Grijskoppurperkoet....

Gestart door Muad'Dib, juli 09, 2009, 11:00:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Leuk hoor! Jammer dat ik dit beest nu al 3 keer niet heb kunnen vinden afgelopen week.. Morgen maar weer ff erlangs (handig om nu in de Meern eo. aan het werk te zijn :angel: )

Maar ik zie aan jouw waarneming dat ie niet rond het eiland zat maar in dat kleine slootje richting de straat?

HJDT

Neem brood mee, daar houdt hij van.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

joostverhoeven

Hij zit aan de kant van het schelpenpad, bij het wat "grotere" water.. daar zat hij geruim tijd in het lange riet/gras.. waar je hem dus niet ziet..

Wat me wel opviel is dat je duidelijk kon zien dat er ook hier door het gras/riet is gelopen.. je ziet duidelijke loopwegen van mensen jammer!

Groeten!
Groeten,

Joost Verhoeven

frankw

CiteerWat me wel opviel is dat je duidelijk kon zien dat er ook hier door het gras/riet is gelopen.. je ziet duidelijke loopwegen van mensen jammer!
Dat lijkt me een beetje ver gaan, er wonen daar 10-tallen kinderen en mensen met honden in de buurt, die zullen ongetwijfeld niet altijd op het pad blijven lijkt mij... :police:

Wel een hele gave vogel moet ik zeggen, ik heb m vandaag dan toch te zien gekregen, overigens zat íe nu aan de kant van de huizen.  :duim:

arnoud.vandenberg

Uit bovenstaande uitwisseling van gedachten en gevoelens maak ik op dat er aan het uiterlijk van de vogel niets is te zien dat wijst op een verleden in gevangenschap. Caspius is de enige als dwaalgast in westelijk Europa te verwachten ondersoort van poliocephalus (de soort is in een aantal Oost-Europese landen waargenomen, zoals Oekraine, Hongarije, Polen). Het enige mij bekende kenmerk van caspius is het grote formaat vergeleken met tropische ondersoorten. Het is op foto's moeilijk te zien of een vogel groot of klein is: in het veld is dat vermoedelijk makkelijker. Desalniettemin LIJKT hij klein. Kan een van de waarnemers dat bevestigen?

A

JohanvantBosch

Max heeft in elk geval iets over de grootte geschreven:

Citaat van: Maxberlijn op juli 19, 2009, 22:31:29 PM
Nog even over de Purperkoet:

Ik ben vrijdag geweest. Ik begreep via via dat er drie ondersoorten van de Grijskoppuperkoet. Volgens de Ripley Guide (Rasmussen en nu het leading boek over India) wordt de Grijskop kleiner bij populaties in het zuiden van zijn verspreidingsgebied en zijn grijze kop wordt minder grijs wanneer je populaties naar het zuiden bekijkt. De noordelijke populaties zijn "partly migratorial". Welnu ik vond de vogel zo groot als een meerkoet (samen gezien) als je de poten niet meerekend (niet erg groot in mijn beleving) maar de kop was zeer grijs. Deze bevindingen staan dus haaks op elkaar. Zou leuk zijn om aan te tonen welke ondersoort Grijskop het is.

Groet Max

Jaap Denee

Citaat van: JohanvantBosch op september 22, 2009, 14:48:19 PM
Max heeft in elk geval iets over de grootte geschreven:

Citaat van: Maxberlijn op juli 19, 2009, 22:31:29 PM
Nog even over de Purperkoet:

Ik ben vrijdag geweest. Ik begreep via via dat er drie ondersoorten van de Grijskoppuperkoet. Volgens de Ripley Guide (Rasmussen en nu het leading boek over India) wordt de Grijskop kleiner bij populaties in het zuiden van zijn verspreidingsgebied en zijn grijze kop wordt minder grijs wanneer je populaties naar het zuiden bekijkt. De noordelijke populaties zijn "partly migratorial". Welnu ik vond de vogel zo groot als een meerkoet (samen gezien) als je de poten niet meerekend (niet erg groot in mijn beleving) maar de kop was zeer grijs. Deze bevindingen staan dus haaks op elkaar. Zou leuk zijn om aan te tonen welke ondersoort Grijskop het is.

