Hoofdmenu

Eristalis

Gestart door xenion, juli 22, 2009, 22:51:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Deze vond ik vanavond in een veldje met bloeiend Koninginnekruid, ik dacht in het veld dat het E. horticola zou zijn, maar de antenneborstel was kort behaard. Ik heb het eerst met de loep gecontroleerd, en ook op de foto's zijn geen haren op de antenneborstel te zien.
Maar met de sleutel van Van Veen kom ik er met een onbehaarde antenneborstel alleen maar op vrijwel onmogelijke soorten uit.
En als ik mezelf toch even in twijfel trek (dat gevoel van twijfel komt vanzelf) en voor een behaarde antenneborstel ga kom ik wel op E. horticola uit, maar de gele basis van dij 3 is hier m.i. afwezig, de basis is wel lichter, maar ik zou deze zeker niet geel noemen, ook als ik andere foto's bekijk van deze soort is de basis juist duidelijk geel. En daarbij vind ik de achterlijfsvlekken toch wel vrij groot voor E. horticola en mis ik daarbij de witte randjes tussen de tergieten... Maar die laatste kenmerken kunnen natuurlijk variatie zijn.
Wie kan me hier even een handje helpen?

Hmm, terwijl ik dit typ begin ik toch weer te twijfelen, de mondrand is wel erg lang, of niet? Dan komen E. tenax/E. jugorum (en vast nog wel wat anderen) eerder in aanmerking dan E. horticola?
Groeten,
Martin

han.endt

Het gaat fout bij vraag 2!

xenion

Dan zijn die haarbanden wel erg gesleten?...
Groeten,
Martin

han.endt

Ja, kennelijk. Ik zie ze op de foto ook niet, maar het is verder overduidelijk een tenax.

xenion

Op de originele foto's is zelfs geen smal bandje te zien, dus lijkt echt afwezig. Slijtage vind ik trouwens ook gek bij nader inzien; op zijn borststuk en kop is volgens mij nog geen enkele slijtage te zien, en ook de andere haren op de ogen zien er weinig gesleten uit. Dan moet het haast wel een afwijking zijn?
Gekke is wel dat ik hem er juist tussenuit had gepakt (er vlogen veel tenax/pertinax) omdat dit mij juist geen tenax leek... Hij leek wat compacter en anders behaard. Maar de rest van de kenmerken komen inderdaad overeen met E. tenax.
Groeten,
Martin

han.endt

Toch zie ik op de eerste foto wel wat schaduw op de plek waar de haarbanden zitten.

xenion

Op het origineel lijkt mij dat ook een schaduw ;) Ik zie op het origineel in ieder geval niets wat op haarbanden wijst, enkel wat donkere vlekken/schaduwen.
Mijn ervaring is dat die haarbanden zelfs bij een onscherpe foto waar het gezicht frontaal op staat nog bijna altijd duidelijk te zien zijn...
Heb even wat foto's gecropt voor de duidelijkheid.
Groeten,
Martin

han.endt

Toch als je weet dat ze er moeten zitten:

xenion

Of je ziet ze nu omdat je ze wilt zien? Dat idee kreeg ik in ieder geval bij mezelf.
Wat je op de linker foto aanwijst is voor mijn geval erg ver naar rechts? Op de foto linksboven, als ik daar de 2 aangewezen banden op het rechteroog volg dan zouden ze elkaar kruizen? Die op het linkeroog lijkt er wel meer op.
Maar misschien komt het idd door de lichtinval, jammer dat ik dit niet in het veld met de loep beter heb gecheckt...
Groeten,
Martin

han.endt

Ik vind vooral de foto rechtsonder wat dat betreft nog het duidelijkst. Overigens staat een identificatie als Blinde Bij voor mij wel vast.

xenion

Staat voor mij nu ook wel vast, alleen die in eerste instantie schijnbaar ontbrekende haarbanden vond ik zo gek, maar dat valt wel te verklaren waarschijnlijk. Bedankt!
Groeten,
Martin