Libellen in Zuid-Oost Groningen

Gestart door Goyatlah, juli 17, 2009, 03:40:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Vandaag met Marjan de Ruiten Aa bekeken en met Marjan en Chris richting Vlagtwedde (of is het Sellingen? ben daar niet zo bekend, vlakbij de grens in ieder geval).

En met succes, 19 zekere soorten op 2 locaties, Bruinrode Heidelibel was onzeker, dus niet meegerekend, en grote afwezigen waren de Breedscheentjes - hadden toch bij beide lokaties en masse aanwezig moeten zijn...

Weidebeek, 2x Pantser, Lantaarn, Snuffel, 2x Roodoog, Var, Paardebijter, Bruine, Blauwe, Keizer, Platbuik (beide lokaties, had ik niet meer verwacht), Metaalglans, Viervlek, Oever, Steenrode, Bloedrode en Zwarte Heidelibel.
Weinig Metaalglans en Paardebijter, maar wel behoorlijk wat huidjes. Verder alleen 2 jufferhuidjes (Kleine Roodoog?) en 1 Anax.
Niet onaardig voor een voor mij onbekende lokatie. (Mn hoogste aantal in de Weerribben was bv 12, Dwingelderveld ongeveer ook zoiets, Fochtelooerveen misschien 8 of 9)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

mooie waarnemingen! die hoek van Groningen (sellingen) is zeker interessant, en er wordt voorzover ik weet niet veel gekeken naar libellen. ik ben er twee keer geweest voor de noordse winterjuffer, helaas niet gevonden (er zullen soms zeker exemplaren terechtkomen, gezien de verspreiding).
ik heb ook alleen drogere delen bekeken, wat de vennen daar doen weet ik niet. ergens over de grens moet wel hoogveenglanslibel zitten, en ik trof er wel mooie veentjes, dus wie weet....
groeten, Ronald van Seijen

Taka

Ik heb me ook wel eens afgevraagd in hoeverre het overzicht van biodiversiteit op waarneming.nl wordt bepaald door een waarnemerseffect. Kijkt er nou nooit eens iemand naar libellen in het westen van brabant? In friesland zou je toch in elk vak minstens lantaarntjes kunnen vinden? Het midden van de Betuwe kan ook nog wel wat gebruiken.

Overigens is het biodiversiteitsplaatje van kevers wel heel leuk.
(Sybe)

ronald

waarnemers effect speelt zeker een grote rol, de natuurgebieden staan niet voor niets zo volgepropt met waarnemingen. in verreweg de meeste gevallen gebruiken mensen hun vaak spaarzame vrije tijd om de meer interessante gebieden te bekijken. ik woon in friesland, en kan wel bevestigen dat in de meeste kilometerhokken lantaarntje e.d. te vinden is. vooral de enorme lappen weiland met vele sloten worden nauwelijks onderzocht, maar er zijn hier in het noorden wel projecten om witte hokken te vullen. ik hoor ook leuke verhalen van mensen die een boel lol hebben met het scoren van nieuwe soorten voor een hok, in op toch minder uitnodigende gebieden. nuttig en leuk dus toch wel.
mocht iemand dus nog eens een lantaarntje zien ergens midden in het niks, zet m vooral op de kaart!
groeten, Ronald van Seijen

Jeroen Nagtegaal

Die dikke rode stip in zowat mijn achtertuin komt deels door waarnemers effect. Maar ik denk dat er toch meer "goede" plekken zijn. Laatst 2 km beek afgelopen en leverde in 3 uurtjes tijd 22 soorten (Allen vermoedelijk voorplantend) op. De beek is 3 jaar geleden gaan meanderen, max 1.5-2 m breed en op zijn diepst 1 meter. Ik ben nu langzaam de "watertjes" bij mij in de omgeving aan het afgaan, ook grotere Privé vijvers. Levert soms (on)verwachte dingen op.
Ik kijk gewoon in de atlas waar een blauw rondje is, en check deze soms gekke plek.
Ik moet wel zeggen dat ik als Limburger natuurlijk verwend ben, Groningen zal veel minder soortenrijke stukken hebben.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

nick w

Jij bent zeker verwend Jeroen, met zo'n soortenrijk gebied. Aan de zuidkant van Den Haag, waar ik woon, zijn we zeer gelukkig met zeventien soorten over de jaren heen! En daarvan was er één een zeer verdwaalde koraaljuffer die we nooit weer hebben gezien.