Groet Max

Zie ook de plaat van Evert Froon:
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

arnoud.vandenberg

Dank: de foto met de Meerkoet maakt duidelijk dat deze Grijskoppurper klein is en ik neem aan dat dit beeld wordt bevestigd door veldwaarnemingen. Purper (de soort in Frankrijk/Marokko) is al aanzienlijk groter dan Meerkoet (BWP: 'dwarfing even coots') en caspius is nog een stuk groter (zelfs geen overlap in vleugellengte met Purper). Ik denk dan ook dat het op basis van formaat inderdaad geen caspius kan zijn.

A

arnoud.vandenberg

PS: De vogel werd dit weekend weer gemeld en dat is de reden van mijn belangstelling.

frankmeer

Frank van der Meer

Jan Harteman

#71
Het is wellicht de moeite waard om te melden dat de vogel enige tijd opgevangen is geweest door de vogelopvang in Soest. In de winter kreeg de vogel het erg moeilijk in de polder waar deze verbleef. Nadat de vogelopvang de verzwakte vogel had gevangen heeft ze een permanente opvangplaats voor de purperkoet gezocht. De vogel is nu ondergebracht bij een particuliere vogelhouder. Het blijkt een vrouwelijke vogel te zijn (er is een DNA monster getest) en ze wordt binnenkort gekoppeld aan een mannelijk dier.

Jan Zwaaneveld

Is met dat DNA-monster ook niet de ondersoort vast te stellen? Het zou toch mooi zijn om daarover zekerheid te hebben.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

frankw

Komt 'ie/ze helemaal hier heen vliegen, stoppen ze m in een hokje.. 8) ;)

Dank voor deze toelichting Jan. :duim:

Jan Harteman

#74
Als we op het uiterlijk afgaan is het al duidelijk dat het om de Grijskoppurperkoet gaat, dus daar is geen twijfel over mogelijk. Een belangrijke aanwijzing dat het om een gekweekte vogel ging, was het feit dat de vogel een aantal vergroeide tenen had.

Bijgevoegd 2 foto's van Grijskoppurperkoeten (Porphyrio poliocephalus), welke o.a. door de Nederlandse soortendatabase en Waarneming.nl als aparte soort wordt ingedeeld. De tweede foto is van de betreffende opgevangen purperkoet, de eerste foto is van een vrouwelijk grijskoppurperkoet in een andere collectie.

Jan Zwaaneveld

O, ik wist niet dat al a.d.h.v. de tenen was vastgesteld dat het met zekerheid een escape betrof. Goed dat je de afloop even laat weten en dat de koet goed terecht is gekomen, Jan.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Chris van Rijswijk

> Een belangrijke aanwijzing dat het om een gekweekte vogel ging, was het feit dat de vogel een aantal vergroeide
> tenen had.

Ik denk persoonlijk dat het om een geïmporteerde vogel gaat en niet om een gekweekte vogel, hoewel we dit natuurlijk nooit met zekerheid kunnen vaststellen.

De tenen waren idd behoorlijk vergroeid, zie http://www.birdshooting.nl/index.php?option=com_rsgallery2&Itemid=15&page=inline&id=269&catid=4&limitstart=0
Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

Jan Harteman

Hoi Chris,

Waarom dacht je zelf aan een geïmporteerde vogel?
Zou best kunnen hoor, het feit dat de vogel ongeringd was geeft al aan dat het wellicht geen nakweek was.
Maar de vergroeide tenen zou ik eerder wijten aan een in de broedmachine geboren vogel, dan een geïmporteerd dier.

Groeten,
Jan