelijke hybride uit voortkomen ;)

Hoe dan ook; Rotganzen, Brandganzen of Canadese ganzen (en andere Branta-soorten) hebben er volgens mij niets mee te maken gezien de oranje pootkleur en het licht verenkleerd.

(bekijk voor de grap dit eens: http://forum.harteman.nl/viewforum.php?f=11 )