kolibrie achtige vogel

Gestart door wouterjansen, juli 24, 2009, 10:21:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterjansen

ik zag vanochtend een vogel die egaalbruin was ongeveer de grootte en postuur van een gekraagde roodstaart alleen deze vogel kon blijven ''zweven'' als een kolibrie. alleen de vleugels bewogen, de rest van het lichaam hing stil. hij had wel een langere en dunnere snavel dan een gekraagde roodstaart. hij beleef even zweven en ging er toen vandoor met een distelvlinder.
ik ben erg benieuwd of iemand mij kan vertellen wat voor een vogel dit is. helaas heb ik geen foto kunnen maken omdat hij zo snel weer weg was.

gr wouter jansen

August

Citaat van: wouterjansen op juli 24, 2009, 10:21:54 AM
ik zag vanochtend een vogel die egaalbruin was ongeveer de grootte en postuur van een gekraagde roodstaart alleen deze vogel kon blijven ''zweven'' als een kolibrie. alleen de vleugels bewogen, de rest van het lichaam hing stil. hij had wel een langere en dunnere snavel dan een gekraagde roodstaart. hij beleef even zweven en ging er toen vandoor met een distelvlinder.
ik ben erg benieuwd of iemand mij kan vertellen wat voor een vogel dit is. helaas heb ik geen foto kunnen maken omdat hij zo snel weer weg was.

gr wouter jansen
Heb Tjiftjaf, Fitis en Tuinfluiters dat wel eens zien doen (wel kort)
August van Rijn

BWoets

Kijk eens bij de foto's van Grauwe Vliegenvanger....
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

wouterjansen

Citaat van: BWoets op juli 24, 2009, 10:28:45 AM
Kijk eens bij de foto's van Grauwe Vliegenvanger....

Is vrouw grauwe vliegenvanger dan egaal bruin, want het was geen mannetje.

BWoets

Bij de Grauwe Vliegenvanger zijn zowel het mannetje als vrouwtje egaal bruin/grijs. Bij de Bonte Vliegenvanger is het mannetje 'bont' en het vrouwtje bruinig.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Wouter van der Ham

bij ons doen ze dat ook. mij lijken dat fitisen.   zie hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/43921324


ik krijg ze alleen niet op de foto :-\
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Oenanthe

Het lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat een fitis een distelvlinder uit de lucht plukt om op te eten. Dat gedrag is wel karakteristiek voor een grauwe vliegenvanger. Maar die heeft ook als karakteristieke eigenschap dat hij altijd met of zonder prooi naar de plek terugvliegt waar hij net vandaan kwam. Je hebt hem dus zo teruggevonden. En deze vogel verdween. Dus?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

snwja3

Citeeraltijd met of zonder prooi naar de plek terugvliegt
Dat ligt toch iets subtieler, je kunt hier beter het woord vaak gebruiken. Ik zie ze (Grauwe Vliegenvangers) nl. even vaak doorvliegen naar een andere plek, soms ook ver uit zicht! Dat kan je hier dus niet als kenmerk gebruiken!
Maar ik heb meer soorten kleine zangvogels met vliegervangerachtige vluchten en biddend in de lucht een insekt zien vangen, ofwel
- zonder een goede beschrijving van de vogel kunnen we dus meerdere opties hier noemen inclusief Grauwe Vliegenvanger
- zonder goede beschrijving blijft het gokwerk, dus niet zinvol .....
Wietze Janse

Wouter van der Ham

nee geen vlider . wel vliegjes
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

wouterjansen

gelukkig kan ik nog wel een fitis herkennen, dit was er geen. ook de grauwe vliegenvanger is het niet omdat deze vogel egaal bruin was ook op de borst. de bruine kleur van een jonge merel. de snavel was ook bruin alleen donkerder, ik heb al een beetje op het internt lopen speuren maar ik kan niet een passende vogel vinden.

Folkert Jan

gister nog een goudhaantje een behoorlijke dagvlinder uit de lucht zien pakken op de manier zoals jij beschrijft.

zou niet weten waarom een fitis dan geen distelvlinder aan zou kunnen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013