Harmonia axyridis ab. intermedia of aulica?

Gestart door Arp, juli 17, 2009, 03:36:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Ongetwijfeld loop ik weer eens enorm achter de feiten aan te hobbelen, maar ik was toch wel lichtelijk verbaasd toen ik zojuist deze foto op koleopterologie.de tegenkwam.

Die lijkt me niet binnen de 'geijkte' kleurpatronen passen en als ik wat moest verzinnen zou ik inzetten op een combinatie van de aberraties "succinea" en "intermedia" (of heel misschien "aulica" ipv intermedia??).

Wat maken jullie daarvan?

Opvallend: Het is een Nederlandse fotoauteur (Bernard Fransen), al zegt dat natuurlijk in principe niks over waar de foto genomen is.

Is deze "waarneming" inderdaad uit Nederland en reeds bekend bij de keverintimi? En/of is deze aberratie/kleurvorm al eerder uit Europa of Nederland gemeld?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Citaat van: Pudding4brains op juli 17, 2009, 03:36:26 AM
Ongetwijfeld loop ik weer eens enorm achter de feiten aan te hobbelen, maar ik was toch wel lichtelijk verbaasd toen ik zojuist deze foto op koleopterologie.de tegenkwam.

Die lijkt me niet binnen de 'geijkte' kleurpatronen passen en als ik wat moest verzinnen zou ik inzetten op een combinatie van de aberraties "succinea" en "intermedia" (of heel misschien "aulica" ipv intermedia??).

Wat maken jullie daarvan?

Opvallend: Het is een Nederlandse fotoauteur (Bernard Fransen), al zegt dat natuurlijk in principe niks over waar de foto genomen is.

Is deze "waarneming" inderdaad uit Nederland en reeds bekend bij de keverintimi? En/of is deze aberratie/kleurvorm al eerder uit Europa of Nederland gemeld?

Lijkt me niet veel van doen te hebben met f. succinea, Op het eerste gezicht een  f. spectabilis, waarbij de rode vlekken samenvloeien, overigens niet eerder gezien.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

#2
Citaat van: jan cuppen op juli 17, 2009, 10:00:35 AMLijkt me niet veel van doen te hebben met f. succinea
:huh:
Net zo goed als bijna alle "equicolor" uit Nederland in feite natuurlijk half equicolor, half succinea zijn (met andere woorden: met zwarte puntjes in het oranje vlak) en een groot aandeel van "conspicua" en "spectabilis" ook half succinea zijn (met andere woorden: met zwarte puntjes in c.q. hapjes uit de rode vlekken), komt deze dus op mij over als "intermedia" met zwarte puntjes in c.q. hapjes uit het rood.

Zie ook natuurlijk:
(en) Tan, C.C. (1945) "Mosaic Dominance in the inheritance of color paterns in the lady-bird beetle Harmonia axyridis." In: Genetics, Vol.31(2), pp.195–210. (PDF hier ophalen)

Als het genetisch materiaal van een bepaalde kleurvorm in een populatie schaars is, dan is de kans dat je een "pure" treft (2x equicolor bijvoorbeeld) natuurlijk nog veeeel kleiner dan dat je er überhaupt eentje tegenkomt waar het genetisch materiaal dan tenminste 1x in zit.

Bijkomend probleem is natuurlijk dat je mengvormen van zoiets als equicolor en spectabilis/conspicua sowieso niet als zodanig zult herkennen (equicolor + spectabilis ziet er in het veld precies hetzelfde uit als conspicua+conspicua en/of conspicua+spectabilis). Alleen de mengvormen van equicolor en succinea zul je in het veld überhaupt herkennen als "equicolor".

