Insect onbekend, Frankrijk

Gestart door Sanne Koolwijk, juli 07, 2009, 20:10:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sanne Koolwijk

Dag beste insectenkenners,

Bijgaand dier landde op ons terras in Frankrijk op ons vakantieadres. Ik kan hem/haar niet vinden in mijn insectenboek. Weet iemand wat dit is? Ik weet uberhaubt niet of ik wel in het juiste forum zit..

Alvast bedankt!

Vr groet

Sanne Koolwijk

han.endt

Het is een schorpioenvlieg, Panorpa sp. Ondanks de naam is dat geen vlieg. Even naar het algemene insectenforum, misschien dat Arp er iets meer over kan zeggen.

Arp

Hoi Sanne,

Nou, Arp kan er in zoverre meer van zeggen dat het een mannetje is, maar dat wist Han ook wel, hattie alleen niet gezegd - wilde wat voor mij overlaten denk ik  ;D

Deze is niet eenvoudig en ook het perspectief helpt niet. Op basis van de kleur van lichaam en poten en de vrijwel geheel blanke vleugeltip ga je al snel aan Aulops alpina denken, maar de vleugeltekening met bijna niks aan de vleugelranden en juist wel een bijna complete pterostigmale band is bizar.

Het zou kunnen helpen om meer beest te zien en minder omgeving, dus een zo groot mogelijke uitsnede van het dier - vooral vleugels en staart - zou handig zijn en/of (beter nog) extra foto's meer op de rug als je hebt.

Frankrijk is een groot land, met voor sommige soorten heel duidelijke limieten aan de verspreiding - het kan dus ook nogal relevant zijn waar in Frankrijk je het dier hebt gefotografeerd.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Sanne Koolwijk

Hallo,

Kijk eens aan! Dit soort dieren is toch vaak lastiger dan waar ik wat meer in thuis ben (vogels).

Ik zal thuis kijken of ik nog betere foto's heb die andere onderdelen laten zien. Ik heb het dier gezien in de regio 'Haute Saone', tussen de Vogezen en de Jura, midden/oost-Frankrijk dus.

Wellicht helpt dat al iets..

Ik kom vanavond nog wel met wat foto's.

Vr groet

Sanne