Lijkt me niet veel van doen te hebben met f. succinea

Net zo goed als bijna alle "equicolor" uit Nederland in feite natuurlijk half equicolor, half succinea zijn (met andere woorden:
met zwarte puntjes in het oranje vlak) en een groot aandeel van "conspicua" en "spectabilis" ook half succinea zijn (met andere woorden: met zwarte puntjes in c.q. hapjes uit de rode vlekken), komt deze dus op mij over als "intermedia"
met zwarte puntjes in c.q. hapjes uit het rood.
Zie ook natuurlijk:
(en) Tan, C.C. (1945) "Mosaic Dominance in the inheritance of color paterns in the lady-bird beetle Harmonia axyridis." In: Genetics, Vol.31(2), pp.195–210. (
PDF hier ophalen)
Als het genetisch materiaal van een bepaalde kleurvorm in een populatie schaars is, dan is de kans dat je een "pure" treft (2x equicolor bijvoorbeeld) natuurlijk nog veeeel kleiner dan dat je er überhaupt eentje tegenkomt waar het genetisch materiaal dan tenminste 1x in zit.
Bijkomend probleem is natuurlijk dat je mengvormen van zoiets als equicolor en spectabilis/conspicua sowieso niet als zodanig zult herkennen (equicolor + spectabilis ziet er in het veld precies hetzelfde uit als conspicua+conspicua en/of conspicua+spectabilis). Alleen de mengvormen van equicolor en succinea zul je in het veld überhaupt herkennen als "equicolor".
Op het eerste gezicht een f. spectabilis, waarbij de rode vlekken samenvloeien, overigens niet eerder gezien.
Dat je hem niet eerder gezien hebt doet me deugd - loop ik tenminste een keertje niet helemaal achteraan te hobbelen met "oud nieuws"

Dat samenvloeien, c.q. zelfs maar "vergroot" zijn van de roodaandelen in spectabilis heb ik nog nooit gezien - ik zie eigenlijk altijd alleen maar vormen waarbij het rood juist
kleiner is dan 'standaard' (donkere herfstvormen, en dan dus vooral die met voor de helft het genetisch materiaal van succinea erin). Is er überhaupt iets bekend van "uitdijend" rood in de zwarte vormen van
Har.axy.??
Vandaar dat ik dus in eerste instantie aan een vorm zou denken met een dergelijke groot rood vlak, waarvan dan weer iets is afgesnoept door de zwarte vlekken van een succinea-aandeel in het DNA.
Is dat zo raar?