Bestrijding Reuzen- of Grote berenklauw

Gestart door g.j. keizer, juli 08, 2009, 20:43:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

In Duitsland heeft men bij toeval een effectieve biologische bestrijdingsmethode voor zich nog ontwikkelende en/of in bloei staande planten van de Reuzen- of Grote berenklauw ontdekt. Een schaapsherder dreef zijn kudde langs een riviertje. De schapen herkenden op grote afstand een flink aantal Reuzenberenklauwen langs de rivieroever en holden in een voor schapen zeer ongebruikelijk tempo op een draf naar de bloeiende planten. Staand op hun achterpoten werden de bloemschermen als eerste geconsumeerd en daarna de bladeren. De schapen rustten vervolgens gedurende een uur en vraten toen ook nog de plantenstengels tot aan de wortel af.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Jeroen Nagtegaal

Is niets onbekends, NM laat al enkele jaren af en toe Schapen komen om in een gebied ze te bestrijden, Alleen lijkt de Berenklauw er weinig last van te hebben...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

han.endt

#2
Reuzenberenklauw slaat heel makkelijk weer uit zaad en wortel op. Het is wel een kwestie van volhouden lijkt me. Het zou fijn zijn als er wat tegen de reuzenberenklauw gedaan kon worden. Ik ken natuurgebiedjes die overwoekerd raken door de soort. Eens stonden daar andere leuke planten, maar de grote bladeren zetten alles in de schaduw. Ook voor de aanwezige insectenfauna is dit nadelig, omdat de diversiteit kleiner wordt. Ik heb het met de beheerder wel eens over gehad, maar ingrijpen is te duur. Daar wordt in de begroting geen geld voor vrijgemaakt.

Date Lutterop

Prachtig, een paar van deze planten in de tuin. Maar daar werd het op den duur een monocultuur... Een jaar of 5 consequent alle bloeistengels verwijderd voordat er zaad geproduceerd kon worden en een aantal malen per seizoen alle bovengrondse delen weggestoken. Nu moeten we ze weer zoeken. Er is dus hoop. En een paar laten we toch weer staan, want die bloeischermen zijn fenomenaal.

Groet,

Date


g.j. keizer

#4
Citaat van: Han Endt op juli 09, 2009, 18:52:15 PMHet is wel een kwestie van volhouden lijkt me. Het zou fijn zijn als er wat tegen de reuzenberenklauw gedaan kon worden.
Han,
In delen van Duitsland wordt nu overwogen om de jaarlijkse ronde van de mannen in de bekende gele beschermende kleding in de bloeiperiode door een rondje schaapskudde te vervangen. Overigens is de massale opslag van Reuzen- of Springbalsemien in rivier- en beekdalen als het Prümtal een veel groter probleem.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

tekenaar

Mijn ervaring is dat snoeien vrijwel altijd betekend dat de plant vanuit wortels weer opkomt, alleen wat kleiner. Dan duurt het langer voordat de plant de afmeting bereikt om te gaan bloeien, maar hij overleeft gewoon.

Er is echter 1 moment waarom snoeien wel resultaat heeft: als de plant zaden aan het vormen is, investeerd hij alle energie in bovengrondse delen. Wanneer je berenklauw na de bloei, maar voor de verspreiding van de zaden, vlak boven de grond afhakt, komt hij niet meer terug vanuit de wortels (wortels sterven dan af).

M.a.w. efficiente bestrijding kan door alle planten tot bloei te laten komen en dan af te hakken (bovengrondse delen verbranden om zaadverspreiding te voorkomen). Vroegtijdig afhakken/begrazen = verlenging van de periode die ze nodig hebben om te gaan bloeien = verlenging van het aantal jaar dat bestrijding nodig is.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Gras

Voor de Reuzenbereklauw is een Europese studie gedaan door een zwik wetenschappers. Die hebben een hele keurige handleiding geschreven hoe je er het goedkoopst van af komt:
http://www.giant-alien.dk/manual.html
Veel, maar niet alle, methoden maken onvermijdelijk gebruik van glyfosaat (roundup). Maaien in de zomer, in het najaar, als de plant zijn reserves uit het blad terughaalt naar de wortel, behandelen met glyfosaat. De plant neemt het gif dan mee naar zijn wortels en krijgt daar goed spijt van.