CiteerOp het eerste gezicht een  f. spectabilis, waarbij de rode vlekken samenvloeien, overigens niet eerder gezien.
Dat je hem niet eerder gezien hebt doet me deugd - loop ik tenminste een keertje niet helemaal achteraan te hobbelen met "oud nieuws" ;D

Dat samenvloeien, c.q. zelfs maar "vergroot" zijn van de roodaandelen in spectabilis heb ik nog nooit gezien - ik zie eigenlijk altijd alleen maar vormen waarbij het rood juist kleiner is dan 'standaard' (donkere herfstvormen, en dan dus vooral die met voor de helft het genetisch materiaal van succinea erin). Is er überhaupt iets bekend van "uitdijend" rood in de zwarte vormen van Har.axy.??

Vandaar dat ik dus in eerste instantie aan een vorm zou denken met een dergelijke groot rood vlak, waarvan dan weer iets is afgesnoept door de zwarte vlekken van een succinea-aandeel in het DNA.

Is dat zo raar?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hallo Jan/anderen,

Net terug van evenweggeweest en heb ondertussen een mailtje van Bernard Fransen ontvangen waarin hij bevestigt dat het dier in Nederland gefotografeerd werd:
CiteerDe foto is gemaakt op 2007-06-02 De Brand, Noord Brabant, Nederland

Nog ideeën over de (on)zinnigheid van mijn redenatie t.a.v. de 'kleurvorm'?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ik trap deze toch nog even omhoog.

Met dank aan Paul Mabbott die op WATW melding maakt van deze waarneming op .be die volgens Jo een "aulica" betreft.

Wellicht is het toch interessant "voor de boeken" om in dat licht deze nog eens te heroverwegen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Updeetje.

Jo Bogaert meldt via e-mail dat hij na overleg met o.a. Kees v.d. Krieke en Helen Roy over de waarneming van Luc op .be tot de volgende slotsom komt:

Beest van Luc Platteau (BE): homozygote aulica (SS) of een heterozygote aulica (SSA1).

Beest van Bernard Fransen (NL): homozygote intermedia of hetereozygote intermedia/aulica.

Waarbij het extra zwarte puntje in het rood (achteraan) dan niet "verklaard" is, maar hij verwacht dat succinea voor meer zwart had moeten zorgen.

Dat laatste zit wel wat in, want ik kan in de gauwigheid ook geen foto's van succinea vinden die weinig stippen hebben en waarbij de weinige stippen dan allen op het achterlijf zitten - de versies met 2-6 stippen die ik bij de hand heb hadden allemaal de stippen vooraan of in het midden lateraal/dorsaal.

Enfin, ook volgens hem (hun?) dus minimaal 1x intermedia in het genetisch materiaal, dus deze kleurvorm ook in NL aanwezig. Toch geinig.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#6
Was zojuist wat aan het bladeren en zag er nu ook eentje op waarneming.nl - van Twan Martens. De waarneming is zelfs al tamelijk oud (29-07-2009):


(c) Twan Martens.   Schuitwater - Broekhuizerbroek (Limburg), 29-07-2009.

Ze zijn lastig te beoordelen. Is het een plan een variant "intermedia/aulica" aan te maken voor zulke?

Edit: Ik voeg hier nog even andere lollige variant toe (kan er niet direct gehakt van maken):

(c) Wiepko Lubbers

Nog een aparte: wrn/forum:

(c) Marc de Bont

En nog eentje: wrn.be/forum:

(c) Koenraad Bracke


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Twan martens

Het is alweer zo`n 10 a 12 jaar geleden dat ik werkzaam was bij een biologisch paprikabedrijf.
In die tijd werden er volop har. ax. uitgezet tegen de bladluizen.
Na enkele jaren werd duidelijk dat ze zich niet binnen 5 glazen platen lieten opsluiten
en werden ze steeds meer in de natuur waargenomen. Men voorzag problemen, maar het "kwaad" was al geschied. Ze waren winterhard.
Ik kan me herinneren dat er toen zelfs vleugelloze harmonia`s werden ingezet. Waar ze vandaan kwamen weet ik niet en hoe het zich heeft ontwikkeld evenmin.
In elk geval zijn ze altijd binnen de 5 glazen platen gebleven.
Twan.