Als het ff kan kom ik dus binnenkort in jouw gebied kijken, ook een keer luxe!

Groet,
Nick W

Goyatlah

Denk dat er in de meeste provincies wel gebiedjes zijn waar over heen gekeken wordt, dus pak een (goede) kaart en ga op zoek naar blauw.

Wat betreft Z-O Groningen. Naast Breedscheentjes welke wel heel erg opvallend afwezig waren, ook geen Azuur (wat aan de late kant, maar toch, misschien tussen de Snuffels), en ook geen Koraal. Verder geen pioniers (behalve Platbuik) of soorten van tijdelijke watertjes (Tangpantser, etc). Beesten die er kunnen zitten zijn ook bv Plas- en Beekrombout. Dus als iemand zin heeft om daar in de buurt verder te kijken...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marcel123

#7
In een boomgaard bij Montfoort (Ut) trof ik eergisteren de volgende soorten aan:
Houtpantser, Lantaarn, Var, Paardebijter, Bruine, Blauwe, Kleine roodoog, Oever, Vulgatum, Bloedrode
De Snuffel had ik in een wetering een km verderop en de Weidebeek (2 man, 2 vrouw) ten oosten van het centrum van Nieuwegein.
Gewoon cultuurlandschap levert dus 11 soorten op. Begin dit jaar had ik daar ook vroege glazenmaker, keizerlibel, brachytron en grote roodoogjuffer.
Dus een beetje leuk standaard cultuurlandschap (=kaarsrechte sloten en boomgaard) in Utrecht is dus al goed voor 15 soorten.

Keizer, Platbuik (beide lokaties, had ik niet meer verwacht), Metaalglans, Viervlek en Zwarte Heidelibel had ik donderdag allemaal niet. De vuurjuffer is bijv erg zeldzaam, dat had ik er niet verwacht

Taka

Citaat van: Goyatlah op juli 18, 2009, 00:00:39 AM....dus pak een (goede) kaart en ga op zoek naar blauw.
Google Earth is ook een goeie.
(Sybe)

Jeroen Nagtegaal

Maar het nadeel van Google Earth is dat je hele kleine plasje van soms maar 10m doorsnee in het bos niet vind! Je kan wel vaak aan de hand van een topo en google earth een verwachting hebben van bepaalde soorten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

met google earth een atlas en evt kaarten met bodemgesteldheid (enz) kun je echt leuk sneupen, ik heb het voor het noordse winterjuffer onderzoek volop gebruikt, vele uren staren op kaarten en google earth, in het veld dan op zoek, en weer staren op kaarten. daardoor kon al snel voorspeld worden waar nog meer actie te beleven zou zijn, en meestal klopte dat dan ook. echt schitterend om te doen vond ik dat! als je je soorten goed leert kennen en weet wat ze nodig hebben kun je het heel spannend maken voor jezelf!
groeten, Ronald van Seijen

ronald

ojah, ook het buitenland begon ik er op het laatst bij te betrekken voor de noordse winterjuffer. op google earth kun je punaises prikken, en daar info bij stoppen. als ik nu naar novosibirsk google dan zie ik meteen dat het daar wappert van de noordse winterjuffers (en dat donkere waterjuffers er is poeltjes bedekt met kroos zitten).
bij Hiiuma zit paedisca bij een soort amfi theater van bergachtig/hoge grond, met in dat theater allemaal waterpartijen.
bij estland heb ik oa. een punaise staan op het kleine eiland kihnu, een waarneming die mogelijk iets kan vertellen over de minimale populatie grootte, of over het feit dat winterjuffes ook over grote watervlaktes/zeeën trekken.
ik hoop dit de komende jaren uit te kunnen blijven breiden om het wereldbeeld compleet te maken, en hopelijk ook meer info over wat ze nou precies nodig hebben te krijgen. dus als iemand nog buitenlandse info heeft, die is hier erg welkom.
groeten, Ronald van Seijen

