welke lievenheerstbeestje?

Gestart door Wouter van der Ham, juli 22, 2009, 14:16:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter van der Ham

welk lievenheerstbeestje is dit?
hij was zwart met vier rode stippen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/43905332
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

mabeline

waarschijnlijk de viervlek LHB?
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

MarjoSmeets

Zal lastig worden zonder foto, lijkt mij!  ;D Maar kijk eens op Stippen.nl misschien kom je er dan zelf uit!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

mabeline

marjo bij de link eronder staat ook de foto ;)
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Arp

Is de foto (bij de waarneming?) weggehaald dan?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Wouter van der Ham

ik heb helenmaal geen foto geplaatst :-\
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

MarjoSmeets

Dan kan er ook geen foto staan niet waar?!  ;) En omdat er volgens mij meerdere mogelijkheden zijn, hebben we dus een foto nodig, zodat Arp bijv. (die is daar goed in ;)) je kan vertellen welk lvhb het is. Maar als je geen foto hebt, zou je eens op Stippen.nl kunnen kijken om te zien of je er dus zelf uitkomt, maar ook dat zal moeilijk worden, omdat je geen vergelijkingsmateriaal hebt en je dus niet kunt zien of hij het ene of het andere halsschild had, of al dan niet een deukje in zijn achterste enz.. Succes ermee!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Ah, okay ... ;D

De meest gebruikelijke vormen die zwart met 4(!) rode stippen hebben zijn (even uit m'n hoofd):

  • Viervleklieveheersbeestje - Exochomus/Brumus quadripustulatus; Klein, tot circa 5mm. Voorvlekken kommavormig en niet aan de rand rakend. Erg bol met sterk uitgerande dekschilden. Halsschild helemaal zwart. De gehele soort vrijwel altijd deze vorm.
  • Veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje - Harmonia axyridis; Aberratie "spectabilis". Groot, tot circa 8mm. Grote ronde vlekken middenop en twee kleinere achteraan - eventueel de randen van de rode vlekken "aangevreten" met zwart of zwarte vlekjes in de rode. Halsschild wit met zwart patroon, bij spectabilis meestal midden van het halsschild geheel zwart met witte zijranden. Vaak een opvallende deuk/vouw overdwars helemaal achteraan in de dekschilden. Poten bruin. In Nederland ook diverse andere kleurvormen - de algemeenste rood met 19 zwarte stippen.
  • Tweestippelig lieveheersbeestje - Adalia bipunctata. Klein, in NL tot 5-5,5mm. Zwarte vormen met 4 rode vlekken hebben vrijwel altijd grote ronde/vierkante vlekken vooraan in de buitenhoeken van de dekschilden (de voor- en zijranden rakend), maar de soort is erg variabel. Halsschild ook met witte randen. Geen vouw achteraan in de dekschilden. Poten zwart. Erg variabel, algemeenste vorm rood met twee zwarte stippen.

In zeldzame gevallen kunnen andere soorten eventueel ook wel eens zwarte vormen met (4?) rode vlekken hebben, maar bij deze drie zijn ze min of meer "standaard".

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Wouter van der Ham

oke ik ga wel even kijken..
maar niet vandaag want ik ga nu weg naar een musical ;)
doei!  :lol:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

mabeline

ik had toch een foto gezien? :rolleye:

succes met zoeken en veel plezier bij de musical ;)
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Arp

Veel plezier bij de musical  :lol:

P.S. Afhankelijk van hoe je het bekijkt zou Heidelieveheersbeestje Chilocorus bipustulatus misschien ook kunnen doorgaan voor zwart met vier rode vlekken ... (maar het zou niet mijn eerste keus voor een omschrijving zijn).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Zie je, ik zei het je toch! Zelfs zonder foto helpt hij je al een eind op weg!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Wouter van der Ham

ik heb er nooit een foto van gemaakt ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Wouter van der Ham

eht waren vier grote duidelijk ronde stippen dus een aziatische...
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl