div. kevertjes, maar welke

Gestart door mabeline, juli 18, 2009, 11:49:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

mabeline

drie kleine kevertjes, nu nog een naam

1.

2. 7 stippelig?


3. veelkleurig aziatisch LHB?
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Arp

De LHBtjes zijn juist, het Bladhaantje durf ik niet - misschien iets in de richting van Agelastica alni? Voor de keverkenners is het wellicht handig om de afmeting en de boom/plant erbij te weten ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mabeline

boom of plant zou ik echt niet weten, hij was een kleine 3 tot 4 mm groot. Heb er in totaal 3 gezien, was begin van de avond in de schaduw
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

mabeline

ik ben er inmiddels acher dat de blauw/zwarte een elzenhaantje is
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Arp

Elzenhaantje (Agelastica alni) was ook mijn eerste inschatting van die foto, maar ik zou dat dus beslist niet hard durven maken (ben ook geen keverkenner), want er zijn een heleboel van "zulke" bladhaantjes.

De afmeting is bepaald wel van belang in dit soort gevallen, want met 3-4mm (mits juist?!) is het dus zeker géén Elzenhaantje. Dat de boom/plant handig is om te weten lijkt me ook helder in dit geval - de naam zegt het al, een foto van het blad erbij kan het voor een kennert allemaal duidelijker/makkelijker maken.

Op basis waarvan was je zelf tot Elzenhaantje gekomen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mabeline

naar aanleiding van andere foto's op waarneming en op het internet
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Arp

Hoi Diana,

Internet is een geweldige bron van informatie, maar vooral ook een geweldige bron van slechte/foute informatie. En zelfs als de informatie/foto's die je vindt wel allemaal juist zou zijn (wat dus zeker niet zo is), dan heb je nog het probleem dat als je veel foto's vindt van soort X die als twee druppels water op jouw dier lijken, dat je natuurlijk nog steeds niet weet of er misschien nog 36 andere soorten zijn die ook als twee druppels water op jouw dier lijken, maar gewoon minder vaak gefotografeerd worden.

De kans is natuurlijk aanwezig, soms groot zelfs, dat je met "plaatjeskijken" een heel eind komt, maar het genoemde is een principieel probleem met "plaatjeskijken". Als je niet een overzicht hebt waar gegarandeerd alle gelijkende soorten in staan (en alle kleur- en/of vormvariaties), heb je in feite strikt genomen helemaal niks.

Dat lijkt misschien wat muggenzifterig en "Elzenhaantje" zal in dit geval wellicht misschien best kloppen (en de "3-4mm" dan dus niet), maar je wilt niet weten hoeveel dieren, vooral insecten, op waarneming.nl doodleuk als "zeker" met een bepaalde soortnaam worden ingevoerd terwijl die *kuch*identificatie*hoest* kant nog wal raakt - vaak op basis van dit soort "plaatjeskijken" dus.

En dat is jammer, want veel mensen denken - terecht of onterecht - dat waarneming.nl een serieuze site is en vertrouwen de informatie/identificaties op de site en het kan eindeloos lang duren voordat een dergelijke fout wordt opgemerkt, en als het al wordt opgemerkt kan het nog steeds eindeloos lang duren voordat een waarnemer die destijds met vijf minuten plaatjeskijken een naam erbij verzonnen had vijf jaar later nog eens bereid is om de naam te corrigeren. Intussen staat dus jaaaaren lang de verkeerde naam bij de foto, vertrouwen mensen op die verkeerde naam, zetten diezelfde verkeerde naam op basis van plaatjeskijken ook weer bij hun foto etc. etc. ad infinitum en wordt internet (c.q. waarneming.nl) snel een steeds onbetrouwbaardere bron van informatie.

Het is dus beslist de moeite waard om niet al te gemakkelijk conclussies te trekken, en vaak ook om genoegen te nemen met "kan niet" of alleen een familienaam of geslachtsnaam ofzo.

Zoals gezegd, ik ben geen keverkenner en voor mij zou deze op "Chrysomelidae" moeten blijven of op zijn minst een onzkere Elzenhaan, totdat een keverkenner er meer van durft te maken. Jammer misschien, maar in the long run wel beter voor de kwaltiteit van de naslagbron die "Internet" of "waarneming.nl" heet...

Maar til er niet te zwaar aan, er komt dadelijk vast wel een keverkenner langs die zegt dat het toch gewoon een Elzenhaantje is ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)