Grote slanke wesp

Gestart door g.j. keizer, juli 06, 2009, 16:03:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

Welke grote slanke wesp knaagt voortdurend aan de basis van de buitenzijde van de bloemen van de yucca's in mijn tuin ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Arno van Stipdonk

Lijkt me een Franse veldwesp.

g.j. keizer

#2
Arno,
Bedankt :duim: . In Wikipedia wordt vermeld, dat de Franse veldwesp (en de Gallische wesp) niet in zoetigheid geïnteresseerd zijn, maar uitsluitend leven van kleine insecten, terwijl deze wesp duidelijk en herhaaldelijk aan de basis van de buitenkant van de bloembladeren van de yucca's of agaves knaagt of likt (nectar ?). Hoewel er ook wel mieren op de planten foerageren, heb ik de wesp nooit in de buurt van mieren gesignaleerd.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

huysse

Nestmateriaal?
Bij mij grazen ze daar de houten tuinstoelen voor af, ik neem aan dat Agaves ook aardig houtig zijn?

groet,
Marijke

Harsbijtje

Ze is plantenvezels aan het verzamelen voor de nestbouw.
Limonadewespen maken het nest van rottend hout (Gewone wesp)
of afgeschraap goed hout (Duitse wesp).
Door het gebruik van plantenvezels is de raat van de Franse veldwesp
lang niet zo bros dan van de limonadewespen.

huysse

Misschien zijn de planten hier niet naar wens  :blink: maar hier gaan ze toch echt voor hout!

groet,
Marijke

Harsbijtje

Hallo Marijke,

Bedoel je dat het afknagen van de bank gebeurd is
door Franse veldwespen?

huysse

Dag Albert,

Ja, tenzij de soort niet klopt natuurlijk maar ik dacht dat dat wel goed was.
Hier is er een bezig op een schuurdeur.

groet,
Marijke

Harsbijtje

Ja, dit is inderdaad de Franse veldwesp.

huysse

Als ik buiten zit moet ik altijd even goed kijken of er niet een aan het grazen is.
De stoelen zijn meen ik van acacia hout, dat is geloof ik vrij zacht, de schuurdeur denk ik grenen.

groet,
Marijke

g.j. keizer

#10
Citaat van: huysse op juli 09, 2009, 23:59:38 PMDe stoelen zijn meen ik van acacia hout, dat is geloof ik vrij zacht
Marijke,
Robinia pseudoacacia is een Europese hardhoutsoort, waarvan naast tuinmeubilair, o.a. niet geïmprigneerde beschoeiingen worden gemaakt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

huysse

Hoi Gerrit,

Ja ik weet dat het onder hardhout valt maar ik dacht dat je dat misschien ook in verschillende hardheden hebt?

Tja het klinkt wel wat dom: zacht hardhout!

groet,
Marijke