nick w

Ronald, ik wil van het najaar weer in deze regio naar de bruine winterjuffer zoeken. Ik zocht tot nu bij hei en/of struikjes langs de rand van open plekken, eventueel onder dennen, een beetje in de buurt van water, maar ik heb er ook wel eens een op een gewone boom in een halfopen bos gevonden. Verschilt dat veel van wat de bruine zoekt om te overwinteren? Zit bruine ook in braam?

Bedankt, en groet,
Nick

Weia

In het najaar zitten ze helemaal niet bij water. Ik had vandeweek alweer een bruine op de plek waar ze in oktober enzo veel zitten, kilometers vanaf fatsoenlijk water. Ging ineens voor mijn neus zitten terwijl ik op mijn knieën zat om een hagedis te fotograferen. Zat twee dagen later nog steeds op dezelfde heidestruik.
http://waarneming.nl/waarneming/view/43840895
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

In Solleveld is niet heel veel hei, maar het kan bijna niet dat ze wel in Meijendel (zelfde type landschap) zitten en niet in Solleveld. Ted heeft er eerder dit jaar een in Solleveld gevonden, maar nu de winterlocatie nog.... Dus als er geen hei voorradig is, dangraspollen of eerder struikjes langs een open stuk?

Bedankt, en groet,
Nick w

ronald

de basis eisen zijn in ieder geval voldoende zon, en niet teveel wind. deze eisen zijn in augustus nog niet zo streng, maar in september en zeker oktober wordt dat steeds belangrijker.
typerend zijn natuurlijk de beschut gelegen heideveldjes, maar ook wat gevarieerde begroeiing in een tuin kan goed zijn. in de weerribben vond ik  winterjuffers op een plek die door een oude kar en caravan, samen met enkele kuilrollen gevarieerd werd. tussen die 'rommel' groeide oa braam en pijpestro achtige grassen. ik vond ze ook met tientallen in een appelboomgaard, met als onderbegroeiing iets als struisgras/bochtige smele (ben geen plantenkenner). in een houtwallenlandschap kunnen ze ook terecht, zeker in augustus en september kun je er zoms behoorlijke aantallen vinden. het moeten dan niet van die kale/nette boomwalletjes zijn.
ook vonden we al eens 50 juffers op een pitrusveld, waar schapen rondliepen. de meeste juffers waren hier later overigens weer vertrokken.
ze zitten nooit in hele dichte bossen, maar in augustus nog wel op vrij kleine open plekjes, later verdwijnen ze hier weer om iets grotere plekjes op te zoeken.

Pijpestro en struikheide is in NL favoriet bij winterjuffers, maar alles met dezelfde structuur is in principe ook goed.
braam kan wel, maar alleen als het tussen andere begroeiing staat, alleen braam houdt geen winterjuffers vast.
ook zachte grassen vinden ze niks, Varens bv ook niet echt.

bij aanhoudende oostenwind kunnen de juffers ook langs grotere open stukken zitten, zowel weiland als heide (e.d.), tegen een zonnige en uit de wind liggende bosrand, als de wind dan draait naar west verdwijnen ze van zulke plekken.

de juffers hebben maar één doel, en dat is een fijn zitplekje. ze hebben geen enkele binding meer met het water. als er mooi landbiotoop vlakbij het water is blijven ze wel in de buurt, want als ze niet hoeven, zwerven ze ook niet.
met deze info kun je hopelijk al inschatten waar je kansen liggen.
groeten, Ronald van Seijen

nick w

Ronald, dank je wel, dat gaan we dan uittesten komend najaar. Moet ik toch enig houvast aan hebben. Vorig jaar september vond ik er inderdaad langs een veldje met een houtwal erachter, maar dat was op de heemtuin. Solleveld heeft geen houtwallen maar wel leuke kantjes om tegen te zonnen.

Groet,
Nick W