Vergeten schoonheid

Gestart door Marian en Bert, juni 15, 2006, 19:59:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Wie weet welke schoonheid dit is? Lengte < 1 cm.

Stippen

#1
Een lid van de familie Tephritidae(boorvliegen) vergelijk   Urophora cardui
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Marian en Bert

Bedankt Kees en welkom anderen,

Na een uurtje zoeken op het internet heb ik het sterke vermoeden dat het exact een Urophora cardui is.  Daarnaast leerde ik o.a. dat hij in de USA is ingevoerd voor onkruidbestrijding (een veelkleurige Europeaan B)  ).

Het duurde overigens even voor ik door had, dat het deel van de vleugels buiten de zwarte tekening (die op een hoofdletter Omega met aanhangsels lijkt) goeddeels doorzichtig is.

De Nederlandse naam van de U. cardui is Distelgalboorvlieg en in Vlaanderen wordt hij ook Akkkerdistelboorvlieg genoemd. Rijst de vraag: "Zit dit mannetje op een Akkerdistel"  Typisch iets voor Corry? :)

Ben zo vrij geweest hem (voorlopig met vraagteken) in te voeren; met vriendelijke groet,
Bert




characea

#3
Dit kan een akkerdistel zijn..een akkerdistel heeft nl een gladde steel...de kleur groen is alleen neit zo donker...

Marian en Bert

#4
CiteerDit kan een akkerdistel zijn..een akkerdistel heeft nl een gladde steel...de kleur groen is alleen niet zo donker...  

Bedankt Andre, de kleur groen komt waarschijnlijk doordat de zonnige achtergrond een overdaad aan weerkaatst groen licht van de bladeren veroorzaakt. Als ik midden op een zeer zonnige dag onze witte buitenmuur fotografeer lijkt hij op de foto ook groen, door het weerkaatste licht van het grasveld.

En wat de identificatie van de boorvlieg betreft, we zullen de experts van het vliegenforum nog eens (direct) raadplegen.

Groeten,
Bert