Phaonia

Gestart door thijsdegraaf, juli 06, 2009, 20:57:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Heb ik hier een Phaonia valida? Of zit ik helemaal mis  :-\ ?

Groeten, Thijs

thijsdegraaf

Nog twee foto's

barebigfoot

Hoi thijs volgens mij zit je mis, het is geen valida, de valida vrouwtje ziet er anders uit tweekleurig abdomen en roodachtig gekleurd sculettum, en zou ik de vleugeladering beter kunnen zien zou ik betwijvelen dat het hier om phaonia gaat.
uwe
dit om van te leren :rolleye:

barebigfoot

oh op de laatse is wel de vleugeladering goed effe verglijken.- niets meer aan te merken de vleugeladering is ok dus had je gelijk met phaonia.
ps de rufiventris valt ook af de vrouwtje heeft een geheel rood sculettum en abdomen
uwe

javanerkelens

Ik denk een Helina.
Het is jammer dat we de beharing niet beter kunnen zien van de poten, maar als ik zo het vliegje bekijk met wat ik wel kan zien, dan zou het wel eens de H.confinis kunnen zijn.
Jammer dat je geen vliegjes vangt, want deze wil ik wel hebben voor mijn collectie en dan zou ik hem ook voor zeker kunnen determineren.
Dus een voorzichtige H.confinis  ;D

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Bedankt voor het meedenken Uwe.
Tjonge....  :blink: Ik heb een belangrijk vliegje. Ik had uiteraard op je site gekeken Joke. En ik vond P. valida er het meest op lijken.
Deze vlieg heb ik 's ochtends in de tuin gefotografeerd en heb hem daarna niet meer gezien. Het is dus geen algemene vlieg in m'n tuin.
Dus komen vangen heeft niet veel zin   ;D
Bedankt en groeten, Thijs.

ps. Op het ogenblik zie ik niet veel nieuwe vliegjes, wantsjes of kevertjes. Wel een vuurvlindertje. Die had ik nog niet.

thijsdegraaf

Ik zet er nog maar een fotootje bij.
Het zal wel niet uitmaken.

Thijs

javanerkelens

Ik ben op dit ogenblik druk bezig om Helina's te verzamelen, maar dat valt erg tegen !!
Er is erg weinig over bekend en je ziet ook erg weinig foto's van Helina soorten.
De meeste Helina zijn toch de H.evecta,H.reversio, H. impunta, H.depuncta en dan houdt het meestal wel op....
De Helina pertusa vond ik een weekje geleden, maar helaas geen foto van kunnen maken , dus dat wordt dan weer een foto van de vlieg....op een stokje  ;)

Joke
(je was mij net voor met de extra foto.....misschien nog even de achterpoot uitlichten, zodat hij uit de schaduw komt...en we de haren kunnen zien zitten...!)
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Je weet het. Je mag altijd foto's van me gebruiken.
Maar ja. Deze is te onduidelijk neem ik aan. (Volgend jaar ga ik op zoek naar een echte camera  :blink:)

Thijs

Ik zie, dat je er nog wat bijgeschreven hebt. Ik zal het proberen. Ik had de foto al verscherpt.

javanerkelens

Ik neem binnenkort wel even contact met je op......heb misschien nog wel een leuke camara voor je liggen....voor weinig..ha ha ;D

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

CiteerIk neem binnenkort wel even contact met je op......heb misschien nog wel een leuke camara voor je liggen....voor weinig..ha ha

Bedankt. Maar ik bedoel volgend jaar  :blink:. Ik vind het nog steeds een leuke hobby. Het moet dan echt een goede worden.

Ik had nog een foto liggen. Het oplichten maakt de poten ook erg vaag. Ik heb ze nog wat proberen te verscherpen.

thijsdegraaf

Nog een poot.
Ik vrees, dat het nog steeds onduidelijk is.

javanerkelens

Nou...we komen toch een eindje verder!
Tibia 1 heeft inderdaad een posterior seta en tibia 2 moet 2-3 posterior seta hebben en....ik zie er drie zitten.... :duim:
Verder heeft de H. confinis(vrouwtje) vage spots op de abdomen en de ogen niet behaard en lijkt mij ook te kloppen en de kleur van de poten komt ook overeen.......
Alleen de beharing van de achtertibia kunnen we helaas niet zien en had de doorslag kunnen geven...

Joke  ;)
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

We houden het op een onzekere.
Bedankt weer. :duim:

Thijs