cheilosia mannetje of Eumerus of Merodon

Gestart door barebigfoot, juli 21, 2009, 23:15:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

barebigfoot

beste forum deze zou ik als cheilosia mannetje invoeren, is dit juist en zit er meer in dan een genusnaam?
uwe

han.endt

Misschien dat een ander er meer in ziet, maar voor mij Cheilosia sp.

barebigfoot

Han bedankt ik ben al heel blij dat ik de genus heb herkend.
ik voer hem in.
uwe

gerardpennards

Han en Uwe, kijk eens naar foto 2, die grote brede 'neus'!
Waaraan denk je dan?  ;D ;D
Nog een hint, de larven zitten in paddestoelen........ :rolleye:
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

barebigfoot

Gerard bedankt [Cheilosia, Eumerus en Merodon]
eumerus tuberculatus???
is maar een gok ik moet toch nog zoveel leren!!
uwe

han.endt

#5
Paddenstoelgitje, Cheilosia scutellata? Die heeft toch kale ogen? Is Cheilosia latifrons wat? Weet uit mijn hoofd niet waar de larven inzitten en kan het nu ook niet opzoeken. Meen eigenlijk wel borstels te zien en dat klopt niet.

barebigfoot

#6
http://www.hr-rna.com/RNA/images/Other%20Insects/Flies%20assorted/Syrphid%20scans/Face%20Cheilos%202%20NA.jpg
hier zag ik een met beharing op ogen, maar of deze hier ook voorkomt dat weet ik niet.
Cheilosia capillata [mmar de slurf lijkt te klein]
http://www.hr-rna.com/RNA/Other%20insect%20pages/Syrphid%20key.htm
uwe


barebigfoot

#8
Yes, mooier kan niet ik ga dansen, springen en juichen, dat maakt het spotten zo leuk!!
Heel veel dank aan jullie!!
uwe
ga meteen weer naar de broekpolder, hoop hem opnieuw te vinden, voor betere fotos.

gerardpennards

Euhhhhh, klopt Han, de ogen zijn behaard, dat was me in de gauwigheid helemaal niet opgevallen!  :rolleye: :rolleye:
Maar dan blijft nog steeds die neus staan, en ik denk ook dat ik wel weet welke dat is, maar minder zeker als mijn eerste idee (die dus helemaal niet zeker was)  ;D ;D
En dan zitten de larven op distel (Cirsium)
C. latifrons? Misschien, maar dat weet ik niet uit mijn hoofd, zal er vavavond thuis nog eens naar kijken....
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

han.endt

#10
Citaat van: barebigfoot op juli 22, 2009, 15:22:35 PM
Yes, mooier kan niet ik ga dansen, springen en juichen, dat maakt het spotten zo leuk!!
Heel veel dank aan jullie!!
uwe
ga meteen weer naar de broekpolder, hoop hem opnieuw te vinden, voor betere fotos.

Lieve help Uwe, het is wel nuttig om te proberen nieuwe foto's te maken, hoewel dat weer een ander exemplaar is en dus niet veel over dit exemplaar zegt, maar ik was niet serieus in mijn reactie hoor. De kans dat het die is is namelijk nul. ik dacht dat je dat wel begreep.

barebigfoot

 :'(, heb het begrepen ik wacht dus af! komt door  de emotionele freugde wat ik even had!
uwe

gerardpennards

Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

gerardpennards

Oh ja, hier zou ik nog even naar kijken.
Is er natuurlijk niet van gekomen, maar ik kan in ieder geval zeggen dat ik denk dat het een mannetje Cheilosia proxima is, vooral door de brede wat afgeplatte neus.
Maar dat is by no means een zekere identificatie, als jullie beesten op naam willen hebben zul je ze in dit soort genera toch moeten vangen......
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

barebigfoot

Bedankt! ik zal mijn waarneming zodanig aanpassen.
uwe