Platycheirus 5

Gestart door xenion, juli 16, 2009, 23:00:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Zelfde plek en datum als de vrouwtjes P. europaeus. Ik kom uit op een mannetje van diezelfde soort; scheen 1 gelijkmatig en duidelijk verbreed, antennesegment 3 zwart, geen plukken haar aan de basis van dij 1, geen duidelijke borstels onderaan dij 1, paar lange witte haren op de basis van dij 1, 3 paar vlekken op het achterlijf, zijkant borststuk bestoven, en vlekken op tergiet 3 zijn krap 2/3 van de lengte van het tergiet. En volgens mij heb ik de v-vormige inkeping op metatars 1 ook gevonden, tenminste ik neem aan dat het die donkere tekening is?
Klopt de determinatie?
Groeten,
Martin

xenion

En volgens mij nog een 2e mannetje van diezelfde plek, al lijken de vlekken wel groter, maar de rest van de kenmerken komen overeen met het vorige exemplaar.
Groeten,
Martin

han.endt

Ik twijfel over die grote donkere vlek achterop dij 1 bij beide exemplaren. Volgens mij is die juist kenmerkend voor P. clypeatus.

xenion

Tja... ik weet niet hoe de dijen van P. europaeus er uit moeten zien, maar aangezien deze soort van P. clypeatus is afgesplitst kan ik me voorstellen dat de tekening op elkaar lijkt.
Maar, foto's in een eerder topic deze week van mij van een mannetje P. clypeatus liet een lang niet zo donkere dij 1 zien: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=84669.0
En daarbij zien we nu volgens mij ook de v-vormige inkeping in in de metatars, welke P. clypeatus niet heeft? De metatars is in ieder geval niet zo egaal als bij P. clypeatus.
En daarbij nog iets wat me nu net opvalt: de metatars lijkt bij deze exemplaren wel breder dan bij mijn eerdere man P. clypeatus, maar ik weet niet in hoeverre dat een betrouwbaar kenmerk is...
Groeten,
Martin

han.endt

Op die foto is ook een donkere vlek op de dij te zien. We kunnen wel een donkere zigzag vlekje op de metatars zien, maar we kunnen niet zien of het een inkeping is. De tekening in Van Veen laat de inkeping juist zien als een licht zigzaglijntje door een wat donkerder omgeving. Voor mij kan hier ook de tars wat verdonkerd zijn.
Harde kenmerken kunnen we niet vaststellen. Alles draait om vraag 35 (het gaat namelijk tussen clypeatus en europaeus). Ik kan hier niet vaststellen of er een inkeping is en ik kan ook vleugelcel bm niet onder de binoc bekijken. Voor mij houdt het daarom op bij P. clypeatus/europaeus.

han.endt

Heb jij nog wat toe te voegen Gerard?

gerardpennards

Neen, niet zoveel, het is een hachelijke zaak om bepaalde mannetjes Platycheirussen van foto's proberen te determineren, meestal waag ik me daar niet aan omdat het soms al erg moeilijk is met een beest in de hand!
En idd draait het om vraag 35 in van Veen, maar dat valt dus absoluut niet te bepalen vanaf een foto! Hierbij wil ik wel opmerken dat uit jullie verhaal (denk ik tenminste) blijkt dat jullie denken dat die inkeping op metatars 1 op de bovenkant zit, maar dat is niet zo!
Die inkeping zit aan de onderkant van metatars 1!! ;D
Uiteindelijk kun je alleen iets meer zeggen over de eventuele soort kunt zeggen als je veel ervaring hebt uit het veld en van determineren, vandaar zou ik wel zeggen dat het idd een P. clypeatus lijkt...
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

han.endt

#7
Bedankt Gerard! Dan ben ik niet voor niets zo terughoudend. Daarbij vind ik de mannetjes nog lastiger dan de vrouwtjes.

xenion

Dan hou ik deze maar op onbekend, zal binnenkort eens kijken of ik een mannetje kan vangen daar, dan zien we wel weer verder.
Dat van de inkeping metatars is nuttig om te weten, ik dacht idd dat die op de bovenkant zat, staat ook niet bepaald duidelijk vermeld, ik heb het er meteen bij gezet!
Bedankt voor de moeite Han en Gerard!
Groeten,
Martin

xenion

Ik heb afgelopen week een tweetal mannetjes weten te vangen op diezelfde plek, en ik heb vanmiddag even de tijd genomen om er 1 op de foto te zetten (wat valt dat nog tegen).
Gezien de metatars (de onderkant dit maal) lijkt mij dit nu zeker een mannetje P. europaeus?
Groeten,
Martin

han.endt

Ja, dat lijkt mij wel.

xenion

Bedankt voor de bevestiging Han!
Groeten,
Martin