welke wespen?

Gestart door jeanette, juli 18, 2009, 00:07:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Fotograferen is een ding, maar die namen....Welke prachtige wesp zag ik nu op de inheemse berenklauw? Bvd.

BaukeK

Laat mij het eens proberen.

Ik denk een graafwesp, ectemnius cephalotes.

jeanette

Dank voor de moeite, Bolke, maar de aanzet van de antennes klopt niet. Al verder zoekende denk ik dat het de  Grote Zeefwesp - Crabro cribarius  is.

http://waarneming.nl/soort/photos/19385?from=1980-01-01&to=2009-07-18&sex=&id_kleed=0&page=2

Zou iemand dat kunnen bevestigen...of niet? Bvd.

barebigfoot

Hoi Jeanette, als liefhebber van alle wespen denk ik dat je gelijk hebt - alle kenmerken komen overeen met de grote zeefwesp, toevallig heb je nog een kevertje op je foto wat de grote bevestigd, ik heb mijn ook ingevoerd als
Crabro cribarius! {lijken wel 2keer zo groot dan de gewone wesp!!}
uwe

BaukeK

#4
Cribarius of cribRarius?

Cribrarius , waarschijnlijk http://www.encyclo.nl/begrip/cribrarius

barebigfoot

IDD Crabro cribrarius, goed gezien slim! :-X
uwe[kan gebeuren toch?]
uwe

BaukeK

Ja, dat zie ik dan wel weer. Ik heb meer moeite met determineren  ;)

Schrijffout kan idd gebeuren.
Maar ik was aan 't google-en en toen kwam ik op heel veel websites de foutieve schrijfwijze tegen.

jeanette

#7
Wat een wakkere mannen!
Grote Zeefwesp- Crabro cribarius
Dat is de spelling die hier op waarneming staat...en waar ik het had opgezocht.

http://waarneming.nl/soort/photos/19385?from=1980-01-01&to=2009-07-18&sex=&id_kleed=0&page=2

en op de zoekmachine krijg ik  inderdaad dit:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Crabro+cribrarius&btnG=Google+zoeken&meta=&aq=f&oq=

Lijkt me iets voor de administratie om dat even uit te zoeken en eventueel aan te passen.


barebigfoot

bedankt voor het compliment wij zijn niet alleen wakker maar ook snel!! ;D
maar IDD ik wil ook graag weten wat nu de juiste spelling is!
uwe

han.endt

#9
Ik meen op de eerste foto een lang derde antennelid te zien. Dat wijst meer in de richting van Crabro peltarius! Vrouwtjes zijn echter eigenlijk niet van foto te determineren.

Edit: ik zal even achter de naam van C. cribrarius aan gaan.

han.endt


jeanette

Bedankt Han, dan maak ik er Kleine zeefwesp van. Waar je al niet op moet letten.....

han.endt

Citaat van: jeanette op juli 18, 2009, 18:07:05 PM
Bedankt Han, dan maak ik er Kleine zeefwesp van. Waar je al niet op moet letten.....

Wel een onzekere. Sorry.

barebigfoot

#13
Han van harte bedankt voor je reactie, ik wil alleen maar bijdragen om deze wespen toch enigzins op naam te brengen en ook veel van leren.
wat de ectemius betreft, ik kijk als beginner vooral op kleurpatroon en lengte,
de ectemius heeft volgens mij niet de gele basis aan de antenna en ook niet de gele shoulderpunt naast de strepen in de nek.
wat peltrarius betreft deze is toch maar 9-12mm dacht ik en de gele 'nekstrepen'zoals de gele 'shoulderstrepen' ontbreken volledig??
hoop dat we tezamen toch uitkomen.
ik ga even kijken of ik hem op zeker heb ingevoerd, zal hem voorlopig op onzeker zetten.
Wat die van Jeanette betreft heb ik IDD over het hoofd gezien dat de shouderpunt ontbreekt, mijn excuses
uwe

jeanette

Oei,  niet goed dus. Dan maar Crabro sp. Nogmaals dank....
(dit leer ik nooit!!)

han.endt

#15
Ectemnius heeft juist wel gele schachten (bases) aan de antennen en Crabro niet. over de grootte valt niet veel te zeggen. Er is veel te veel overlap vrouwtjes Crabro (mannetjes wijken daarvan weinig af): cribrarius: 10-16 mm; peltarius: 9-13 mm; scutellatus: 8-11 mm.

Als je in graafwespen wilt verdiepen dan is vangen en met een binoculair (eventueel met een goede loep) determineren eigenlijk de enige manier. Een goed boek is dan: De graafwespen van de Benelux van Wim Klein, Jeugdbondsuitgeverij, 1996.

Plaatjes kijken gaat bij sommige soorten wel, maar bij de graafwespen is dit veelal niet te doen.

barebigfoot

bedankt, dat wordt dan mijn volgende boek! maar een binoc moet ik nog uitstellen.
uwe