Hybride Eend

Gestart door BWoets, april 22, 2004, 23:45:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

Op de site van Natuurvereniging Wierhaven zijn inmiddels 2 foto's toegevoegd van een waarschijnlijke Kaneeltaling x Blauwvleugeltaling.
De foto's zijn te vinden onder www.wierhaven.nl onder het kopje 'NIEUW'

Verder zijn er oa foto's toegevoegd van: Beflijster, Roodkeelduiker en Tapuit.

Laat even weten wat u er van vind.

MVG,
Bob Woets
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan Harteman

#1
Ik heb de foto's even bekeken.
het lijkt me eerder een ietwat afwijkende Kaneeltaling man.
Een kruising is niet onmogelijk, maar gezien de zeldzaamheid van beide soorten in ons land lijkt me het niet waarschijnlijk dat ze ook nog eens hier broeden...en een hybride voortbrengen.
Bovendien zou een hybride tussen beide soorten meer eigenschappen moeten hebben van de Blauwvleugeltaling.
Op het lichtgekleurde voorhoofd van de eend na is er geen enkel teken dat erop wijst dat er Blauwvleugeltalingbloed in zit.
Het lichte voorhoofd kan overigens zelfs nog komen door bepaalde lichtinval.

BWoets

Hoe kan een Kaneeltaling dan zomaar afwijken van normaal?
En zo'n aparte vlek (als Blauwvleugeltaling) op de kop hebben?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan Harteman

Tjah dat is dus de vraag, ik heb daar ook zo snel geen antwoord op.
Maar een kruising zou naar mijn idee toch veel meer kenmerken moeten vertonen van beide soorten.

Er zijn diverse ondersoorten van de Kaneeltaling. Zo zijn er Kaneeltalingen met rode ogen, maar ook ondersoorten met gele ogen.
Bovendien, als je een groep van 100 Kaneeltalingen bij elkaar zou zien, zullen er altijd enkele zijn die afwijken van de standaard.

Hier ziet u een duidelijke foto van Blauwvleugel X Kaneeltaling.



Daar ziet u duidelijker dat de eend van beide soorten eigenschappen met zich draagt, dit in tegenstelling tot de eend op www.wierhaven.nl
Maargoed, niet iedere kruising is gelijk getekend, dus wellicht betreft het toch een kruising.

Hier is nog een foto van een kruising tussen Kaneel- en Blauwvleugeltaling.



Misschien is het toch een kruising  :o