Welk wespje ?

Gestart door g.j. keizer, juli 13, 2009, 22:26:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

Welk geelzwart wespje met geknikte zwarte sprieten met een gele basis en gelige poten is dit ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Via Wikipedia kom ik uit op de graafwesp Ectemnius cephalotus. Klopt dit ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

han.endt

Er zijn een heleboel Ectemnius soorten. Nauwelijks van foto af te doen.

g.j. keizer

Citaat van: Han Endt op augustus 05, 2009, 12:33:53 PM
Er zijn een heleboel Ectemnius soorten.
Han,
Hebben die allemaal zo'n dikke kop, op grond waarvan E. cephalotus "square-headed wasp" wordt genoemd ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

han.endt

#4
Ja, de hele onderfamilie Crabroninae heet in het Engels Square-headed Wasp. In Nederland worden de ectemnius-soorten wel Blokhoofdwesp genoemd. Vooral Ectemnius wordt gekarakteriseerd door de vierkante koppen.

Overigens: http://www.nev.nl/hymenoptera/graafwespen.html

HPM

In de tuin en op balkon heb ik vaak naar een soort zitten kijken die zweefvliegen vangt,
zelfs blinde bijen. Meestal vanuit zittende positie, maar ook wel vliegend. Prachtig om te zien.
Herman van der Meer

han.endt

Citaat van: HPM op augustus 05, 2009, 15:09:56 PM
In de tuin en op balkon heb ik vaak naar een soort zitten kijken die zweefvliegen vangt,
zelfs blinde bijen. Meestal vanuit zittende positie, maar ook wel vliegend. Prachtig om te zien.

Dat moet bijna wel Mellinus arvensis, de Gewone Vliegendoder, zijn.

HPM

Citaat van: Han Endt op augustus 05, 2009, 15:46:46 PM
Citaat van: HPM op augustus 05, 2009, 15:09:56 PM
In de tuin en op balkon heb ik vaak naar een soort zitten kijken die zweefvliegen vangt,
zelfs blinde bijen. Meestal vanuit zittende positie, maar ook wel vliegend. Prachtig om te zien.

Dat moet bijna wel Mellinus arvensis, de Gewone Vliegendoder, zijn.

Goh, altijd gedacht dat het Ectemnius was, maar behalve het observeren heb ik me er
nooit echt in verdiept. Bij die Ectemnius van de foto dacht ik het model te herkennen.
Nu ik naar de foto's van Mellinus kijk lijkt die me wat slanker dan ik mij herinner. Wel ook een grote kop. Ooit heb ik er nog plaatjes van gemaakt, maar die moeten diep in een
diadoos zitten.


--
Groeten,
herman van der Meer
Herman van der Meer

han.endt

Citaat van: HPM op augustus 05, 2009, 17:39:43 PM
Citaat van: Han Endt op augustus 05, 2009, 15:46:46 PM
Citaat van: HPM op augustus 05, 2009, 15:09:56 PM
In de tuin en op balkon heb ik vaak naar een soort zitten kijken die zweefvliegen vangt,
zelfs blinde bijen. Meestal vanuit zittende positie, maar ook wel vliegend. Prachtig om te zien.

Dat moet bijna wel Mellinus arvensis, de Gewone Vliegendoder, zijn.

Goh, altijd gedacht dat het Ectemnius was, maar behalve het observeren heb ik me er
nooit echt in verdiept. Bij die Ectemnius van de foto dacht ik het model te herkennen.
Nu ik naar de foto's van Mellinus kijk lijkt die me wat slanker dan ik mij herinner. Wel ook een grote kop. Ooit heb ik er nog plaatjes van gemaakt, maar die moeten diep in een
diadoos zitten.


--
Groeten,
herman van der Meer

Ik dacht meteen aan de Vliegendoder, maar dat was wat kort door de bocht. Er zijn meer graafwespen die op vliegen jagen, waaronder de ectemnius-soorten.

MarjoSmeets

Zijn er ook "gewone" wespen die zweefvliegen vangen? Ik heb er net een uit de lucht zien vangen, wesp met zweefvlieg vielen in een soort gevecht voor me op de tafel en eer ik alles goed en wel in de gaten had vloog de wesp met de prooi weer weg. Ik heb net kunnen zien dat de prooi een zweefvlieg was en dat de wesp op een "limonadewesp" leek, maar ja er zijn er zoveel die er op lijken.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo

han.endt

Ik weet niet of limonadewespen nu echt op levende (zeg fitte) zweefvliegen jagen, maar het lijkt me niet onmogelijk. Ik heb een keer meegemaakt dat de Bijenwolf, Philanthus triangulum, er per abuis met een Blinde Bij vandoor ging.

HPM

Citaat van: Han Endt op augustus 05, 2009, 18:40:47 PM
Ik weet niet of limonadewespen nu echt op levende (zeg fitte) zweefvliegen jagen, maar het lijkt me niet onmogelijk. Ik heb een keer meegemaakt dat de Bijenwolf, Philanthus triangulum, er per abuis met een Blinde Bij vandoor ging.


Dat is dan vaste een Blinde bijenwolf geweest  :blink:

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer