terwijl ik aan het fotoeditten was in de tuin...

Gestart door redjered23, juli 15, 2009, 11:51:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

hoorde ik wat gekoer en wat herrie en zag een grote roofvogel met en nog fladderende duif wegvliegen. de vogel was te groot voor een havik en de prooi werd in een achtertuin van een rijtjeshuizenwijk gevangen 100 m van een bos. Wat zou het voor een roofvogel geweest kunnen zijn. Volgens mij maken havikken hun prooi eerst dood voor  ze gaan vliegen en is de prooi vaak te zwaar. Verder weet ik niet of buizerds duiven pakken en van andere kandidaten weet ik te weinig af.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Maarten Sluijter

Biotoop is perfect voor Sperwer, maar als jij zegt dat hij/zij groter was dan een Havik..
.

BramtK

Prooi en omstandigheden doen sterk denken aan Havik of Sperwer. Ik betwijfel bij wijze van principe ieders uitspraken over grootte dus ik denk toch een van die twee, waarbij ik zelfs niet uitlsuit dat je de grootte zodanig hebt overschat dat het toch een Sperwer geweest kan zijn. Er blijft in de Nederlandse avifauna trouwens ook niet veel over als je zegt "groter dan Havik", dan moet je toch al snel gaan denken aan Visarend, Zeearend. :)

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

In deze tijd van het jaar vliegt een net uitgevlogen Havik - want dat zou het zomaar geweest kunnen zijn - overal waar een prooi te bemachtigen valt. Ooit twee raamslachtoffers (midden in een woonwijk) uit hetzelfde nest gezien.
Over het begrip (relatieve) "grootte" deel ik de mening van Bram.
En voor een Havik is een prooi zelden te zwaar!
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

redjered23

Ok, bedankt voor jullie leerzame reacties. Dat havikken in de winter zelfs in woonwijken komen (zoals afgelopen winter) wist ik wel, ook foto's gezien dat ze op straat zitten te peuzelen. Dat ik de grootte overschat heb zou ook kunnen omdat er hier veel kleine duifjes rondvliegen, in tegenstelling tot mijn woonadres waar veel vette jongens huizen.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)