Begrazing (1 van de besproken methoden) wordt in Nederland o.a. door Staatsbosbeheer in Almere toegepast, bij  het kromslootpark.
http://www.kemphaan.nl/wg_ber_verv.php?meer=6
http://www.echo.nl/al-bu/buurt/foto/795272/

Een nieuwe methode is behandelen met een schimmel. Dat moet in april gebeuren, in het jaar erna sterven de planten af. Momenteel worden in Utrecht de Reuzenbereklauwen hierop getrakteerd. Ik zie ze dagelijks lelijker worden, op een enkele plant na waar weer hergroei optreedt.
http://www.classiccat.net/_plantbiocontrol/beheer_nl.php

Omdat Bereklauw lelijke brandwonden kan maken (er zijn mensen die het sap in hun ogen kregen en er blind van werden) is hij niet erg geliefd bij ouders van kinderen. Sinds de gemeente Almere (waar er wel heel erg veel stonden) overstag is gegaan en de planten is gaan bestrijden lijkt het me mogelijk om de gemeenten met het argument: "u kunt wel wachten, maar uiteindelijk worden het er zo onaanvaardbaar veel dat u ze wel móet bestrijden. Dan is het echter nóg veel duurder. Nu ingrijpen is goedkoper en uw kiezers zijn ze graag kwijt!" te overtuigen om in te grijpen. Zeker als je de bestrijdingsmethoden op een presenteerblaadje erbij aanbiedt.

Het zaad blijft overigens een jaar of 6 kiemkrachtig.

Met vriendelijke groet,

Ria

g.j. keizer

Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

HPM

Die site moeten ze ook maar eens met dat blauwe goedje behandelen want hij heeft ernstig last van invasive reclame.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Gras

Hallo Herman,

Die site verdient zijn geld met advertenties, die blijven daar echt wel staan.
Je kunt wel jouw PC behandelen met het rode stopbord!

Als je met firefox werkt kun je adblock-plus als add-on installeren.  https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/1865/
Daarna klik je op de gehate advertentie met je rechtermuisknop. Dan krijg je de keuze wat je wilt blokkeren, alleen déze advertentie, of alle reclame van het bedrijf doublecklick.
Een tijdje advertenties uitzetten en je krijgt er eigenlijk nooit meer een te zien. Niet op buienradar, niet op 9292 reisplanner.
Eventueel kan ik je een lijst mailen waarmee je al vreselijk veel advertenties kwijt bent.

Met adblock ben je vooral statische advertenties kwijt. Met flashblock stop je de videotjes. https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/433/ Nadeel is wel dat als je ergens een flash-programma wilt gebruiken (de fietsrouteplanner of zo) je flash "aan"moet klikken, of (rechtermuisknop) aan flashblock vertellen dat hij voortaan op déze site flash gewoon mag toestaan. Kortom: even firefox installeren (explorer blijft het ook gewoon doen), add ons er bij zetten en klaar.
Internetten wordt zo een stuk rustiger, omdat invasieve reclames jouw beeldscherm niet meer bereiken.

Met vriendelijke groet,

Ria Glas

HPM

Ik weet het Ria. FF is bijn standaardbrowser en door Adblock zie ik ze niet, maar dit forum leest ik meestal (eerst) met een volledig schone Iron en als ik dan op een link naar zo'n site klik zie ik ze wel. Een enkele advertentie vind ik niet erg maar van die bewegende gevallen word ik gestoord en dan haak ik gelijk af.
Gelukkig is Waarneming vrij van die bagger.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

g.j. keizer

#11
Citaat van: g.j. keizer op juli 10, 2009, 18:53:14 PM
Citaat van: Han Endt op juli 09, 2009, 18:52:15 PMHet is wel een kwestie van volhouden lijkt me. Het zou fijn zijn als er wat tegen de reuzenberenklauw gedaan kon worden.
Han,
In delen van Duitsland wordt nu overwogen om de jaarlijkse ronde van de mannen in de bekende gele beschermende kleding in de bloeiperiode door een rondje schaapskudde te vervangen. Overigens is de massale opslag van Reuzen- of Springbalsemien in rivier- en beekdalen als het Prümtal een veel groter probleem.
Inmiddels heeft men het experiment met schapen in het Prümtal gestaakt. Zie mijn bericht onder : http://www.bomenstichtingforum.nl/algemeenforum/index.php?topic=789.msg1924#new , waar je ook informatie over het effect van begrazing met schapen op de flora en fauna van bossen vindt en over het biologische (schimmel) bestrijdingsmiddel BioBeer.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

JW_2all

Glyfosaat (roundup) wordt Europees breed verboden i.v.m. onafbreekbaarheid in water.

Wat ook intensief is, maar werkt: met de spa een kruis hakken in de wortelkop.
Dat heb ik zelf gedaan om ervan af te komen. En dat werkt.
Maar dat doe je niet meer als er een kade vol van staat.
Groet,
Jan

Tim Asbreuk

Citeerlyfosaat (roundup) wordt Europees breed verboden i.v.m. onafbreekbaarheid in water.

Wat ook intensief is, maar werkt: met de spa een kruis hakken in de wortelkop.
Dat heb ik zelf gedaan om ervan af te komen. En dat werkt.
Maar dat doe je niet meer als er een kade vol van staat.


Ben erg benieuwd naar je bron?
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

JW_2all

Groet,
Jan