Hoofdmenu

blauwe glazemaker?

Gestart door mabeline, juli 26, 2009, 15:40:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

mabeline

heb ik de juiste naam gevonde bij deze libel?
helaas geen betere foto, waren een grote groep libellen tegengekomen, maar geen enkele wilde gaan zitten.

Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Jeroen Nagtegaal

Nee, het is een Paardenbijter,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mabeline

ok zijn deze altijd zo bedrijvig?
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Jeroen Nagtegaal

Is inderdaad een soort die heel vaak vliegt, vliegt vaak ook hoger tegen de bosranden aan. Ik kan me zo ook maar weinig mooi zittende Paardenbijters herineren,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

kans op zittende paardenbijters heb je vooral als het bewolkt wordt, of aan het eind van de middag/begin avond. ze gaan vaak aan takken in bomen hangen, soms meerdere op een tak. een vriend van me zag al eens tientallen bij elkaar hangen. maar dat was in noord friesland, en daar is het nogal open. als er dan eens een boomrand staat concentreren libellen zich daar vaak.
dit groepsgewijs hangen kan ik van andere glz zo niet herinneren.
groeten, Ronald van Seijen

Antonie Blom

#5
Ik heb ook wel de ervaring dat ze toch regelmatig rustig zitten, inderdaad tegen de avond, en ook ochtends redelijk vroeg, maar ook overdag gebeurt het regelmatig dat ik ze rustig aan een takje hangend aantref.

Deze foto is overdag gemaakt tijdens een redelijk warme dag. Er vlogen ongeveer 15 stuks rond mij heen en regelmatig gingen er exemplaren even zitten rusten om na een paar minuten weer verder te vliegen.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

mabeline

ok bedankt voor alle info.

Zojuist in de elzen geweest en ook daar weer tientallen aangetroffen, uiteraard wilde er geen een gaan zitten, maar ga elke dag naar het bos, dus ga er toch is meer op letten of ik ze aan de bomen zie hangen
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

j.steenbergen

Gisteren had ik er eentje die vlak voor me in het gras aan een halm ging hangen, inderdaad bij bewolkt weer. Prachtig van vlakbij kunnen bekijken. Daar had ik al een tijdje op gehoopt.
Jeroen Steenbergen

mabeline

ik hoop er ook op, maar moet vast wel gaan lukken, ze geven redelijk wat bewoling door voor komende week en ik heb vakantie, dus hoop op veel waarnemingen, deze week
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Goyatlah

Ook wel om 3 uur 's middags bij over de 30 graden (stuk of 10 in 1 boom, wel allemaal jonkies)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

het is idd lastig om er een gouden regel voor te geven, maar wat wel altijd werkt is geduld. als je op een plek bent waar ze volop rondvliegen en je hebt de tijd, dan heb je ook kans.
met bewolking bedoelde ik overigens dat als na een tijdje zon het bewolkt wordt, dat ze dan vaak gaan zitten. een hele dag bewolking is vaak niet ideaal, half om half dagen zijn daarom vaak wel erg goed om zittende libellen te bekijken, en dit gaat eigenlijk voor alle soorten op.
dat sommige soorten de onhebbelijke gewoonte hebben om bij bewolking dan meteen maar hoog in een boom te gaan hangen is wat minder fraai, maar best veel soorten gaan graag laag zitten.
groeten, Ronald van Seijen

mabeline

heb gister inderdaad ook een tijd gestaan op de twee plekken waar ik ze vond.

misschien vanmiddag of vanavond nog even in de herkansing :blink:
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Weia

Ik heb het gevoel dat je zelfs kunt zien of ze willen gaan zitten. Dan vliegen ze ineens wat kalmer, kjiken wat meer van dichtbij naar takjes enzo. Maar dit valt moeilijk hard te maken...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

Citaat van: atalanta op juli 27, 2009, 09:51:21 AM
Ik heb het gevoel dat je zelfs kunt zien of ze willen gaan zitten. Dan vliegen ze ineens wat kalmer, kjiken wat meer van dichtbij naar takjes enzo. Maar dit valt moeilijk hard te maken...

klopt, en het is idd iets wat moeilijk uit te leggen is, maar als je er wat gevoel voor hebt zie je het wel, het strakke en doelgerichte van het vliegen gaat er dan ook wat af. dat zijn van die leuke dingen (vind ik dan) die je alleen in het veld kunt meekrijgen. door veel tijd met een soort door te brengen wordt je steeds beter in het oppikken van hun signalen.

zo zag ik vorige week een bruine glz druk vliegend, maar op een gegeven moment kreeg hij belangstelling voor mij, en ik zag het aankomen, hij wou op mn gezicht zitten. en ja hoor, een paar tellen later zat hij er al, gezellie! ook raar, want de bruine gaat erg vaak net te hoog voor foto of film in bomen zitten, en als ze dan eens laag gaan zitten, dan is het wel heel erg dichtbij.
groeten, Ronald van Seijen

mabeline

had er gister ook een aantal die recht op me afkwamen en dan zijn ze toch best groot
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana